Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
56 Fotogalerie
Diskuze (14)
Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát využívající vodíkové palivové články.

Magazín WardsAuto zveřejnil letošní výsledky své již tradiční ankety o nejlepší pohonnou jednotku roku, kterou pořádá už 25 let. Pro rok 2019 nejlepší desítka motorů je přitom hodně různorodá, třílitrový šestiválec od BMW a 6,2litrový osmiválec od Chevroletu doplňují také třeba hybridní dvoulitr Hondy pracující v Atkinsonově cyklu, elektromotor čerpající energii z palivových článků Hyundaie a přeplňovaný benzinový dvoulitr s variabilním kompresním poměrem od Infiniti.

„Nikdy jsem si nemyslel, že se dožiju dne, kdy se mezi nejlepší v jednom roce dostane nejen auto s palivovými články a bateriový elektromobil, ale také dva bezprostřední vidlicové osmiválce a sofistikovaný čtyřválec s variabilním kompresním poměrem,“ komentuje výsledky Drew Winter, hlavní ředitel obsahu WardsAuto.

Různorodé motory v nejlepší desítce Winter vysvětluje tím, že automobilky a jejich inženýři jsou tlačeni různými směry. Na jednu stranu se musejí přizpůsobit vládám žádajícím nízké emise a elektrifikaci a na druhé straně zákazníkům, toužících po autech, které bez kompromisů splňují jejich potřeby. „Věříme, že letošní žebříček reprezentuje schopnost průmyslu obratně uspokojovat oboje požadavky,“ dodává Winter.

I proto jsou dva roky po sobě v žebříčku hned čtyři elektrifikované jednotky, stejně jako hned tři motory pick-upů, což se stalo vůbec poprvé v historii této ankety.

Nejlepší motory roku 2019 podle ankety WardsAuto (řazeno abecedně dle výrobce)
MotorModel
Přeplňovaný řadový šestiválec DOHC o objemu tří litrůBMW X5
Vidlicový osmiválec OHV o objemu 6,2 litruChevrolet Silverado
Vidlicový osmiválec DOHC o objemu pěti litrůFord Mustang GT/Bullitt
Přeplňovaný vidlicový šestiválec DOHC o objemu tří litru (vznětový)Ford F-150
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cykluHonda Accord Hybrid
Elektrický motor využívající palivové článkyHyundai Nexo
Elektrický motor využívající baterieHyundai Kona EV
Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec DOHC s variabilním kompresním poměremInfiniti QX50
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cykluLexus UX 250h
Vidlicový šestiválec DOHC o objemu 3,6 litruRam 1500

Teď už si však představme důvody, proč byly jednotlivé motory vybrány do letošního žebříčku:

Řadové šestiválce BMW se v žebříčku WardsAuto za 25 let objevily hned v 28 případech, nejnovější agregát B58 s novou soustavou chlazení, přepracovanou hlavou nebo kovanou klikovou hřídelí užitý v BMW X5 je tak nejnovějším důkazem, kterak v Mnichově tento druh motoru kontinuálně vylepšují. WardsAuto chválí neskutečnou kulturu chodu, vysokou účinnost a snadné vytáčení. Jeho výkon 250 kW se navíc v praxi zdá vyšší než hodnota na papíře. Postupné vylepšování je podle WardsAuto znát i na pětilitrovém osmiválci z Fordu Mustang.

Právě vidlicové osmiválce to v době emisního utahování mají nahnuté, 6,2litrový agregát v Chevroletu Silverado ale podle WardsAuto dokazuje, že poctivou prací lze i u takto velkoobjemových jednotek zapracovat na jejich účinnosti. Redaktoři vyzdvihují hlavně vypínání válců, které osmdesátkrát za sekundu vyhodnocuje, kolik válců je pro jízdu potřeba, a podle toho rozhoduje, který ze 17 různých vzorů deaktivování zvolí.

Další jednotkou užitou v pick-upech je 3,6litrový vidlicový šestiválec z Ramu 1500. Ten je nově díky systému eTorque mild-hybridem, motor spolupracuje s 48V elektrickou sítí. Výsledkem je dle WardsAuto nejen slušná spotřeba, ale také pořád vysoký výkon. Vypínání motoru navíc pracuje takřka nepostřehnutelně.

Z jednotek užitých v pick-upech zaujal též třílitrový turbodiesel Power Stroke z Fordu F-150, který je podle WardsAuto ideální pro tento druh vozidla. Nabízí slušnou spotřebu paliva a zároveň vysokou tažnou sílu. Redaktoři magazínu s ním jezdili za devět litrů na sto, což je nejnižší hodnota ze všech kdy testovaných full-size pick-upů. V modelu F-150 SuperCrew 4x2 pak zvládne utáhnout až 5.171 kilogramů těžký přívěs.

Slušné průměrné spotřeby dosáhli testéři také v Hondě Accord Hybrid poháněné dvoulitrem i-VTEC pracujícím v Atkinsonově cyklu a kombinovaným s dvěma elektromotory, a to 5,8 l/100 km. Navíc se jim líbila hladká práce komplexního systému, který rychle přepíná mezi elektrickým pohonem, hybridním pohonem a pohonem čistě na spalovací motor.

Z hybridů se pak do žebříčku dostal také Lexus UX, respektive jeho dvoulitr pracující v Atkinsonově cyklu, který navíc spolupracuje se třemi elektromotory. Ty pomáhající nejen slušnému zátahu, ale také spotřebě paliva.

Hyundai pak bodoval dvěma elektrickými motory. Ten v Nexu využívá energii z vodíkových palivových článků, zatímco ten v Koně EV z lithium-iontových baterií o kapacitě 64 kWh. V prvním se líbila kompaktnost pohonného ústrojí, v druhém zase síla elektromotoru.

Infiniti pak bodovalo dvoulitrovým čtyřválcem VT-Turbo z modelu QX50, který umí změnit kompresní poměr z hodnoty 14:1 na 8:1, v závislosti na potřebě. Výsledkem je úsporný motor, který má neskutečnou sílu v nízkých otáčkách.

Redaktoři WardsAuto vybírali nejlepší motory během dvouměsíčního testování, kdy je během října a listopadu zkoušeli během pravidelných rutinních jízd v okolí Detroitu v 34 různých automobilech.

Vstoupit do diskuze (14)