Testy na 100 tisíc km: Jak Auto Bild hodnotí?
Jak může Citroën C5 s tekoucím tlumičem dostat o jeden trestný bod více než Audi A4, u kterého se musela měnit celá převodovka? Taková otázka zazněla v diskusi pod článkem o výsledku dlouhodobě testovaného francouzského kombi. Další čtenáři tuto oprávněnou otázku podpořili, objevily se i spekulace ohledně průhlednosti bodování.
Není lepší řešení, než se pořádně podívat na bodové hodnocení. Auto Bild má jasně nastavený systém, který penalizuje servisní úkony na autě. Základem je běžná údržba dle instrukcí výrobce – za ní autu samozřejmě nehrozí žádné trestné body. To samé platí i pro výměnu spotřebních dílů (typicky brzdové destičky a kotouče).
Závady okrajového významu Auto Bild trestá jedním bodem. Jedná se typicky o prasklé žárovky a další nedostatky, které neovlivňují použitelnost auta a představují nanejvýš drobnou komplikaci. Tři body se udělují za opravu funkčního dílu, nezbytného k provozu auta – sem spadá tekoucí tlumič i zlobící převodovka.
Největší bodové příděly ale testovaným autům hrozí jinde. Za neplánovanou návštěvu servisu se uděluje automaticky pět bodů. Mnoho funkčních defektů proto končí osmibodovým ziskem, když se ale závada odstraní současně s předepsanou servisní prohlídkou, je auto pěti trestných bodů samozřejmě ušetřeno.
Pohromou jak pro dobré skóre, tak i pro klidný život řidiče je, když vůz musí na odtah, protože ho na místě nelze zprovoznit. I na tento případ Auto Bild myslí a uděluje rovnou deset trestných bodů.
Příklad tří konkrétních vozů najdete v následující tabulce. Do ní jsme převedli podrobné výsledky diskutovaného Audi A4 a Citroënu C5. Pro srovnání jsme přidali Opel Insignia, který dosáhl obdobného skóre, ovšem opět se zcela jiným spektrem menších a větších závad.
Testy Auto Bildu na 100.000 km - předhled závad u vybraných vozů | |||
Testovaný vůz | Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic | Citroën C5 Tourer 2,0 HDi | Opel Insignia ST 2,0 CDTI |
Výsledná známka | 2- | 2- | 2- |
Celkové skóre | 13 bodů | 14 bodů | 14 bodů |
Trestné body | |||
vůz nepojízdný | 0x 10 bodů | 0x 10 bodů | 0x 10 bodů |
- důvod | žádný | žádný | žádný |
neplánovaný servis | 2x 5 bodů | 1x 5 bodů | 2x 5 bodů |
- důvod | diagnostika převodovky (2x) | netěsnost hydrauliky podvozku | výměna podběhu, vybitá baterie (asistence ADAC) |
oprava funkčního dílu | 1x 3 body | 2x 3 body | 0x 3 body |
- důvod | výměna převodovky na záruku | přední tlumící válec, manžeta zadního tlumícího válce | žádný |
nepodstatné závady | 0x 1 bod | 3x 1 bod | 4x 1 bod |
- důvod | žádný | parkovací žárovka (2x), uvolněný tepelný štít výfuku | uvolněný podběh, osvětlení RZ, zámek pátých dveří |
I nadále platí, že o první místo se dělí BMW 130i a Mazda 6 1,8 MZR. Oba vozy prošly stotisícovým testem bez jediného trestného bodu, tedy se známkou 1+. Z druhé strany tabulku uzavírá VW Touran 2,0 TDI se 77 body a nejhorší možnou známkou 6.