Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mezinárodní motor roku 2018: Ferrari 3.9 biturbo V8
PSA Peugeot Citroen tříválec 1.2 PureTech
BMW tříválec 1.5 Turbo Hybrid
Porsche čtyřválec boxer 2.0
23
Fotogalerie

Tohle jsou ty nejlepší motory roku 2018. Dařilo se tříválcům, vyhrála i Tesla

Nejlepším novým motorem se stal dvanáctiválec Ferrari 812 Superfast, který porazil osmiválec z BMW M5 nebo třílitr z Mercedesu CLS.

Již podvacáté se letos konala anketa Mezinárodní motor roku (International Engine of the Year). I letos byly výsledky vyhlašovány v několika kategoriích podle objemu, vedle spalovacích motorů byl hledán i nejlepší elektromotor. Vůbec nejlepším novým agregátem byl vyhlášen 6,5litrový dvanáctiválec z Ferrari 812 Superfast, jako nejlepší motor roku 2018 vůbec bylo označeno další maranellské dílo, osmiválec z 488 GTB.

Pro laickou veřejnost jsou ale jistě zajímavější výsledky z běžných kategorií. Mezi těmi nejmenšími, v kategorii do objemu jednoho litru, se vítězem stal tříválec 1.0 TSI od Volkswagenu, který tentokrát porazil povedený konkurenční 1.0 EcoBoost od Fordu, vítěze z minulých ročníků.

„Tenhle tříválec je skvělý příklad toho, jak lze downsizing správně provést,“ říká člen hodnotící poroty Dave Humphreys. „Je zábavný v Upu! GTI a úsporný v jiných modelech,“ tvrdí zase jeho americký kolega Marc Noordeloos.

Tříválec zvítězil také v kategorii od jednoho litru do 1,4 litru, a to konkrétně 1.2 PureTech z dílny Skupiny PSA, který porazil čtyřválec 1.4 TSI ACT od VW Group nebo 1.2 Turbo od Toyoty. Vítězem v této kategorii je už počtvrté v řadě.

„Pořád nejlepší v téhle objemové kategorii. Tenhle tříválec dobře zní, dobře potlačuje turbodíru a má dostatek točivého momentu a síly, aby si účinně poradil i s rozpohybováním kompaktního SUV,“ prohlašuje Yves Maroselli z francouzského deníku Le Figaro. Jiní porotci zase vyzdvihují jeho úspornost.

A do třetice všeho dobrého, tříválec je vítězem také v kategorii mezi čtrnáctistovkami až osmnáctistovkami. Jde o tříválcovou patnáctistovku z BMW i8, která vyhrála počtvrté v řadě. Letos však byla upravena, v souvislosti s příchodem modernizované i8. Řecký novinář Nikos Kounitis si vzhledem k jejím kvalitám myslí, že tříválcový hybrid je budoucností spalovacích motorů.

Vítězem mezi osmnáctistovkami až dvoulitry je už čtyřválec, dvoulitrový motor typu boxer z Porsche 718. Podruhé v řadě tak překonal dvoulitr Mercedes-AMG, který se z vítězství v této kategorii radoval v předchozích letech. „Navzdory přeplňování je hladký a vysokootáčkový. Je to solidní a přesvědčivý motor,“ říká o nástupci někdejšího šestiválce porotce Nikos Kounitis.

Nejlepším z dvoulitrů až 2,5litrů se opět stal pětiválec 2.5 TFSI Audi, který v této kategorii vyhrává pravidelně už od roku 2010. Letos to však byl tuhý koncernový boj, na druhé příčce skončil 2,5litrový čtyřválec od Porsche (z jeho 718 Cayman S). „Je to opravdu mistrovské dílo inženýrství. Zvuk tohoto motoru a jeho výkon jsou unikátní,“ tvrdí šéfredaktor tureckého magazínu Otohaber Halit Bolkan.

To už se dostáváme k šestiválcům. Třílitrový boxer z Porsche 911 je nejlepším motorem roku 2018 v kategorii od 2,5 litru do třílitrů, zvítězil tak potřetí v řadě. „Jsou zde určitě lépe znějící šestiválce, ale žádný z nich se nevyrovná tomuto perfektně vyváženému agregátu, který kombinuje radost z jízdy, špičkový výkon a bezprostřední reakci na povel,“ tvrdí Nikos Kounitis o motoru, který porazil třeba třílitr z BMW M3 či 2,9litr z Alfy Romeo Giulia QV.

Mezi třílitry až čtyřlitry je vítězem 3,9litrový osmiválec Ferrari, který byl zároveň vyhlášen nejlepším motorem roku 2018 i nejlepším výkonným motorem roku. V kategorii s velkým náskokem porazil osmiválcové biturbo z dílny Mercedes-AMG či čtyřlitrový boxer Porsche. „Stále zůstává jedinečným motorem posledních několika let, přičemž díky novému využití ve Ferrari 488 Pista se dostal do ještě vyšších výšin,“ komentuje indický novinář Yogendra Pratap.

Kategorii největších agregátů, s objemem nad čtyři litry, ovládlo také Ferrari, a to vidlicovým dvanáctiválcem z Ferrari 812 Superfast, který porazil dvanáctiválec z Lamborghini Huracán nebo osmiválec z BMW M5. „Větší, lepší a naléhavější, poslední 6,5litrová verze atmosférické V12 Ferrari je ještě velkolepější než kdy dříve,“ prohlašuje porotce John Carey. Jeho kolega Nikos Kounitis zase předvídá, že v době elektromobilů a autonomních vozidel bude tenhle dvanáctiválec glorifikován jako jeden z posledních vzdorů spalovacích motorů.

Anketa od loňska zahrnuje i hodnocen nejlepších elektromotorů, přičemž stejně jako před rokem se z vítězství v této kategorii radovala jednotka Tesly. „Je to stále měřítko pro elektrická ústrojí,“ říká na její adresu automobilový novinář Angus MacKenzie. Stejný motor zvítězil i mezi ekologickými jednotkami, když porazil 1,5litrový tříválec z plug-in hybridního BMW i8 či elektrický motor z BMW i3.

O vítězi ankety International Engine of the Year 2018 rozhodovala porota skládající se ze 70 respektovaných motoristických žurnalistů z celého světa. Ze známých jmen je to například Georg Kacher nebo Paul Horell, Česká republika je v anketě zastoupena Tomášem Hyanem. Porotci každému motoru udělují body na základě jejich jízdních zkušeností a technických znalostí, každý má 25 bodů, které musí rozdělit mezi pět jednotek v každé kategorii s tím, že jednomu agregátu může dát minimálně jeden a maximálně patnáct bodů. Nejlepší motor roku je vybírán z vítězů z jednotlivých kategorií, nejlepší nový motor musí být uveden po červnu 2017 a v prodeji se musí objevit alespoň ve dvou zemích do června 2018.