TEST Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style – Ve znamení trojek
Z ročního soužití s hybridní toyotou můžeme nahlásit velkolepý rekord. Trasu 33,3 kilometru jsme zvládli za 0,77 litru benzinu.
Bílý auris s dvěma motory pod kapotou má našlápnuto stát se nejoblíbenějším autem, jaké kdy ve Světě motorů absolvovalo dlouhodobý test.
Jeden primát má skoro jistý už teď: vyhrát soutěž o nejnižší spotřebu.
Rekord za rekordem
Velkým rodinným kombíkem jezdíme čím dál úsporněji. Těžko říct, zda za to může fakt, že ho nyní pravidelně řídí šéfredaktor, proslulý svými výsledky v soutěžích spotřeby, nebo se zkrátka hybrid dostal ke konci ročního testu ve Světě motorů do nejlepší kondice. Zatímco první stovky kilometrů polykal v průměru 5,5 litru benzinu, poté, co se jeho služba v redakci přehoupla přes tři sta dní a na ukazateli ujetých kilometrů vyskočil magický údaj 33 333 ujetých kilometrů, začal trhat rekord za rekordem.
Poslední týden v srpnu zvládl stokilometrovou trasu za 3,3 litru. V září si to zopakoval, přičemž jeho velký den přišel v pondělí dvaadvacátého: po 33,3 km na okreskách kolem Prahy ukázal palubní počítač spotřebu 2,3 litru na 100 km – a to jsme ani na chvíli nestiskli tlačítko elektrického módu EV.
Ve městě si libuje
Z čistě praktického hlediska si nemůžeme vynachválit hlavně provoz po metropoli. Aniž bychom jezdili vyloženě „na spotřebu“, auris městské trasy dlouhodobě zvládá pod pět litrů.
Je to hlavně tím, že při městském stylu brzda-plyn ušetří hybrid ve srovnání s běžným autem hodně energie. Při nuceném zastavování na semaforech ji nezahazuje proměnou na teplo kotoučů, ale hezky ukládá do baterií. Navíc se auris svým pojetím vyhýbá režimům, kde benzinový motor nepracuje efektivně. Tady odvádí zlatou službu elektromotor, jehož účinnost je proti zážehovému agregátu šestkrát vyšší: devadesát (elektro) procent proti benzinovým patnácti. A při 36 000 ujetých kilometrech už je úspora paliva pořádně znát.
Servis po 30 000 kilometrech
Auto už má za sebou druhý servis. Po třiceti tisících kilometrů došlo na výměnu oleje, obou důležitých filtrů a pořádně jsme nechali proklepnout i brzdy. Na nich je vidět, že zabírají až v nízkých rychlostech a nestačí se obrušovat. Škoda že kotouče nejsou vyrobené z lepšího materiálu: zdá se, že vyreznou dřív, než je člověk opotřebí. Že brzdové destičky nezabírají v celé ploše, bývá obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který zpomaluje většinou rekuperací.
Plusy
- Snadné ovládání
- Spotřeba bez ohledu na styl jízdy
- Cestovní komfort
- Plynulejší převodovka než nejlepší automat
- Desetiletá záruka na trakční baterii
- Bohatá výbava
Minusy
- Menší rozsah nastavování volantu
- Hybridy Toyoty nesmí tahat přívěs
- Lehce vtíravý hluk při rychlé jízdě
Motor | hybridní systém s maximálním výkonem 100 kW |
Spalovací motor | řadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1798 cm3 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Výkon | 73 kW při 5200 ot./min |
Točivý moment | 142 N.m při 4000 ot./min |
Elektromotor | maximální napětí 650 V, výkon 60 kW |
Točivý moment | 207 N.m |
Pohon | předních kol |
Převodovka | samočinná planetová bezestupňová |
Nejvyšší rychlost | 175 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,2 s |
Emise CO2 | 92 g/km |
Spotřeba město/mimo město | 3,9/3,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,0 l/100 km |
Rozvor náprav | 2600 mm |
Délka x šířka x výška | 4650 x 1760 x 1475 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1445/495 kg |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Pneu | 225/45 R 17 |
Objem kufru | 530/1658 l |
Celková záruka | 3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena testovaného vozu | 594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč) |
Základní cena | 579 900 Kč |