Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

David Bureš
Diskuze (14)
Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát využívající vodíkové palivové články.

Magazín WardsAuto zveřejnil letošní výsledky své již tradiční ankety o nejlepší pohonnou jednotku roku, kterou pořádá už 25 let. Pro rok 2019 nejlepší desítka motorů je přitom hodně různorodá, třílitrový šestiválec od BMW a 6,2litrový osmiválec od Chevroletu doplňují také třeba hybridní dvoulitr Hondy pracující v Atkinsonově cyklu, elektromotor čerpající energii z palivových článků Hyundaie a přeplňovaný benzinový dvoulitr s variabilním kompresním poměrem od Infiniti.

„Nikdy jsem si nemyslel, že se dožiju dne, kdy se mezi nejlepší v jednom roce dostane nejen auto s palivovými články a bateriový elektromobil, ale také dva bezprostřední vidlicové osmiválce a sofistikovaný čtyřválec s variabilním kompresním poměrem,“ komentuje výsledky Drew Winter, hlavní ředitel obsahu WardsAuto.

Různorodé motory v nejlepší desítce Winter vysvětluje tím, že automobilky a jejich inženýři jsou tlačeni různými směry. Na jednu stranu se musejí přizpůsobit vládám žádajícím nízké emise a elektrifikaci a na druhé straně zákazníkům, toužících po autech, které bez kompromisů splňují jejich potřeby. „Věříme, že letošní žebříček reprezentuje schopnost průmyslu obratně uspokojovat oboje požadavky,“ dodává Winter.

I proto jsou dva roky po sobě v žebříčku hned čtyři elektrifikované jednotky, stejně jako hned tři motory pick-upů, což se stalo vůbec poprvé v historii této ankety.

Nejlepší motory roku 2019 podle ankety WardsAuto (řazeno abecedně dle výrobce)
MotorModel
Přeplňovaný řadový šestiválec DOHC o objemu tří litrůBMW X5
Vidlicový osmiválec OHV o objemu 6,2 litruChevrolet Silverado
Vidlicový osmiválec DOHC o objemu pěti litrůFord Mustang GT/Bullitt
Přeplňovaný vidlicový šestiválec DOHC o objemu tří litru (vznětový)Ford F-150
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cykluHonda Accord Hybrid
Elektrický motor využívající palivové článkyHyundai Nexo
Elektrický motor využívající baterieHyundai Kona EV
Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec DOHC s variabilním kompresním poměremInfiniti QX50
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cykluLexus UX 250h
Vidlicový šestiválec DOHC o objemu 3,6 litruRam 1500

Teď už si však představme důvody, proč byly jednotlivé motory vybrány do letošního žebříčku:

Řadové šestiválce BMW se v žebříčku WardsAuto za 25 let objevily hned v 28 případech, nejnovější agregát B58 s novou soustavou chlazení, přepracovanou hlavou nebo kovanou klikovou hřídelí užitý v BMW X5 je tak nejnovějším důkazem, kterak v Mnichově tento druh motoru kontinuálně vylepšují. WardsAuto chválí neskutečnou kulturu chodu, vysokou účinnost a snadné vytáčení. Jeho výkon 250 kW se navíc v praxi zdá vyšší než hodnota na papíře. Postupné vylepšování je podle WardsAuto znát i na pětilitrovém osmiválci z Fordu Mustang.

Právě vidlicové osmiválce to v době emisního utahování mají nahnuté, 6,2litrový agregát v Chevroletu Silverado ale podle WardsAuto dokazuje, že poctivou prací lze i u takto velkoobjemových jednotek zapracovat na jejich účinnosti. Redaktoři vyzdvihují hlavně vypínání válců, které osmdesátkrát za sekundu vyhodnocuje, kolik válců je pro jízdu potřeba, a podle toho rozhoduje, který ze 17 různých vzorů deaktivování zvolí.

Další jednotkou užitou v pick-upech je 3,6litrový vidlicový šestiválec z Ramu 1500. Ten je nově díky systému eTorque mild-hybridem, motor spolupracuje s 48V elektrickou sítí. Výsledkem je dle WardsAuto nejen slušná spotřeba, ale také pořád vysoký výkon. Vypínání motoru navíc pracuje takřka nepostřehnutelně.

Z jednotek užitých v pick-upech zaujal též třílitrový turbodiesel Power Stroke z Fordu F-150, který je podle WardsAuto ideální pro tento druh vozidla. Nabízí slušnou spotřebu paliva a zároveň vysokou tažnou sílu. Redaktoři magazínu s ním jezdili za devět litrů na sto, což je nejnižší hodnota ze všech kdy testovaných full-size pick-upů. V modelu F-150 SuperCrew 4x2 pak zvládne utáhnout až 5.171 kilogramů těžký přívěs.

Slušné průměrné spotřeby dosáhli testéři také v Hondě Accord Hybrid poháněné dvoulitrem i-VTEC pracujícím v Atkinsonově cyklu a kombinovaným s dvěma elektromotory, a to 5,8 l/100 km. Navíc se jim líbila hladká práce komplexního systému, který rychle přepíná mezi elektrickým pohonem, hybridním pohonem a pohonem čistě na spalovací motor.

Z hybridů se pak do žebříčku dostal také Lexus UX, respektive jeho dvoulitr pracující v Atkinsonově cyklu, který navíc spolupracuje se třemi elektromotory. Ty pomáhající nejen slušnému zátahu, ale také spotřebě paliva.

Hyundai pak bodoval dvěma elektrickými motory. Ten v Nexu využívá energii z vodíkových palivových článků, zatímco ten v Koně EV z lithium-iontových baterií o kapacitě 64 kWh. V prvním se líbila kompaktnost pohonného ústrojí, v druhém zase síla elektromotoru.

Infiniti pak bodovalo dvoulitrovým čtyřválcem VT-Turbo z modelu QX50, který umí změnit kompresní poměr z hodnoty 14:1 na 8:1, v závislosti na potřebě. Výsledkem je úsporný motor, který má neskutečnou sílu v nízkých otáčkách.

Redaktoři WardsAuto vybírali nejlepší motory během dvouměsíčního testování, kdy je během října a listopadu zkoušeli během pravidelných rutinních jízd v okolí Detroitu v 34 různých automobilech.

David Bureš
Diskuze (14)
16. 12. 2018 15:06
síla elektromotoru.
V prvním se líbila kompaktnost pohonného ústrojí, v druhém zase síla elektromotoru....

Jak to posuzovali?
Avatar - CHerokee
16. 12. 2018 11:23
Re: 1.0 TSI
Ten dávají v USA do sekaček >:D
Avatar - BassHunter
16. 12. 2018 10:31
1.0 TSI
Chybí mi tam litrovej tříválec od Škody >:D
Avatar - Zetti
16. 12. 2018 07:46
Re: ha ha
Presne. Zaplat a jed. Ty motory v aktualni nabidce jsou a kdo je nechce videt ten je nevidi.
Avatar - CHerokee
15. 12. 2018 15:44
Re: ha ha
Jo to mě taky štve. A čím dál tím více...