Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle Volvo předběhlo XC90 o desítky let, říkali mu Prasnice

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Model s nelichotivou přezdívkou našel využití u armády, dnes se jedná o zajímavý sběratelský kousek.

Volvo XC90 je prvním a dosud nejspíš nejznámějším SUV švédské značky. V její minulosti se však najde model, který by si titul inovátora rovněž mohl právem nárokovat. Řeč je o modelu Volvo PT21 s poněkud nelichotivou přezdívkou „Sugga“, v překladu „Prasnice“, který vznikl zejména pro potřeby švédské armády.

Model vznikl jako kříženec řady Volvo PV800, rovněž s přezdívkou Sugga, která byla často využívána jako vůz taxi. Jako základ ale automobilka použila rámový podvozek z menších nákladních/užitkových vozidel, který zkrátila. Krátký přední i zadní přesah tak zajišťoval lepší nájezdový a odjezdový úhel, díky čemuž vůz nabídl lepší schopnosti v terénu.

Video se připravuje ...

Výroba modelu PT21 probíhala mezi lety 1953 až 1960. Pod kapotou je uložen vznětový 3,67litrový řadový šestiválec o výkonu 90 koní, který je spojen s čtyřstupňovou manuální převodovkou. Vůz nabízel volitelný pohon všech kol, redukční převodovku a uzavíratelné diferenciály. Do terénu ideální výbava.

Podvozek byl zvýšený a vybavený speciálními tlumiči i pružinami. Pod vytaženými blatníky vidíme terénní pneumatiky Goodyear, obuté na 16“ ocelová kola. Ta jsou stejně jako karoserie lakována v jednoduché armádní zelené barvě Matte Olive Drab. Za zmínku pak ještě stojí, že na obou nápravách najdeme bubnové brzdy.

Vůz se vyráběl v několika konfiguracích. Tato konkrétní, která se objevila na webu Collecting Cars, je velitelským vozem s rádiovou výbavou. Na střeše tak vidíme dlouhou anténu, v zadní části vozu je samotné komunikační vybavení.

Kromě antény zdobí karoserii také přídavné držáky na nářadí či kanystry, za zmínku ale stojí i specificky uložená rezerva v zadní části. Jednoduše pojatý interiér pak zaujme sad jen zeleným vinylovým čalouněním.

Volvo údajně vyrobilo pouze 720 kusů armádního speciálu TP21, přičemž tento kousek se dostal až do Austrálie. Pro sběratele tak může jít o zajímavý kousek. Současný majitel vozu navíc provedl důsledný servis, díky kterému by měl být vůz v parádním stavu.

Na závěr pak jen dodejme, že PT21 rozhodně není jediným strojem, který automobilka Volvo vyvinula a vyráběla pro švédskou armádu. Za zmínku stojí i nákladní vozy jako TL11/12, TL 22 nebo TL31, přičemž poslední jmenovaný ve službě vydržel přes 40 let a stále se těší velké popularitě.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme