Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Multivan T7 eHybrid – Nejpraktičtější plug-in hybrid dneška

Stanislav Kolman
Diskuze (60)

Myšlenka testu velkého plug-in hybridu v zimních podmínkách nebyla vůbec špatná. Kdyby si letošní prosinec nehrál na jaro…

Design, interiér


Zbrusu nový VW Multivan T7 postavený na „osobní“ platformě Golfu a spol. nám dělal společnost nesčetněkrát. Coby silný benziňák, racionální turbodiesel (včetně prodloužené verze Long), ale i elektrifikovaný plug-in hybrid s „elektrickými“ registračními značkami. Dosáhne na ně díky nízkým tabulkovým emisím a v Praze na modrých zónách může parkovat zdarma. Potřeba není ani dálniční známka.

Už první test ukázal, že elektrifikovaná konfigurace může leckomu dávat smysl. Na krátké trasy elektrický dojezd několik desítek kilometrů, v případě dlouhých přesunů se do práce opře spalovací motor. Jak moc ale mohou s fungováním plug-in hybridní krabičky zamávat zimní podmínky? A může tuto elektrifikaci tolik opěvovaný Multivan T6.1 svému mladšímu sourozenci tiše závidět?

Video se připravuje ...

Malá rekapitulace

V loňských testech bylo o novém Multivanu vyřčeno snad vše podstatné, letem světem si ale připomeneme alespoň to podstatné. Design automobilu se od předchůdce značně odlišuje, T7 už nepůsobí jako fádní zosobněná dodávka, je to vůz, který se výbavou i vnější atraktivností může bez problémů rovnat s osobáky. Možná si ještě pamatujete na testované dvoubarevné provedení za poměrně tučný příplatek necelých 75.000 Kč. My jsme se tentokrát spokojili se střízlivější verzí, dorazil tmavě šedý kousek na stříbrných sedmnáctkách, který z davu sice tolik nevyčnívá, zase ale ukazuje, že T7 nemusí být vždy polarizujícím magnetem na pohledy.

Nejvyšší výbavový stupeň Style dostává již ve standardu IQ.Light světlomety, které při zimních večerech, kdy je tma snad ve tři odpoledne, přijdou mimořádně vhod. Jejich účinnost a hlavně fungování zaslouží jedničku s hvězdičkou. Matrixová technologie s aktivními dálkovými světly s jistotou odstíní protijedoucí vůz, zatímco zbytek vozovky zůstává perfektně osvětlený. Probliknutí jsem se za čtrnáct testovacích dnů dočkal jedinkrát, když jsem vyjížděl prudký kopec, zatímco auto v protisměru bylo ještě schované za horizontem.

Při každodenním používání Multivanu vás však budou rozmazlovat i další věci. Třeba posuvné dveře na obou stranách, které za příplatek (v závislosti na zvolené výbavě) cestují elektricky, stejně jako víko zavazadlového prostoru. Otevřou se rychle a do zadní části kabiny vytvoří obrovské otvory pro nástup posádky, ale třeba i nakládání nejrůznějších předmětů.

Tím se dostávám ke snad nejzásadnější konkurenční výhodě nového Multivanu T7 – variabilita kabiny. S druhou a třetí řadou sedadel totiž můžete dělat prakticky cokoliv. Kolejnicový systém umožňuje posun sedaček vpřed, vzad, očkem z červené látky pak sedadlo snadno vyjmete z kolejnice a zcela vyndáte z vozu. Jeden dospělý to zvládne naprosto v pohodě. A když odejmete všech pět zadních sedaček, vznikne vzadu prostor na 2,4 metru dlouhé předměty. Kolejnice zapuštěné do podlahy navíc nikterak nepřekáží, jen budou při časté práci náchylné na poškrábání a zanesení nečistot do drážek. Když jsou všechny sedačky na svém místě (a ty zadní zcela vzad), pořád vám po otevření zavazadelníku zůstává prostor pro nezbytná zavazadla.

Drobnou nevýhodou je nemožnost někam schovat dobíjecí kabeláž. Ať už si sedačky uvnitř nakonfigurujete jakkoliv, kabely musejí být někde v kabině. I plug-in hybrid může být vybaven elektricky sklopným tažným zařízením (+23.751 Kč). Zvládne 1,6tunový nebrzděný přívěs, stejně jako 1.5 TSI (100 kW). Silnější dvoulitry umějí až dvě tuny.

Volkswagen Multivan T7 eHybrid Volkswagen Multivan T7 eHybrid

Jako v osobáku

Součástí kolejnicového systému je i multifunkční stolek uprostřed (+14.251 Kč). Ten můžete mít mezi předními sedačkami a využít jej coby držák nápojů a drobností. Stejně tak lze posunout vzad a když vůz stojí, lze z něj vysunout praktické stolečky třeba na svačinku. Tím navíc uděláte prostor mezi předními sedačkami průchozí, což dnes rozhodně není standard.

Standardem není ani nespočet výbavových položek, které T7 nabízí. Multimediální systém převzatý z Golfu osmé generace, prémiové audio Harman Kardon, masážní sedačky, head-up displej… je jen na vás, jak moc budete ochotni se při konfiguraci svého multivanu rozšoupnout. Každá sranda něco stojí, a když budete opravdu hýřit, nedivte se, že se cenovka exempláře rázem přehoupne přes dva miliony korun.

Pravdou ale je, že palubní komfort sedmičky je návykový. Po užitkových předchůdcích tu nezůstaly prakticky žádné stopy, snad vyjma tvrdších plastů napříč kabinou, které se snaží osvěžit alespoň nejrůznější dekory. Snad i softwarové nedostatky se koncernu podařilo vychytat. Auto v průběhu testu nehlásilo žádné nečekané informace, multimédia fungovala svižně a nedocházelo ani k zamrznutí či rozsypání mapových podkladů při použití Apple CarPlay.

Pohodlné jsou rovněž sedačky, a nemusíte nutně připlácet desítky tisíc za ty ergonomické s masážními funkcemi. Sedák lze navíc umístit hodně nízko, takže uvnitř nesedíte jako na pařezu, ale najdete si prima řidičskou pozici ne nepodobnou klasickému osobáku.

Už od samotného představení T7 mi nejde do hlavy, proč auto schytávalo takovou kritiku v porovnání se svým předchůdcem. Jasně, pro užitkověji zaměřené uživatele bude asi T6.1 vhodnější, navíc umí silnější turbodiesel a pohon všech kol… po stránce komfortních aspektů ale „sedmička“ vyhrává na celéčáře.

Motor, jízdní vlastnosti


Tiše a plynule

Plug-in hybridní soustava nese označení eHybrid a sestává z přeplňované čtyřválcové čtrnáctistovky v kombinaci s elektromotorem. Spalovací motor má výkon 110 kW a 250 newtonmetrů točivého momentu. Synchronní elektromotor s permanentním buzením nabízí 85 kW a 330 Nm. Systémově (a krátkodobě) se lze dostat až na 160 kW a 350 newtonmetrů. Elektrifikovaná verze je výhradně předokolkou (jako ostatní T7) a spolupracuje se šestistupňovou samočinnou převodovkou DSG. Na stovce je vůz za 9,4 sekundy a pokračovat může na 192 km/h. Na autobahnu, samozřejmě…

Energie získaná nabíjením či rekuperací se ukládá do lithium-iontového akumulátoru s využitelnou kapacitou 10,4 kWh. Střídavým proudem s výkonem 2,3 kW dobijete auto za rovných pět hodin. S výkonem 3,6 kW je to 3 hodiny a 40 minut. Konkurenční stroje dnes umějí nabídnout i vyšší dobíjecí výkon, s nímž je baterie plná klidně za dvě hodiny. Pořád ale T7 zvládáte bezpečně dobít přes noc i z klasické domácí zásuvky. Ano, baterii lze dobít i samotnou jízdou, stačí v menu infotainmentu najít příslušnou volbu. To ale dlouhodobě nedoporučujeme, neboť spotřeba paliva pak roste do závratných výšin.

Volkswagen Multivan T7 eHybrid Volkswagen Multivan T7 eHybrid

Moc jsem se těšil na zkoumání plug-in hybridního pohonu v zimních podmínkách. To by ale letošní Vánoce nesměly být na blátě s teplotami kolem deseti stupňů. Buď jak buď, eHybrid vždy startuje v čistě elektrickém tichém režimu, v němž se snaží pracovat co možná nejčastěji. Tabulky slibují dojezd až 50 km jen na elektřinu. Odchylka od reálného světa není zas až tak výrazná, s trochu lehčí nohou se mi povedlo dosáhnout i čtyřicetikilometrové hodnoty. Spíše mi ale dává smysl krátce po startu přepnout do jízdního režimu Hybrid, ve kterém si systém „bere“ z nádrže i baterie co nejefektivněji a dle potřeby.

Jak už jsme si zvykli, u dobíjecích aut to s konstatováním spotřeby není úplně snadné. V hybridním módu se s nabitou baterií můžete pohybovat kolem 3 l/100 km, s baterií vybitou se průměry pohybují mezi šesti až sedmi a půl litry. Jasně, je to skok, ale vzpomeňme, že obdobnou porci benzinu žádá i dlouhodobě testovaný a o poznání menší plug-in hybrid Peugeot 308 SW.

Pro městský provoz vám parametry elektromotoru bohatě stačí, při zapojení obou motorů pak T7 umí i solidně zatáhnout. Nejsou to úplně atletické vlastnosti, pro bezpečné předjetí či připojení do rychlejšího pruhu však máte síly víc než dost. Jen ve vyšších otáčkách počítejte se zvýšenou akustikou čtrnáctistovky. Spíše než zátah pod plným plynem vás ale potěší sladění celého hybridního systému. Přepojování mezi benzinovou a elektrickou jízdou je neznatelné, neplechu nedělá ani šestistupňová dvouspojka a brzdný účinek se navzdory zapojené rekuperaci dávkuje přesně a nezáludně.

Jedna povinnost

Gigantický. Dobře, možná přeháním, ale obrovský ano. Takový rozdíl mi přišel mezi multivany s podvozkem klasickým a adaptivním řešením DCC. Příplatek 42.132 Kč se ve finální částce ztratí a na rozdíl od ostatních komfortních položek je to něco, co nejenže chcete, ale vyloženě potřebujete. Loňská jízda multivanem bez adaptivního řešení napříč Prahou opravdu nebyla vizitkou vzorného komfortu. Auto v nízkých rychlostech tlouklo a tu a tam odskočilo.

Dnes zkoušený exemplář měl podvozek nastavitelný v několika úrovních, a to je opravdu jiná liga. V kombinaci s trakční baterií a nižším těžištěm dostáváte naladění, které zdárně tlumí většinu nerovností a jistě drží zvolenou stopu. Plavnost podvozku na rozumných sedmnáctipalcových kolech tak naruší jen občasné ducnutí na opravdu velkých nerovnostech. Pro úplnost dodejme, že platforma MQB je tady vybavena vzpěrami McPherson vpředu a nezávislým zavěšením s úhlovou kyvadlovou nápravou vzadu. Rozsáhlé užití hliníku uspořilo jen na podvozku pětačtyřicet kilogramů.

Volkswagen Multivan T7 eHybrid Volkswagen Multivan T7 eHybrid

Tuto odtučňovací kúru ale oceníte především u spalovacích verzí, plug-in hybrid váží 2,2 tuny a jak už jsme si řekli, jeho jízdní nastavení je spíše pohodové. Tomu odpovídá i řízení. Převod je dlouhý tak akorát, rozhodně si s multivanem nemusíte najíždět jako s klasickou užitkovou dodávkou, přesto vozu snaha o sportování úplně nesvědčí, logicky... V tu chvíli se na celkovém projevu podepíše nejen hmotnost, ale i odtažitější řízení a výraznější náklony karoserie. U auta s takovýmto zaměřením ostatně nic neobvyklého.

Závěr


Závěr

Nový Multivan T7 je jiný než jeho předchůdce. Někteří budou brblat nad absencí silného dieselu, čtyřkolky či užitkového základu. Pokud ale hledáte prostorné rodinné auto, které jeden dospělák zvládne během pěti minut proměnit v prostornou dodávku, mnoho dalších takových na dnešním automobilovém trhu nenajdete. A s plug-in hybridním pohonem už vůbec ne.

Odladěný koncernový eHybrid je příjemným společníkem. Zvládne 40 km čistě elektrické jízdy, mezi spalovacím a elektrickým motorem přepíná neznatelně a ani spotřeba po vybití není úplně závratná. Výhodou jsou „elektrické“ registrační značky, nevýhodou potřeba pravidelného dobíjení a vyšší cena. Plug-in hybrid startuje na částce 1,5 milionu, zkoušená výbava Style stojí skoro 1,8 mil. Kč. Přihoďte nějaký ten příplatek (jak jsem říkal, DCC je nutnost) a už laškujete na hranici dvou milionů korun…

Nejlevnější verze modelu 1.244.226 Kč (1.5 TSI/100 kW Multivan)
Základ s testovaným motorem 1.498.869 Kč (eHybrid/160 kW Multivan)
Testovaný vůz bez příplatků 1.797.675 Kč (eHybrid/160 kW Multivan)

    Plusy

  • Design
  • Plynulý chod pohonu
  • Prostornost a variabilita
  • Moderní technologie
  • Komfort s podvozkem DCC

Minusy

  • Kabely cestují v kabině
  • Výsledná cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (60)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan T7 eHybrid
Cena základní sestavy 1 797 675 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, IQ.Light Matrix LED světlomety, ambientní osvětlení, zadní parkovací kamera, elektricky ovládané boční dveře, automatické přepínání světel, parkovací asistent, bezklíčové ovládání, třízónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel atd. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1550 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 330 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 85 / 2500
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.5
Emise CO2: 34
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 469 / 3672
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2200 / 550
Rozměr pneu: 235/55 R17
Volkswagen Multivan T7 eHybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4973
b) šířka (mm): 1941
c) výška (mm): 1907
d) rozvor (mm): 3124
e) rozchod vpředu (mm): 1652
f) rozchod vzadu (mm): 1668
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1595
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - JirkaVejrazka
13. 1. 2023 20:11
Re: No nevím
Ona ta RAV4 nekdy uplne vyprazdni baterii? To by pak byl o dost jiny system nez Prius PHEV, o cemz pochybuju. Ten si necha vybit baterku nekam k 15% a tam uz se drzi, takze je vzdy rezerva na akceleraci atd. Nepozoruju rozdil ve vykonu mezi baterkou na 15% a baterkou okolo 50%. To ale muze byt tim, ze Prius neni trhac asfaltu, zatimco RAV4 ma vykonu docela dost. Proto se na to ptam, fakt te RAV4 necha vybit baterku do nuly?
13. 1. 2023 16:19
Re: No ja neviem,
Staria ma bohuzel dost vyznamnou nevyhodu tykajici se takoveho druhu auta. Konfigurace neumoznuje sedet trem lidem(detem) vedle sebe. NAvic ta variabilita take neni nic moc, ale ta 3-sedacka je pro me zasadni. Navic ani nedokazou rici, zda-li vyubec a kdy bude hybdri....
13. 1. 2023 11:12
idealni auto
za mne idealni vuz, pres tyden po meste a o vokendu/dovolene , delsi trasa. Majic 3 deti a Vecko, rad bych jej vymenil, nicmene prakticky nejsou ....
Avatar - Emel
13. 1. 2023 09:13
Re: Re: No nevím
Další příspěvek ale byl "Jenže na kratší trasy to stejně pojede jako klasické PHEV, takže spotřeba nebude o nic vyšší, ale v zápřahu už možná ten 1,4 vezme víc, protože na to bude šlapat jak na rýč."

Takže ještě jednou - jde o dynamiku nebo o spotřebu?

Takhle... taky by se mi v hybridu víc líbila kombinace 2.0TSI + EV... ale na 2.0TDI 110kW bude tahle motorizace stačit kdykoli kdekoli.
13. 1. 2023 00:22
Re: Shuttle
Měl jsem půjčený dlouhý hybrid a s rodinkou 2+2 jsme s kolama na výlet jeli a úplně v pohodě. Za mě má multivan smůlu, že vznikl v dnešní době, jinak mohl mít normálně 200kobyl tdi a chybí mu takové věci jako otočné přední sedačky nebo výklopné zadní okno...a větší doložnost. Jinak je to supr moderní kára. Hlavně adaptivní tempomat s bržděním do zatáček je super na dlouhé cestování.