TEST VW Golf Cabrio 1,4 TSI – Šestka nahoře bez
Šestá generace Golfu s plátěnou střechou místo pevné plechové sjíždí z výrobních linek karosárny Karmann od jara roku 2011. My jsme si pro náš test vybrali nejtěžší kalibr v podobě nejsilnějšího dostupného agregátu 1,4 TSI (118 kW) pracujícího ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Zkrátka, první dostaveníčko by mělo mít grády. Hlavní však je, aby ztráta střechy výrazně nepoznamenala jízdní vlastnosti.
Topless potřetí, opět po devíti letech
Ačkoliv byste to možná neřekli, stojí před námi teprve třetí generace Golfu Cabrio – ty předchozí byly odvozeny z Golfu I a Golfu III (po faceliftu stejný design přídě jako 4. generace hatchbacku). Novinka svým designem vychází z třídveřového hatchbacku podobně jako tomu bylo u předchozích dvou kabrioletů z let 1979 až 2002. Na rozdíl od nich ovšem nový otevřený Golf postrádá ochranný oblouk v místech B-sloupku.
Od hatchbacku se kabriolet odlišuje nejen absencí střechy, ale i více skloněnými A-sloupky a čelním sklem. Na zádi je samozřejmě nové víko zavazadlového prostoru, v jehož horní hraně je umístěno třetí brzdové světlo. Standardem pro kabriolet jsou zadní svítilny z modelu GTI využívající LED. Délka karoserie je 4246 mm, o 47 milimetrů více než u hatchbacku. To představuje výrazný rozdíl proti kupé-kabrioletu Eos (4423 mm), oba modely se proto neliší jen designem a zcela rozdílnou konstrukcí střechy (Eos nabízí skládací pevnou střechu), ale také velikostí a v neposlední řadě cenou. VW Eos s nejslabším agregátem 1,4 TSI o výkonu 90 kW startuje na částce 742.900,- Kč.
Pod širým nebem
Uvnitř se s místem neobchodovalo a tak se za volantem hned cítíme jako doma – ano, tohle je přesně ten výborný golfí interiér: ergonomicky dotažený, dobře zpracovaný a pohodlný. Chválíme měkké čalounění zadní strany předních sedadel (kůže je k dispozici pouze jako součást paketu Performance za minimálně 61.900,- Kč), zadní cestující tak nebudou mít otlačená kolena od plastových výlisků. Celkově vzato, pokud vpředu nesedí dlouháni, nebudou lidé jedoucí ve druhé řadě příliš strádat – místa ve všech směrech je pro dva cestující relativně dostatek (na kratší výlet určitě), sedáky mají dostatečnou délku a dobře zvolený sklon opěradla napomáhá pohodlnému usazení.
Jeden zásadní rozdíl oproti Golfu hatchback tu však přeci jen je – a není na první pohled ani tak moc viditelný. Řeč je o ovládacím mechanismu střechy, umístěném vpravo od ruční brzdy, příznačně hned za odkládací schránkou s tradičním pivařským otvírákem. Ten totiž také otevírá doslova další rozměr vašim zážitkům za volantem. Stejně jako v ostatních kabrioletech i zde vám umožní takřka splynout s krajinou a nechat si větrem čechrat vlasy. Za jak dlouho se nad vaší hlavou vymění černá tkanina za azurovou modř? Elektro-hydraulicky ovládaná střecha se otevře za 9 sekund a zpět natáhne za 11 sekund. A co je příjemné, otevírat i zavírat ji lze i za jízdy, a to až do rychlosti 30 km/h. Pravda, v reálu by se hodilo i trochu více, stále to je ale o hodně pohodlnější než muset stát při stahování na místě.
O bezpečnost se bát nemusíte, jeden velký pevný oblouk nahradily dnes již klasické vystřelovací elementy v zadní části vozu. Ty chrání posádku při převrácení (systém je odvozen od modelu Eos) stejně jako zesílený okenní rám, nešetřilo se ani v případě airbagů: najdeme zde dvojici čelních a dvojici speciálně navržených airbagů chránícími hlavu a hrudník. Součástí bezpečnostní výbavy je i kolenní airbag řidiče a dnes již standardní ESP.
vw testy kabriolet Ještě než stáhneme střechu a půjdeme jezdit s větrem o závod, povězme si o ní něco více. Jak je možné, že ani při rychlejší při jízdě o plátně prakticky nevíme? Díky umu inženýrů, samozřejmě. Celé tajemství je ukryto v sofistikované konstrukci plátěné střechy a v novém provedení oken a těsnění dveří (všimněte si složitosti některých tvarů). Plátěná střecha je vlastně sendvič tvořený soustavou nosníků, vnitřním čalouněním, celoplošnou izolační vrstvou a vnější ochrannou tkaninou chránící interiér před rozmary počasí. Aby bylo plátno co nejlépe napnuté, byly použity 4 klasické příčné střešní oblouky v kombinaci s tuhým prvním (plátnem potaženým) panelem, umístěným nad hlavami předních cestujících. Tento vyztužený člen funguje taktéž jako vrchní kryt úložného prostoru pro střechu a tudíž není třeba žádného dílu navíc. Při jízdě je rozdíl oproti klasickým celoměkkým střechám jasně patrný; plátno se netřepetá ve větru a zvuková pohoda na palubě je opravdu příjemná. Ale položme si otázku – není právě ono třepetání plátna a kapky bubnující do napnuté tkaniny právě oním kořením jízdy v kabrioletu? Navíc, obě klasické nevýhody plátěných střech (choulostivost a nevhodnost pro zimní použití) jsou stále přítomné.
Jízda aneb Sladkých 17
Testovaný vůz je poháněn notorický známou kombinací motoru 1,4 TSI a sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Od přeplňovaného motoru o výkonu 118 kW se samozřejmě očekává solidní síla, moderní dvojitě přeplňovaný čtyřválec nikoho nenechává na pochybách a ve spojení s výbornou dvouspojkou funguje výborně. Ba co více, propůjčuje Golfu Cabrio poměrně slušnou dynamiku – z 0 na 100 km/h to vůz zvládne za 8,4 sekundy.
Našli bychom ale i drobné pihy na kráse. Přesněji řečeno, pihu. Jedinou, avšak v městském provozu poměrně podstatnou. Pokud máte na voliči nastaven režim „D“, převodovka řadí velmi rychle na co nejvyšší stupeň a tak se i v padesátce budete městem prokousávat se zařazenou pětkou. To je samozřejmě dobře (viděno optikou spotřeby), jízda ve městě je ale plná náhlých změn rychlosti, jednou je potřeba přibrzdit a podruhé zase rychle přidat tak, abyste se do onoho volného místečka pohodlně vešli. A to na „D“ nejde, na to elektronika ovládá převodovku moc v rukavičkách a vy byste tak pokaždé museli sešlapovat plyn málem až k podlaze. Řadíme proto „S“, počítač drží otáčky v použitelném spektru a kdykoliv je třeba, můžeme briskně vyrazit vpřed. Jenže narazíme na opačný problém – silný motor v lehké přídi vozu je ve spojení s krátkými prvními dvěma stupni jaksi teenegerovskou kombinací. Kola zkrátka hrabou dobře, hrabou ráda. A hlavně velmi často, zejména v zatáčce.
Zásadní otázka – kroutí se Golf Cabrio jako podnapilá barová topless tanečnice, nebo je pevný jako skála? Ani jedno. Na nerovnostech určité nechtěné pohyby karoserie zaznamenáte, mezi čtyřmístnými kabriolety však jde o velmi nadprůměrný výsledek. Díky tomu si mohlo Cabrio uchovat velmi dobré jízdní vlastnosti Golfu, zde navíc ještě posilněné příplatkovým sportovním podvozkem sníženým o 15 milimetrů. Sportovní naladění pružin a tlumičů je ve spojení se sedmnáctipalcovými litými koly (v základu jsou kola plechová) opravdovou trefou – vůz v zatáčkách neplave, čitelně zaklekne, skvěle drží stopu a nerozhodí jej ani nějaká ta nerovnost. Kdo hledá komfortní kabriolet bude zklamán, kdo by ale rád povedený kompromis mezi sportovností, použitelností ve městě a bezpečnou čitelností podvozku, bude potěšen.
Spotřeba vozu se během testu pohybovala kolem devíti litrů Naturalu, ve městě si malý skorosportovec bez střechy řekl o litrů deset. Mimo město spotřeba klesla, klidná jízda po okreskách umí stlačit hodnotu zobrazovanou na palubním displeji k šesti litrům, dálniční stotřicítka pak spotřebu zvýší o zhruba dva a půl litru.
Konkurence?
Koho postavit proti Golfu s plátěnou střechou? Jeho půlmilionová základní cena se zdá být hodně těžký kalibr v boji o českého zákazníka. Renault Mégane CC je (se skládací pevnou střechou) v základu o dvacet tisíc dražší, na druhou stranu na agregát typu 1,4 TSI 118 kW není Renault schopen najít odpověď. To Peugeot je na tom lépe. Model 308 CC je nyní s motorem 1,6 (80 kW) v akci za 499.900,- Kč, tedy stojí navlas stejně jako základní Golf Cabrio. Na rozdíl od Méganu však 308 CC nabídne i srovnatelný motor s dnes testovanou vrcholnou 118 kW verzí (1,6 THP s 115 kW) ba co víc, dokonce i ještě výrazně silnější motorizaci: 1,6 THP naladěné na 147 kW. To je nyní v akci ve výbavě GT za sympatických 689.900,- Kč.
Pokud vysloveně trváte na látkové střeše a nevadí vám o něco hůře využitelná zadní sedadla, máte ještě další možnost: Mini. Model Cooper S Cabrio (135 kW) pořídíte za 685.000,- Kč, nejlevnější Mini One Cabrio s podvyživenou atmosférickou šestnáctistovkou (72 kW) pak vyjde na 516.250,- Kč. Jak je vidět, najít v nižší střední třídě srovnatelný čtyřmístný kabriolet s látkovou střechou a s cenou pod 500 tisíc je opravdu velmi obtížné. Vypadá to, že se Golf trefil do správného místa na trhu.
První cena vozu | 499.900,- Kč (1,2 TSI (77 kW), Cabrio, 6M) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 606.700,- Kč (1,4 TSI (118 kW), Cabrio, 6M) |
Základní cena testovaného vozu | 661.700,- Kč (1,4 TSI (118 kW), Cabrio, DSG) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 824.800,- Kč (1,4 TSI (118 kW), Cabrio, DSG) |
Plusy
- Výkonný motor s tichým během
- Nízká spotřeba při jízdě konstantní rychlostí i na dálnici
- Jisté jízdní vlastnosti
- Vysoký standard provedení interiéru i exteriéru
- Sedadla
- Základní cena
Minusy
- Nižší trakce při rozjezdu
- Vyšší riziko krádeže
- Menší vstup do zavazadlového prostoru
- Kola z lehkých slitin za příplatek
- Automat pouze k nejsilnějšímu motoru