Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Tiguan Offroad 2.0 TDI – Vzpomínka na starou školu

Stanislav Kolman Stanislav Švarc
Diskuze (34)

Druhá generace VW Tiguan je prima auto. A platí to i v případě, kdy jej okořeníte dobrodružnějším pojetím Offroad.

Design, interiér


Historie modelu Tiguan se datuje do roku 2007, příjezd kompaktního SUV přitom už dříve avizovaly koncepty CrossBlue Coupé či CrossCoupé TDI. Druhá generace dorazila roku 2016 a o rok později ji doplnil ještě Tiguan Allspace - o 220 mm delší, až sedmimístný sourozenec Škody Kodiaq. Tiguan se vyrábí ve čtyřech zemích (Čína, Německo, Mexiko a Rusko) a od roku 2007 bylo zhotoveno přes 4,6 milionu kusů.

Aktuálně vyhlížíme facelift druhé generace, napříč sociálními sítěmi se přitom už spekuluje, jestli jeden z předních představitelů VW náhodou “nedopatřením” neukázal generaci zbrusu novou. Ještě než na omlazovací proceduru dojde, můžeme si s druhou generací užít takové malé rozloučení. Do redakce nám totiž zamířil Tiguan Offroad, jenž je jakousi dobrodružnější verzí, která má za úkol nabídnout ještě snadnější pohyb v terénu.

Větší fešák

Testovaný Tiguan Offroad druhé generace mi doma celý testovací týden stál vedle generace první, kterou jsme do rodiny pořídili před pár měsíci. Odnesl jsem si z toho dva zásadní poznatky. Zaprvé: příď první generace se mi líbí víc. Přijde mi vzhledově atraktivnější, zatímco dvojka je taková méně nápadná, usedlejší. Zadruhé: druhá generace má výrazně vyváženější proporce. Zatímco jednička je takovou Fabií II mezi SUV (úzká a vysoká karoserie), dvojka působí lépe a dynamičtěji. Aby ne, když je o rovných 30 milimetrů širší a zároveň o stejnou hodnotu nižší.

Současný Tiguan má délku 4486 milimetrů, šířku 1839 mm, výšku 1673 mm a rozvor 2677 mm. V základu obouvá sedmnáctipalcová kola, náš exemplář sáhl po černých příplatkových osmnáctkách za 21.700 Kč. Pro příště bych zvolil jiný odstín, se kterým by se obutí v karoserii tak neztrácelo.

A co přesně že to znamená provedení Offroad? Jde o jeden, respektive dva příplatky. Tím prvním je paket Offroad za 23.900 Kč, jenž dostává v černé barvě střešní ližiny, kryty zpětných zrcátek a další exteriérové prvky, třeba střešní spoiler. Důležité jsou rovněž nárazníky, jejichž přepracovaný tvar umožňuje vyšší nájezdové úhly a tudíž snazší prostupnost terénem. Nechybí ochranný kryt motoru a převodovky a komfortní sedadla s látkovými středy a vnějšími díly z umělé kůže. Pedály jsou z broušené nerezové oceli a doprovází je chromované prvky v interiéru. Součástí jsou rovněž snadno omyvatelné gumové koberečky, na nástupních prazích si můžete všimnout nápisu Offroad.

Ti náročnější mohou sáhnout ještě po paketu Offroad+. Jde o rozšíření balíčku Offroad za dalších 56.500 Kč. Dostává jej i náš vůz, přičemž paket čítá černou střechu, černé čalounění stropu a hlavně aktivní systém LED světlometů s dynamickým přisvětlováním do zatáček. Nechybí ani regulace dálkového svícení bez oslňování vozu v protisměru a částečné clonění pomocí maskovací funkce.

Zlaté interiérové časy

Už první usednutí dovnitř mě dokázalo nesmírně potěšit. Ptáte se proč, když už má Tiguan nějaké roky za sebou a za modernějšími sourozenci jeho kabina už trochu pokulhává? No, právě proto. Ergonomicky špičkový interiér s fyzickými tlačítky a ovladači ideálně při ruce, to je něco, co jsme na koncernových autech léta obdivovali a o co s novou “digitální” generací postupně přicházíme.

Teplotu nastavíte i poslepu jednoduchým otočením, s klasickou pákou samočinné převodovky se vám nestane, že byste si nebyli jisti zařazeným jízdním režimem, konvenční analogové budíky jsou přehledné a sekunduje jim jen malá obrazovka s klíčovými údaji uprostřed. Rovněž přehledná a intuitivní, takže se v ní dá listovat i za jízdy. Vážně potřebujeme víc?

VW Tiguan Offroad 2.0 TDI VW Tiguan Offroad 2.0 TDI

Kořeny sahající do roku 2016 však mají i své stinné stránky. Za špičkový multimediální systém Discover Pro se připlácí nemalých 62.600 Kč. Infotainment dostává 9,2” obrazovku s dotykovými tlačítky po straně, osm reproduktorů, hlasové ovládání, bluetooth handsfree a konektivitu se službami Android Auto a Apple CarPlay. To všechno jsou prima funkce, které už jsme ale dnes zvyklí dostávat ve standardu, případně připlácet jen zlomek takové částky. Systém funguje svižně, bez výrazných prodlev, ale počítejte s tím, že velká lesklá plocha bude po pár kilometrech uťapkaná.

Tiguan zůstal kromě výše zmíněného věrný i naší oblíbené formulce “sednout, nastavit sedačku a jet”. Za volantem nemáte příliš o čem přemýšlet. Rozsah nastavení volantu i sedadla je bohatý a uspokojí široké spektrum postav. Sezení je sice tužší, ale ne vyloženě tvrdé a dobře se vám bude cestovat i na dlouhé vzdálenosti, i když sedáky neoplývají kdovíjakým bočním vedením. Vzadu už to přeci jen připomíná typickou lavici, počítat ale můžete s nadílkou prostoru. Kolega s výškou 188 cm se tu posadí a stále mu zůstává několikacentimetrová rezerva před koleny i nad hlavou.

Kufr s objemem 615 litrů (1665 po sklopení zadních sedaček) pak potěší pravidelnými tvary, stejně jako schránkami na drobnosti po stranách. Sklopením třetí řady vznikne téměř rovná ložná plocha a pod podlahu zavazadelníku nastavitelnou ve dvou úrovních výšky se vejde i plnohodnotná rezerva.

Motor, jízdní vlastnosti


Známý dělník

Pod označením 2.0 TDI se v případě Tiguanu může ukrývat několik možností. Ještě nějaký čas máte šanci pořídit biturbo (sdílené se Škodou Kodiaq RS, více o něm píšeme níže) vyladěné na 176 kW, které ale z nabídky jednotlivých modelů postupně mizí. Nepotřebujete-li nutně takovou porci výkonu, je vám naftový turbodiesel k dispozici ve výkonnostních provedeních se 110 a 140 kW, tentokrát už pokaždé s jediným turbem. Naše měření těchto dvou TDI v útrobách Kodiaqu před časem vzbudilo otázku, zdali se příplatek za silnější provedení vůbec vyplatí, rozdíly totiž byly minimální.

Dnes přišla na řadu varianta s výkonem 110 kW a 340 newtonmetry točivého momentu v širokém pásmu od 1750 do 3000 otáček. Je to známá jednotka, kterou už jsme nesčetněkrát testovali v různých modelech napříč koncernem. Tiguan s ní z klidu na stovku zrychlí za 9,3 sekundy a na německém autobahnu může pokračovat až k hranici 200 km/h. Jednotka se standardně pojí se šestistupňovou manuální převodovkou, ale pokud chcete čtyřkolkou 4Motion s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, automaticky počítejte se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Za studenta je motor trochu hlučnější, po ohřátí se z něj ale stává kultivovaný společník, který vás v solidně odhlučněné kabině nikterak neobtěžuje. Z papírových údajů se sice neposadíte na zadek, pro každodenní potřeby je však čilost agregátu dostačující. Z nižších otáček se zvedá pozvolna, nad 1500 ot/min se probouzí k životu, a když na dálnici sešlápnete plynový pedál až do kickdownu, nechá se vytočit až ke čtyřem tisícům. Tady ale jeho držení pod krkem příliš smysl nedává, vysoké otáčky spíše než kýženou dynamiku přinesou zvýšený hluk na palubě. Když se pak tempo ustálí na dálničních 130 km/h, jednotka točí asi 2100 otáček a opět se pasuje do role nenápadného společníka.

VW Tiguan Offroad 2.0 TDI VW Tiguan Offroad 2.0 TDI

Počítat se však musí s prodlevou motoru při potřebě okamžitého zrychlení. Motor, respektive jeho kooperace s automatem, si občas dávají až příliš na čas, což se dá eliminovat volbou sportovního režimu. Avšak jen z části. V zápřahu pak DSG střídá kvalty svižně a logicky, nezmatkuje, jen při městském popojíždění se sem tam o slovo přihlásí pověstné cukání.

Ani při jízdě na krev nehrozí, že by se spotřeba dlouhodobě nedokázala vměstnat pod osm litrů na sto kilometrů. Při dlouhých dálničních cestách počítejte s průměrem kolem 7,5 litru, lehká noha na okreskách pak může klidně přinést hodnotu ještě o litr nižší. Můj průměr po týdenním soužití, které trávím především na dálnici, se nakonec ustálil na hodnotě 6,9 litru. Na kompaktní SUV se čtyřkolkou a automatem to není vůbec špatné.

Méně je více

Tiguan může dostat až dvacetipalcová kola, za příplatek 29.800 Kč je k mání adaptivní regulace podvozku DCC s různými jízdními režimy. My jsme dali přednost osmnáctkám a podvozku klasickému, a byť jsem neměl možnost přesednout z auta do auta, neřekl bych, že testovaná konfigurace je na celkovém jízdním komfortu nějak ošizena.

Podvozek je tužšího charakteru, plavnost luxusních SUV od něj sice očekávat nelze, přesto se po většině nerovností jen tak příjemně zhoupne a odfiltruje je, aniž by tím posádka nějak trpěla. Na rozbitých cestách už se sem tam dočkáte tupé rány od kol, všechno je ale v únosných mezích. Větším překvapením je fungování v zatáčkách. Na poměry SUV zatáčí Tiguan ochotně, jistě drží zvolenou stopu a karoserie se výrazně nenaklání ani při rychlém střídání směrů. Při svižném tempu vůz netrpí nedotáčivostí, jen počítejte, že řízení dá jen nutné minimum zpětné vazby.

VW Tiguan Offroad 2.0 TDI VW Tiguan Offroad 2.0 TDI

Testování v náročných dnech pandemie dalo stopku nějakému offroadovému řádění v bahně a kalužích, zavděk jsme nakonec vzali alespoň podmáčené polní cesty. Na nich si tiguan počínal s prstem v nose i v komfortním jízdním režimu, kde se zadní kola připojují až v případě nutnosti. A když by šlo opravdu do tuhého, máme tu nepřeberné množství jízdních režimů myslících snad na všechny podklady, které se pod koly mohou objevit.

VW Tiguan Allspace BiTDI: Pro nejsilnější diesel spěchejte

Dobrodružně vyhlížející Tiguan Allspace s prvky paketu Offroad je možná fajn, ale vy byste přece jen raději něco poněkud sportovnějšího? I pro vás má Volkswagen řešení.

Zvolit si můžete také balíček R-Line, který přidá výrazněji tvarované nárazníky, rozšíření bočních prahů a blatníků, zadní střešní spoiler a minimálně 19palcová kola. K dispozici jsou ovšem také dvacítky.

Ke sportovně laděnému exteriéru se samozřejmě hodí také výkonná motorizace, jenže tady aktuálně narazíme na jeden drobný problém. V současném ceníku není moc na výběr, najdeme v něm 110kW zážehovou jedna-pětku, dále dvoulitrový turbodiesel se stejným výkonem a vrcholem je 2.0 TDI vyladěné "jen" na 140 kW.

Z ceníku totiž zmizely dvoulitrové "téesíčko" i nafťák 2.0 BiTDI. Ani jeden z těchto motorů už si v konfigurátoru prostě nezaškrtnete. Přesto ještě existuje šance, jak se k víceméně novým vozům s těmito jednotkami dostat.

K dispozici je totiž stále několik skladových a předváděcích kusů. Takže jestli vás ani jedna z aktuálně nabízených motorizací po výkonové stránce neuspokojuje, musíte si pospíšit. A jestli vás kromě výkonu zajímá i spotřeba, pak byste svou pozornost měli zaměřit na verzi 2.0 BiTDI.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel dává 176 kW a 500 N.m a spojen je výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Pokud u vás poznámka o dvou turbech vyvolává myšlenky na výbušné auto s mocným zátahem, pak vás Tiguan možná lehce zklame. Dvojité přeplňování totiž především podporuje plynulé zrychlení a pružnost motoru v prakticky celém spektru otáček, takže především "vyhlazuje" turbodieselový projev.

Což ale neznamená, že by za to motor neuměl vzít, naopak, dokáže být velice přesvědčivý. Jen nečekejte nějaký kopanec, zrychlení je hladké a kultivované. A až pohled na rychloměr ukáže, že jedete rychleji, než byste pocitově řekli.

Přes působivé dynamické schopnosti si BiTDI uchovává typickou dieselovou vlastnost - umí být úsporný. Jasně, když napíšu, že jsem auto po týdenním testu (zahrnujícím město, dálnice i svižnou jízdu) vracel s průměrnou spotřebou 7,9 l/100 km, asi vás neohromím. Ale Tiguan Allspace BiTDI je poměrně velké a vysoké SUV, které váží více než 1,8 tuny. Testovaný kus navíc stál na 20palcových kolech s pneumatikami o rozměru 235/45.

Ve městě se pak spotřeba pohybuje okolo 10 l/100 km, mimo obce a dálnice se dá jezdit pod sedm. Na 240 koní to podle mě není špatné.

Tiguan Allspace 2.0 BiTDI se také hezky řídí, zvlášť s příplatkovými adaptivními tlumiči. Mně osobně nejvíc vyhovoval komfortní režim, v němž SUV nepůsobí houpavě, přitom je ale příjemně pohodlné. Občas se sice i v tomto nastavení na rozbité silnici ozvala od kol tupá rána, ale celkově proti schopnostem tlumit nerovnosti nelze mnoho namítat.

A také u této verze platí, co výše píše Standa I.: překvapením je přesvědčivé chování vozu v zatáčkách, kde delší Tiguan poměrně zdařile maskuje svoje rozměry a hmotnost - zvlášť když tlumiče přepnete do sportovního režimu, v němž auto znatelně ztuhne.

Závěr


Závěr

Jestli je Tiguan zástupcem staré školy, klidně bych si střihnul reparát. Byl to totiž zatraceně příjemný návrat do auta, jehož vnější vzhled za srdíčko úplně nechytne, uvnitř se ale po první stovce metrů cítíte jako doma. Žádné nepřeberné množství digitalizace, ale klasické otočné ovladače, staré dobré budíky a ergonomie, kterou se od Volkswagenu mohli učit všichni kolem. Jak málo stačí.

Offroadové doplňky Tiguanu sice dodávají punc dobrodruha, pořád si ale myslím, že nejvíce času bude trávit ve městě a na okreskách. Kolony nedělají dvouspojce dvakrát dobře, mimo ně je ale spolupráce s motorem harmonická a hlavně se vám vůz odvděčí slušnou spotřebou paliva. Připočtěme k tomu dobře fungující podvozek, který nás nezklamal, i když jsme při konfiguraci nezaškrtli příplatkové adaptivní řešení.

Testovaná konfigurace stojí ceníkových 1,2 milionu. Pokud ale nejsou náročné terénní cesty váš denní chleba, určitě se bez offroadových pomocníků obejdete. A v takovém případě i něco ušetříte. Osobně bych oželel i top multimediální systém, takže by nakonec nebyl problém stlačit finální cenovku pod jeden milion korun.

VW Tiguan Offroad 2.0 TDI VW Tiguan Offroad 2.0 TDI

Nejlevnější verze modelu 701.900 Kč (1.5 TSI/96 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem 896.900 Kč (2.0 TDI DSG/110 kW Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků 896.900 Kč (2.0 TDI DSG/110 kW Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou 1.159.900 Kč (2.0 TDI DSG/110 kW Offroad)  

Plusy

  • Přehledný a ergonomický interiér
  • Prostornost a praktičnost
  • Kultivovaný motor
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Nevýrazný vzhled
  • Cena některých příplatků
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman Stanislav Švarc
Diskuze (34)

Doporučujeme

VW Tiguan Offroad 2.0 TDI
Cena základní sestavy 896 900 Kč
Výbava základní sestavy 17” kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat do rychlosti 210 km/h, asistent pro rozjezd do kopce, automatická klimatizace, dešťový senzor, digitální příjem rádia, systém nouzového brzdění atd. Kč
Cena testované sestavy 1 159 900 Kč
Výbava testované sestavy 18” kola z lehkých slitin (+21.700 Kč), Easy Open bez alarmu (+20.400 Kč), vyhřívaný volant (+3500 Kč), navigace Dicover Pro (+62.000 Kč), paket Offroad (+23.900 Kč), paket Offroad+ (+56.500 Kč), tažné zařízení (+23.700 Kč), vyhřívané přední a zadní sedačky a trysky ostřikovačů (+17.300 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 5.7 / 4.7
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1662
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1673 / 631
Rozměr pneu: 235/55 R18
VW Tiguan Offroad 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4486
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1673
d) rozvor (mm): 2677
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Ada je zase tady
1. 6. 2020 12:47
Re: Článek se mi
Pokukoval jsem po Tigi Allspace: diesel, manuál, čtyřkolka, ruční brzda... :no:
Avatar - Ada je zase tady
1. 6. 2020 12:44
už je také nepoužitelné
Kde je čtyřkolka s dieselem a manuální převodovkou? O ruční brzdě ani nemluvím... :no:
27. 5. 2020 09:56
Re: Článek se mi
V CR je konfigurator vypnuty zjavne kvoli prechodu na novu emisnu normu.

Ale napr v SR je nadalej vsetko v ponuke, kedze tie motorizacie nevypadavaju, len prichadza ich novsia verzia.
Avatar - abacus
27. 5. 2020 06:52
Re: tak za ...
A čo by sa malo diať, čo je divné? Menia sa ceny, upravuje sa výbava konfigurátora, stojí výroba.... mať takéto starosti, že niekomu momentálne z konfigurátora vypadli nejaké modely....
Na SK dodnes neexistuje konfigurátor pre Ford. Výber výbav a motorizácii na Focus bieda... model, ktorý by mal byť ťahúňom predaja. Opel na SK už nemá konfigurátor viac ako pol roka.
Škodovka na SK trhu zarezala v ponuke 2,0 TSI (140kW)... To bol pre Škodu z mojej strany problém. Vypadol tak z môjho "nákupného zoznamu" Superb.
Avatar - Jaros71
27. 5. 2020 00:35
Tiguan je fajn
zatím ještě staré dobré SUV s normálním interierem :yes: