Tokio živě: Mazda Taiki - kosmická aerodynamika
4,6 metru dlouhé dvoumístné kupé s novou generací wankelu má podle japonských designérů evokovat proudění větru. A tomu odpovídá i velice nízký koeficient odporu vzduchu – pouhých 0,25.
V designu vidí Japonci poezii
„Vyjádřete proudění větru,“ právě tak znělo zadání úkolu od šéfdesignéra Atsuhiko Yamady pro tým jeho kolegů při tvorbě konceptu Taiki. Výsledek? Kupé, jehož tvary jsou vzdáleny od vyráběných aut se současným designem Zoom-Zoom. Kromě neobvyklého uložení zadních kol a otevírání dveří směrem vzhůru však přináší Taiki také praktický výsledek, nejen „vizuální show“. A to velice nízký koeficient odporu vzduchu – cx=0,25. Výsledku dosáhli japonští inženýři také vytvořením „tunelu“, kterým může vzduch proudit mezi karoserií vozu a zadním nárazníkem. Unikátní jsou i 22palcová kola stylizovaná do tvaru turbíny.
Interiér alá Star Trek
Ačkoliv vizuální ztvárnění interiéru přináší plno neobvyklých tvarů, použitá technnika není pouhou předzvěstí budoucnosti. Je naopak chytrým řešením pro ovládání vozu. Například ovládání většiny důležitých funkcí vozu zvládne motorista bez odkládání ruky z volantu. Právě v něm jsou integrovány multifunkční ovládací prvky, které spolu s displejem tvoří novou generaci rozhraní mezi strojem a člověkem. Od tohoto kroku si Mazda slibuje vyšší bezpečnost.
Nápadité je i využití barev. Zatímco v řidičově části kabiny je vše laděno do tmavých barev, aby motoristy provedení přístrojů nerušilo při řízení, prostor pro pasažéra využívá bílou, která naopak z psychologického hlediska vytváří dojem prostoru. A prostor skutečně Taiki nabízí – do 4,6 metru dlouhého vozu se totiž usadí pouze dva lidé.
Efektní řešení vymysleli v Mazdě pro zobrazování otáček a rychlosti pomocí osvětlení hran interiéru LED diodami. To je spolu s kaligrafickými tahy na koženém potahu interiéru spíše uměleckou kreací než reálně využitelným prvkem v masové výrobě.
Taiki není jen výstavním exponátem
Nový koncept Mazdy se však promítne do nadcházejících modelů značky. Když ne v designu, který je příliš vzdálen současnosti, tak v technice. Motor typu wankel, pojmenovaný Renesis 16X, o objemu 2 x 0,8 l (1,6 l) by se měl v blízké době ocitnout v nabídce japonské automobilky. Motor s krouživým pohybem pístu o zdvihovém objemu 2 x 0,654 l v současnosti používá sportovní Mazda RX-8.
Taiki je čtvrtým vozem navrženým podle prvního konceptu Nagare. Dalšími automobily v této čtyřce konceptů jsou Ryuga a Hakaze.
Mazda Taiki v číslech | |
délka | 4620 mm |
šířka | 1950 mm |
výška | 1240 mm |
rozvor | 3000 mm |
objem motoru | 2x0,8 l (1,6 l wankel) |
kapacita | dvoumístné kupé |
převodovka | dvouspojková 7rychlostní |