Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle auto nemusí nikdy zastavit. Jak je to možné?

David Bureš David Bureš 12. 10. 2016
17
4
Zobrazit náhledy (17)
Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac Cadillac
Speciálně upravený cadillac přejel v padesátých letech USA, aniž by zastavil. Pomohla tomu speciální výbava zahrnující i vodní dýmku.

Automobilový svět je plný rekordů. Vedle těch tradičních, týkajících se velikosti, rychlosti nebo spotřeby, existují i ty méně obvyklé. Jedním takovým netradičním rekordem se pyšní i speciálně upravený Cadillac z roku 1947. V padesátých letech přejel USA, aniž by jednou zastavil. Jak toho dosáhl?

Na netradiční jízdu jej připravil konstruktér Louie Mattar, který automobil pro tento účel řádně upravil. Výsledkem se stalo něco, co bylo později nazváno prvním karavanem světa. Cadillac totiž disponoval množstvím výbavy, kterou si dnes spojíme právě s karavany. Posádka během non-stop jízdy mohla využít nejen takové dnes obligátní věci jako televizi, lednici a vařič, ale také sprchu, pračku a dokonce i minibar nebo vodní dýmku!

Přestože je rekordní vůz dlouhý 5,4 metru a je tak typickou „amerikou,“ vnitřní prostor byl pro nepřetržitou jízdu omezený. Proto se lednice, pračka, chemický záchod nebo dřez daly ukrýt pod zadní sedadla. Automobil na dlouhé cestě navíc musel táhnout i přívěs, který vezl zásobu paliva, oleje a vody. Jeho součástí bylo navíc i místo na posezení.

Nádrže na palivo sice byly obří – jen do přívěsu se vešlo asi 870 litrů paliva – na celou cestu ale nevystačily. Jak tedy Mattar se svým týmem zajistil, aby na své cestě nemusel stavět u tankovací stanice? Řešením bylo tankování za jízdy – do auta se přečerpával benzin z jedoucí cisterny.

To však nebylo všechno, cadillac byl připraven také na případnou závadu. Hydraulické zvedáky mohly zvednout kola, která díky tomu mohla být vyměněna i za jízdy. Z toho důvodu vůz disponoval speciálními plošinami, aby se posádka ke kolu dostala. Průzory v kapotě zase umožnily jet s otevřeným motorovým prostorem, kdyby tam bylo něco potřeba opravit. K tomu všemu připočtěte i automatickou výměnu oleje nebo chladicí kapaliny a výsledkem je vozidlo, které opravdu nemusí zastavovat.

Práce na přestavbě auta zabraly celkem pět let, přičemž svého autora vyšly na 75.000 dolarů, což by podle dnešního kurzu bylo 1,8 milionu korun. Louie Mattar přitom neměl žádného sponzora, auto vzniklo v jeho volném čase.

Rekordní cadillac absolvoval celkem dvě rekordní jízdy. V září 1952 automobil dojel za sedm dní ze San Diega do New Yorku a zpět, trasa vedoucí ze západu na východ USA a zase zpět byla dlouhá celkem 10.717 kilometrů. Tříčlenná posádka se během jízdy za volantem střídala po pětihodinových směnách. K dotankování za jízdy došlo třikrát, nikoliv však na veřejné silnici, k tomuto účelu byly užity plochy letišť.

V následujících dvou letech byl vůz dále vylepšen do dnešní podoby. Po úpravách vůz v srpnu 1954 vyjel na nepřetržitou jízdu podruhé. Tehdejší trasa dlouhá 12.041 kilometrů vedla z města Anchorage na Aljašce do Mexico City.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Ozzman
Cadillac jede furt
Ozzman
| 13. 10. 2016
A kdyby měl tehdá už 1.9TDI, tak na tu skoro 900 litrovou nádrž dojede až na měsíc! >:D
Avatar - Barrichello
Cadillac jede furt
Barrichello
| 13. 10. 2016
:yes: :yes: :yes:
Avatar - dochtor
•Teda to muselo dát příšernou práci, a přitom taková blbost,
dochtor
| 13. 10. 2016
Ale tie hladké cesty pred polstoročím môžeme americkým súdruhom len závidieť :yes:
Avatar - Ada je zase tady
To je web o autech, nebo...
Ada je zase tady
| 12. 10. 2016
...nebo o kravinách? :no: :no: :no: