Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Polo GTI – Heiß Curry Wurst

Michal Fokt
Diskuze (151)
Nejmenší GTI by mělo být, co se radosti z jízdy týče, tím nejatraktivnějším autem z Wolfsburgu. Jak s dobrými předpoklady naložilo?

Vždycky platilo, že největší požitek ze sportovní jízdy poskytují malá auta, která svým fun-faktorem dokázala předčit mnohem výkonnější kompaktní modely. Smyslem existence Pola GTI tedy je vysmát se všem Golfům GTI, R a Sciroccům do masky chladiče a potvrdit tak stále se zvyšující podíl testosteronu v provozních náplních nejnovějších Volkswagenů.

Vzhledem k tomu, že má v této oblasti wolfsburská automobilka co dohánět, to vypadá jako snadný úkol...

Hlavně nenápadně

Je to vážně sportovní verze GTI? Jsem trošku na vážkách, nebýt 17palcových kol v GTI designu (slyším to nesouhlasné mručení z Alfa Romeo klubu až sem), vlastně bych tohle auto za sporťák vůbec nepovažoval.

Změny jsou oproti běžné verzi, která je rozhodně dalším mistrovským dílem Waltera de Silvy, až ostudně minimalistické. Je mi jasné, že klientela Volkswagenu je dost konzervativní, ale opravdu to platí i pro malý hot-hatch, zacílený na mladé řidiče?

Příď Pola dostala decentní lízátko nárazníku a červenou lištou na masce, z profilu si spíš než většího křídla všimnete překvapivě malinkých brzdových kotoučů a napodobenina difuzoru v zadním nárazníku také nevysílá příliš jasné signály, ještě že má auto na zádi dost výrazný nápis GTI.

Sedadla vypadají na pohled velmi sportovně a jsou vyvedena v tradičním kostkovaném dekoru. Po usednutí jejich poměrně měkké bočnice příjemně obejmou spodní část těla, končí ale hodně nízko.

Před sebou pak mám druhý a poslední „GTI prvek“ interiéru – tradiční VW sportovní volant s zploštěním ve spodní části. Už asi tušíte – je perfektní všude, s výjimkou toho místa, kde se drží. Anatomické ztenčení v oblasti horních ramen je moc velké a i přes to, že nemám tlapy pomocné síly v ocelárně, nepadne mi do ruky moc dobře.

Jestli však něčím kabina Pola zas a znova překvapí, pak je to dojem kvality a propracovanosti. Kam oko dohlédne (a místy ještě dál), jsou hodnotné materiály s už na pohled velmi příjemnou strukturou, tedy s výjimkou dveří, kontakt s nimi odhalí klasický tvrdoplast, poplatný dané kategorii. Dojem pak dále vylepšují dobře rozmístěné chromované zdobení a lesklé černé dekory.

Das DSG

Volkswagen věří i v této kategorii rychlému automatu, jenž se dnes už pomalu stává standardem u většiny vysokovýkonných sporťáků, a tak je jedinou možnou volbou verze s voličem na středovém tunelu a plastovými pádélky pod volantem. Nápis DSG a hlavici říká jasně, že v tomhle autě si levá noha určitě odpočine.

Po vyzvednutí auta mě čeká cesta přes celou Prahu a zjišťuji, že co se nekultivovanosti jízdy týče, tahle dvouspojková převodovka si při poskakování v hustém provozu nezadá s nenáviděnými robotizovanými manuály.

Škubavé rozjezdy na jedničku, následované zběsilým vypálením vpřed a následnou potřebou brzdění budí dojem, že za volantem sedí blondýna s teplým řidičákem, rychlý rozjezd z křižovatky, tedy doména aut s automatem, je doprovázen hvízdáním a protáčením kol. Auto prostě působí hodně ostře, což je u hot-hatche naprosto v pořádku, otázkou je, jestli je to žádoucí i při popojíždění v koloně v režimu D.

Downsizing über alles

Už od nízkých otáček činnost motoru doprovází dunivě-bručivý zvuk, jehož původ lze jen stěží určit, ozývá se totiž zepředu a rozhodně se nejedná ani o zvuk čtyřválce, ani o typický projev laděného sání.

Není ho úplně málo, takže moc nepotěší, že nebyl našim uším právě libozvučný a po delší jízdě už bychom se nebáli jej označit za protivný. Jak se ukazuje následně při focení, daleko lépe zní GTI zvenku, kde má čtrnáctistovka příjemně jadrný zvuk a při přeřazení občas vztekle střelí do výfuku.

Na dálnici se provoz malinko rozptýlí, je tedy konečně místo vyzkoušet dynamiku gétéíčka. Dupeme prudce na pedál a do té doby na sedmičku si broukající dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 132 kW při 6200 min-1 a s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000-4500 min-1 podřadí o čtyři kvalty dolů (což mimochodem už nějakou tu chvilku trvá) a s lehkým škubnutím zběsile vyrazí kupředu. Dokonce je cítit i trocha toho „torque steeru“, už jsem říkal, že je polo hodně ostré. Jeden by řekl, že auto musí mít nejméně 200 koní.

Jakmile se ručička otáčkoměru dotkne červeného pole, DSG ukazuje, proč je dnes tak žádaným artiklem, přeřazení výš je bleskurychlé a přerušení toku síly na přední kola takřka nulové, navíc doprovázené atraktivně prudkým pádem zmíněného ukazatele.

Opouštím dálnici a dávám volič automatu do manuálního režimu, protože samočinný mód S je věc v tomhle kousavém autě úplně zbytečná, teď budu rychlostní stupně volit sám. Tedy v rámci možností, protože manuální režim znamená, že když se na pedál více dupne a nemám zrovna navolen nejnižší možný kvalt, převodovka stejně podřadí a při dosažení omezovače zase přeřazuje o stupeň výš.

Polosporťák

Už v prvních zatáčkách na mě dělá šasi pola slušný dojem, je v nich opravdu hodně rychlé, působí sebejistě, naklání se jen minimálně a zadní náprava je nastavena tak, aby poskytovala řidiči pocit bezpečí i v komplikovanějších situacích. GTI je v nájezdu do zatáčky jen minimálně nedotáčivé, na výjezdu pod plynem má ale už trošku větší choutky pokračovat po tečně ven, elektronický "samosvor" XDS zde pracuje nedůsledně, skoro jako by ani auto nic takového nemělo a je tak třeba mu pomáhat výraznějším přitažením volantu do směru jízdy.

Jenže je tu jeden problém. Tedy vlastně dva. Tím prvním je řízení, které rozhodně nelze považovat za sportovní. Je hodně lehké, kolem přímého směru trošku netečné a chybí mu i ostrost. Pro férovost je třeba říci, že mělo auto obuto cestovní a nikoli sportovní pneumatiky Pirelli P7, které mohly dojem trošku zkreslit, ale vzhledem k dosavadním zkušenostem se sportovními VW ale spíše tipujeme, že to v gumách nebude. Na druhou stranu - o to větší respekt k podvozku GTIčka.

Ale vem to čert, s řízením má dneska problémy spousta aut, je prostě třeba si na něj zvyknout a pevně držet volant. Trošku horší je, že to inženýři v honbě za minimálními náklony trošku přehnali a polo neumí v zatáčce zakleknout. A to je problém, protože podvozek tím pádem neinformuje úplně nejlépe o tom, co se s koly o rozměru 215/40 R 17 děje a nedotáčivost tak může přijít docela rychle a nečekaně. A občas i přišla...

Jak už jsme zmínili, podvozek je stabilní, rychlý a snese opravdu hodně, jeho nekomunikativnost ale neumožňuje dostat z něj to nejlepší a při opravdu ostrém jízdním stylu spíše než radost z jízdy převažují lehké obavy a pocit, že nemám úplně vše pod kontrolou. Navíc se při ostré jízdě potvrzuje, že boční vedení opěradel končí dost nízko a tak nemá horní část trupu potřebnou oporu. Ale budiž, je to přece jen „granturismo“.

I když vlastně ani Volkswagen sám v tom asi nemá úplně jasno, protože naladění podvozku je dost sportovní. Po nějaké gétéčkové plavnosti ani stopa, pérování je dost tuhé a karoserie po přejetí nerovnosti vykoná jen nezbytně nutný pohyb. Tlumení běžných nerovností ale šasi zvládá celkem dobře, i když Clio RS to rozhodně není. Rázy se do kabiny přenáší více jen od výraznějších děr a hrbolů. Celkem překvapuje účinek brzd, na to, jak jsou kotouče malé, nemají problém polo zpomalit, nevadnou a vůz je při brzdění stabilní, jen dávkování účinku trošku pokulhává.

Ačkoli je otázka příchodu nejostřejšího Pola R stále ještě otevřená, jedno je jisté – bezpodmínečně nutné není, už GTI je dostatečně ostré. Podvozek má hodně tuhý, DSG je pěkně kousavé, motor má spoustu síly, umí s předními koly pěkně zalaškovat a dává o sobě vědět i v kabině, stabilita auta v zatáčkách je velmi dobrá...

Jenže by to snad ani nebyl VW, aby to něčím nezasklil. Že je zvuk sání (?) spíš protivný než sportovní, sedadla nedrží tělo úplně ideálně a na výjezdech trpí nedotáčivostí, to jsou maličkosti. Ale řízení má do sportovního daleko a co především, nečitelné chování v zatáčce na okresce znemožňuje využít plný potenciál šasi. Takže ačkoli se snaha počítá, je to pro Polo GTI určitě nemilé, ale pro nás stále zůstává tím nejlepším sportovním volkswagenem 118kW Scirocco. Je ovšem pravda, že aktuální základní akční cena 460.600 Kč je v případě Pola GTI asi docela pádným argumentem...

JAKE.AUTO.CZ: VW Polo V (všechny testy a další články)

První cena vozu 214.900,- (1.2 Trendline, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 460.600,- (1.4 TSI GTI, 132 kW)
Základní cena testovaného vozu 460.600,- (1.4 TSI GTI, 132 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 530.300,- (1.4 TSI GTI, 132 kW)

Plusy

  • Hodnotně vyhlížející interiér
  • Výkonný motor
  • Rychlá převodovka
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Lehké, neostré řízení
  • Málo komunikativní podvozek
  • Škubání převodovky při pomalé jízdě
  • Tvarování věnce volantu
  • Problémy s trakcí
Michal Fokt
Diskuze (151)
VW Polo GTI
Cena základní sestavy 460 600 Kč
Výbava základní sestavy ESP včetně ABS s brzdovým asistentem, ASR, EDS a MSR, čelní airbagy řidiče a spolujezdce - u spolujezdce s možností deaktivace, boční airbagy vpředu s ochranou hlavy a hrudníku, 5 tříbodových bezpečnostních pásů – vpředu s výškovým nastavením a předepínači, 5 operek hlavy, Isofix - příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník, rádio "RCD 210" s CD-MP3 přehrávačem, 2 x 20 W, 4 reproduktory vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná - u řidiče asférické, multifunkční ukazatel a kontrola poklesu tlaku v pneumatikách, asistent pro rozjezd do kopce, posilovač řízení elektrohydraulický, automatický spínač hlavních světlometů - trvalé svícení, elektronický imobilizér, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), stěrač zadního skla s intervalovým spínačem, sdružený ukazatel s počítadlem kilometru celkovým, denním a s otáčkoměrem, ukazatel servisních intervalu, akustická signalizace při nevypnutí světel, akustická a světelná signalizace při nezapnutí bezpečnostních pásu, 4 litá kola s pneumatikami 215/40 R 17, lepicí souprava místo rezervního kola, halogenové světlomety, vnější zpětná zrcátka, kliky dveří a nárazníky v barvě vozu, maska chladiče s červenou lištou, pozinkovaná karoserie, třídveřové provedení, přední sedadla výškově nastavitelná, zásuvky pod sedadly, odkládací kapsy na zadní straně, zadní třímístné sedadlo a opěradlo asymetricky dělené a sklopné, dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, tříramenný volant výškově a podélně nastavitelný, make-up zrcátka ve slunečních clonách s osvětlením, stropní madla se silikonovou brzdou, bílé podsvětlení ukazatelů - regulovatelné, červené noční osvětlení tlačítek, vnitřní osvětlení se zpožďovačem a spínačem ve všech dveřích, dvě čtecí lampičky vpředu, jedna vzadu, nekuřácké provedení, dva držáky nápojů vpředu, zavazadlový prostor s krytem, osvětlením a 12V zásuvkou, některé prvky interiéru v matném chromu, přístrojová deska z měkčeného plastu Kč
Cena testované sestavy 530 300 Kč
Výbava testované sestavy Rádio RCD 510 s CD-MP3 měničem na 6 CD, 4 x 20 W, 6 reproduktorů, barevný dotykový displej, zdířka AUX-IN (6100,-), Hlavové airbagy vpředu i vzadu, boční airbagy vpředu (24.700,-), Automatická klimatizace "climatic", přihrádka spolujezdce s možností chlazení (35.400,-), Červený lak "flash" (3500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 229
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.1 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 204 / 882
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1269 / 411
Rozměr pneu: 215/40 R17
VW Polo GTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3987
b) šířka (mm): 1698
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 12. 2013 22:33
Re: POLOTEST
Naprosto přesné !!!!
15. 8. 2011 10:58
Re: Chci ho jako auto pro manželku
No jak píšu o 15 cm výše, ona je snad ještě konzervativnější než já a francouzská přeplácanost jí nic neříká. Ale máte pravdu, poslední slovo bude mít ona a já se ho nebojím :-)
15. 8. 2011 10:55
Re: na poradě redakce
No Kylie pro mě (a asi 99% ostatních) bude jen jedna a to ta z Austrálie. Ale jméno je to hezké.

Díky za tip, DS3 THP asi nebude špatné auto, ale chybí mu jeden pár dveří. A ten přehnaný důraz na "style" se mně (ani mé ženě) nelíbí, mám trochu obavu z toho "nahoře huj, dole fuj" a toho, že mu chybí nadčasovost. Polo si vedle toho na nic nehraje a naopak může překvapit. V tomhle se mi líbí spíš styl S modelů od Audi.

Hezký den i Vám.
Avatar - Hammunasakra
14. 8. 2011 18:57
Re: Chci ho jako auto pro manželku
Nechte to (co se jí líbí - chce ho i ONA? :-) ) raději na NÍ (ať si ONA vybere co se JÍ líbí ;-)
PS: Je to ŽENA - ta z (poněkud) "unylých" tvarů vw Polo NEmusí být nutně "nadšena" :-)
Avatar - Hammunasakra
14. 8. 2011 18:40
Re: na poradě redakce
1) Není zač (rádo se stalo :-)
2) NEřekla bych (bavili jsme se o HOT Cliu apod. - a že vwozu Polo se toto označení až tak moc NEtýká - je proti výše jmenovaným poněkud "vwágní" ;-)
3) POZOR s tou Ká(j)lí

[odkaz]

4) Clio RS i DS3 Racing jsou OPRAVDU "trochu jiná liga" = je "logické" že jsou dražší (Polo GTi je spíše jen "rychlé Polo", něco jako DS3 THP

5) co já si pamatuje kolotoče vypadávávaly DOST jinak

[odkaz]

6) nebylo by nejlepší "to nechat na manželce"? (to je k vašemu "druhému" příspěvku)
(ať raději ONA řekne CO se jí líbí ;-)

7) ZVLÁDL byste, kdyby se jí víc "líbíl" třeba DS3 THP (mimochodem VÝBORNÉ auto, které ve srovnávacím testu porazí jak audi A1 tak "klasiku" Mini :yes: :-)

Pěkný den (raději s něčím "výjímečnějším" než je "běžné" Polo ;-)