Tokijský autosalon je malý a nepřilákal téměř žádné zahraniční automobilky
Dominanci japonských automobilek v Tokiu letos podle agentury Reuters naruší pouze dvě menší zahraniční značky Lotus a Alpina. Předchozího tokijského autosalonu, jenž se uskutečnil v roce 2007, se přitom zúčastnily například německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW či americké General Motors a Ford Motor.
"Vzhledem k obtížnému ekonomickému prostředí a omezeným zdrojům jsme museli učinit některá velmi obtížná rozhodnutí, která zahrnovala neúčast na tokijském autosalonu," uvedla automobilka Ford. Výstavní plocha 41. ročníku Tokyo Motor Show je méně než poloviční proti roku 2007, 11 vystavujících automobilek přesto přivezlo 39 světových premiér.
Zahraniční výrobci se drží stranou rovněž kvůli letargii japonského trhu s automobily. Prodej aut v Japonsku se loni propadl o 6,5 % na 3,21 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 34 let.
Japonsko stále vede žebříček zemí, vyrábějících automobily. Loni se zde vyrobilo 9,9 milionů automobilů, zatímco v USA jen 6,75 milionů, v Číně 5,4 milionů a v Německu 5,3 milionů automobilů.
Japonský trh je orientován na domácí produkci extrémně. Importované automobily tvořily v minulém roce asi jen 4 % trhu, letošní podíl by měl dále klesat k 3,6% podílu. To je další důvod k neúčasti na nákladném tokijském autosalonu pro značky z Evropy, Koreje nebo z USA.
Automobilky více láká například šanghajský autosalon, který se koná v dubnu. Prodej automobilů v Číně se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil o 34 % na 9,66 milionu vozů. V celém letošním roce by měl podle odhadů překonat 12 milionů aut. Čína by tak měla poprvé v historii z hlediska celoročního prodeje vystřídat Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.