Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Corolla (2001-2007) – Deváté pokračování ságy

Aleš Dragoun
Toyota Corolla se vyrábí od roku 1966. Devátá generace, pro Evropu s kódem E12, se objevila na začátku tohoto století a vystřídala svou poněkud extravagantní předchůdkyni.

Zatímco řada E11 v původní verzi před faceliftem (1997-2000) udivovala přední částí se čtyřma očima, nástupce se vrátil k uhlazenějším a méně nápadným linkám. Typická vlastnost těchto vozů – spolehlivost – ovšem zůstala zachována.

Trocha historie

Devátý díl nekonečného seriálu jménem Corolla začala japonská automobilka vysílat do světa na podzim 2001. Zatímco jiní výrobci představují karosářské verze svých modelů postupně, Toyota se rozhodla ukázat všechny čtyři najednou. Tentokrát chyběl tradiční liftback. Sedany, tří a pětidveřové hatchbacky a kombi doplnil ovšem ještě minivan Verso. Jeho původní provedení čekala kratičká kariéra, která trvala jen něco málo přes dva roky. Na počátku roku 2004 mělo premiéru zbrusu nový model stejného názvu, který se s mírnými změnami vyrábí dodnes.

Ale zpět k obyčejným Corollám. Zpočátku byly v nabídce pro starý kontinent dva zážehové a dva vznětové motory. Benzinové agregáty byly vybaveny variabilním časováním ventilů VVT-i. Nebylo tedy divu, že základní čtrnáctistovka poskytovala nadprůměrný výkon 71 kW, silnější šestnáctistovka pak měla o 10 kW více. Dvojice dieselů D4-D se vstřikováním common rail disponovala zdvihovým objemem na hranici dvou litrů, slabší varianta poskytovala 66 kW, silnější s chladičem stlačeného vzduchu 81 kW.

toyota toyota
 

Špičku nabídky tvořilo výhradně třídveřové provedení T-Sport s osmnáctistovkou, která měla kromě časování ventilů proměnný i jejich zdvih (systém VVTL-i). Tato technická lahůdka dávala i bez přeplňování výkon 141 kW a byla spřažena se šestistupňovou manuální převodovkou. Poháněna byla pouze přední kola, čtyřkolky byly nabízeny výhradně v Japonsku.

Celá modelová řada se začala prodávat v lednu roku 2002, na českém trhu však byly v nabídce pouze hatchbacky a minivan Verso. Ostré verze T-Sport se domácí zákazníci dočkali v dubnu, první sedany a kombi přišly do České republiky v září. Rok 2003 přinesl úpravu výkonnějšího turbodieselu, který posílil na 85 kW.

V únoru 2004 dostala Corolla facelift, který reprezentovaly jiné mřížky chladiče, přední část hatchbacků se od kombi a sedanů lišila i světlomety, které dostaly slzičky podobné menšímu Yarisu. Pod kapotami se navíc objevil zcela nový malý turbodiesel 1,4 D-4D se 66 kW, což znamenalo konec pro stejně výkonný dvoulitr.

Ještě se zmiňme o vrcholném provedení TS Compressor. Již tak výkonný motor verze T-Sport dostal na konci roku 2003 mechanické přeplňování. Prototyp se objevil na Motorshow v Essenu, na sériovou verzi si zákazníci museli počkat do jara roku 2005. Existovaly různé výkonové verze (158, 166 nebo 173 kW) a dvě varianty karoserie – tří a pětidveřová, na našem trhu se ale tento model nikdy nenabízel a v Evropě jich nejvíce jezdí po britských silnicích...

toyota toyota
 

Na autosalonu v Paříži 2006 představila Toyota nástupce Auris, prozatím jako koncept Space. Sériové provedení se začalo vyrábět v březnu 2007. Ovšem jméno Corolla nezmizelo, nese jej nový sedan, který se objevil již koncem roku 2006, u nás pak následující podzim. Kombi se vyrábí také, ovšem pouze pro japonský trh.

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala Toyota Corolla E12 v roce 2002. Proti překážce se rozjel pětidveřový hatchback se základním motorem 1,4 l a výbavou Terra se dvěma airbagy. Za čelní a boční náraz si odnesl celkem 28 bodů a čtyři hvězdičky. Při čelním střetu, za který vůz získal 12 bodů, hrozí maximálně středně těžká zranění řidičovým stehnům, spolujezdec vyvázne z této nehody bez větší újmy. V testu bočního nárazu získala Corolla velmi pěkných 16 bodů, řidičovi hrozí jen velmi lehká zranění břicha. Za ochranu chodců si vůz odnesl průměrné dvě hvězdičky a 11 bodů.

V žebříčcích TÜV 2008 v kategorii 2-3letých ojetin patří Corolle 22. příčka ze 116 hodnocených automobilů s průměrem 3,0 % vážných závad. Mezi 4-5letými vozy obsadila 12. místo ze 111 s průměrem 4,9 %. Výsledky tedy více než lichotivé.

Technici TÜV hodnotí skvěle podvozek, spotřeba oleje se také pohybuje v normě. Upozorňují ovšem na časté problémy se světlomety, zejména s jejich seřizováním. Trable jsou také s těsněním pod hlavou válců vznětových motorů, které rádo praská. Často se také opotřebovávají brzdové kotouče.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Zkušenosti uživatele

Toyotu Corollu jsme kupovali jako nový dostupný vůz pro starší manžele, jejichž děti již odrostly a rodina tedy společně autem nejezdí. Rozhodli jsme se pro třídveřovou karoserii, takže jsme sice přišli o pár dveří, ale cena mohla být o 15 tisíc nižší. Před čtyřmi roky, a i dlouho po tom, co jsme ji koupili, se Corolla se základním motorem 1,4 VVT-i prodávala asi za 400 tisíc. Cena zůstávala téměř do konce výroby blízko této částky, ale v závěru modelového cyklu se rozšiřovala výbava. Omezené možnosti změny standardní výbavy řešili dealeři po svém, takže třeba náš vůz sice má klimatizaci z výroby, ale elektrické stahování oken muselo být vyřešeno až dodatečnou montáží v ČR s použitím sady z druhovýroby.

Motor je výkonný ve vysokých otáčkách, ale má i slušný točivý moment v těch středních, takže ochotně zrychluje i s polovičním zatížením (2 osoby a plný zavazadelník). Spotřeba se v běžném provozu (50 % ve městě) pohybuje mezi 6 a 7 l/100 km. Jízdní vlastnosti odpovídají charakteru značky, tedy jsou spíše orientovány na komfort, což splňuje naše požadavky. Jako u většiny Toyot i u Corolly jsou všechny ovládací síly na volantu, pedálech, řadicí páce plynulé, snadné a svým způsobem jemné.

Specifickou vlastností Corolly je palubní počítač integrovaný do modulu autorádia, některým řidičům našeho vozu vadilo pouze výškové seřizování volantu. S autem jsme sice nenajeli mnoho kilometrů, ale s tím jsme ji kupovali. Chtěli jsme spolehlivým automobil, který bude sloužit a nebude vyžadovat víc než pravidelnou údržbu. Zaznamenali jsme dvě závady: po 4,5 letech vypověděl službu originální akumulátor a na výměnu jsou zralé plynové vzpěry na zadním výklopném víku, které už nedrží v horní poloze. Ve srovnání s naším předchozím autem (Ford Focus), které jsme koupili také jako nové, dává Corolla méně radosti z řízení, ale ač máme na Ford dobré vzpomínky, Corolla je přeci jen levnějším autem na provoz, údržbu i dodatečné náklady na opravy, kterých bylo minimum.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
TOYOTA COROLLA na MOJE.AUTO.cz

Klady

Corolla je proslulá svou spolehlivostí, majitele tak vyšší ceny originálních náhradních dílů příliš netrápí. Interiér je prostorný, při jeho výrobě byly použity kvalitní materiály, které úspěšně vzdorují opotřebení. Jeho ergonomie je skvělá, všechny ovladače naleznete na obvyklých místech. Zvláštní kapitolou jsou jízdní vlastnosti. Podvozek je naladěn komfortně, ale automobil přitom drží zvolenou stopu příkladně, v zatáčkách se nenaklání a nerozhodí jej ani změna povrchu. Povedly se také všechny motory, obzvláště zážehové nepostrádají ani výkon, ani dynamiku, avšak vyloženě špatné nejsou ani vznětové.

toyota toyota
 

Zápory

Zavazadelníky jsou ve srovnání s konkurencí menší. U hatchbacků činí základní objem 289 l, což by nestačilo ani na vrchol v kategorii malých vozů, v nižší střední třídě je tato hodnota srovnatelná maximálně s Chevroletem Lacetti hatchback a Alfou 147. Sedan nabízí 402 l, praktické kombi pak litrů 437. Také podprůměrné hodnoty, ve srovnání s předchůdcem se však zvětšily, zejména u kombi. Vyšší postavy mohou v interiéru potrápit menší sedáky.

TOYOTA COROLLA na AUTO.cz
TEST Toyota Corolla 1,6 3D – Rodinný třídveřák (02/2002)
TEST Toyota Corolla 1,6 VVT-i Sport – Etalon po jedenácté (01/2005)
TEST Toyota Corolla kombi 1,4 D-4D - Miss World (03/2005)

Závady

toyota toyota Koroze trápí zejména výfukovou soustavu, objevuje se i na spodní části motoru, ale v tomto případě jde pouze o povrchovou korozi, která nemá na jeho funkčnost vliv. V uložení stabilizátoru přední nápravy vznikají opotřebením vůle. Rychleji odchází spojka, nepříjemně mohou překvapit vrtochy centrálního zamykání a zlobí i originální autorádio. Vozy z počátku výroby (do května 2002) se potýkaly s problémy s parkovací brzdou. Naopak potěší absence úniku oleje z motorů. Výčet problémů se zdá být obsáhlý, ale zdání klame, Corolla je jedním z nejspolehlivějších moderních automobilů.

Ceny

V bazarech se nejčastěji vyskytují pětidveřové hatchbacky se základní motorizací. Ceny vozů z počátku výroby se pohybují kolem 150.000 Kč, třídveřovou variantu se 150.000 km lze sehnat výjimečně i levněji. Čtyři roky staré automobily s více než sty tisíci najetých kilometrů koupíte kolem 200 tisíc, za tuto částku můžete mít i kombi se vznětovým dvoulitrem. Pokud toužíte po malém dieselu s objemem 1,4 litru, je třeba hledat déle, neboť v nabídkách bazarů nebývá tak často. Za tři roky starý pětidveřový hatchback s touto motorizací však dáte kolem čtvrt milionu a na tachometru bude určitě více než sto tisíc kilometrů. Dvouletý vůz s minimálním proběhem a benzinovým motorem 1,6 litru se pohybuje v rozmezí 320-360 tisíc korun. Za tuto částku si ovšem od autorizovaného dealera můžete odvézt i novotou vonící Auris se základním motorem 1,4...

Obecně tedy platí, že ojeté corolly si díky své spolehlivosti cenu drží, vždyť i nejzachovalejší kusy předchozí generace E11 se dnes prodávají za 160.000 korun.

toyota toyota
 

Co říká odborník

(Martin Seidl, manažer skladu Auto ESA)

Není na světě mnoho vozů, které by měly v podvědomí řidičů tak dobrou reputaci jako Toyota Corolla. Oproti předešlému modelu osmé generace přispěchala japonská automobilka s atraktivním designem exteriéru a mnohé se změnilo i v samotném interiéru. Všechny karosářské varianty jsou postaveny na stejné platformě. Díky preciznímu vyladění podvozku jsou jízdní vlastnosti Corolly nadprůměrné a měly by tak vyhovovat širokému okruhu řidičů. V interiéru přišla na řadu výměna nevkusných laciných šedých plastů za velmi kvalitní černé, na přání a za příplatek bylo možno zvolit i stříbrný dekor. Vynikající a příkladná ergonomie pro řidiče i spolujezdce byla ovšem už v základní výbavě. Dílenské zpracování s ní šlo ruku v ruce.

Již základní pohonné jednotky 1,4 a 1,6 VVT-i s proměnným časováním sacích ventilů, rozvodem DOHC a šestnácti ventily předurčují vůz k dynamické jízdě, automobil velice ochotně odpovídá na reakci plynového pedálu již od nejnižších otáček. Motory od Toyoty však přece jen nejsou bez vad. U všech benzinových agregátů nebyla do roku 2003 nouze o zvýšenou spotřebu oleje, kterou zavinila nízká odolnost stíracích pístních kroužků. Na výkonu motoru však tento problém není znát, ale časté dolévání a možnost zadření motoru při zanedbané kontrole stavu maziva vaši peněženku nepotěší.

Nejvyhledávanějším motorem je 1.4 D-4D. Jde o modernizovanou a vylepšenou verzi hliníkového agregátu, který se poprvé představil v malém Yarisu. O rozvody motoru pečovat nemusíte, dělá to za vás rozvodový řetěz.

Spolehlivost a výdrž všech dalších komponent jsou u Toyoty neoddiskutovatelným faktem. Jedinou, avšak nezanedbatelnou vadou je nepřesný ukazatel stavu paliva. Nedoporučuji tedy vyjíždět celou nádrž až do konce.

Corolla se dá sehnat na našem trhu již od 150.000 Kč a je dobrou volbou.

Přednosti

  • vysoká spolehlivost
  • prostorný a kvalitní interiér
  • vynikající ergonomie interiéru
  • dílenské zpracování
  • jízdní vlastnosti
  • výkonné a dynamické zážehové motory

Nedostatky

  • velikost zavazadelníků všech verzí
  • kratší sedáky
  • spotřeba paliva motoru 1,4 l při vyšších rychlostech
  • nepřesný ukazatel stavu paliva
  • zvýšená spotřeba oleje zážehových motorů (do roku 2003)

Nejčastější závady

  • koroze výfukové soustavy
  • povrchová koroze spodní části motoru
  • vůle na přední nápravě
  • předčasně opotřebená spojka
  • závady centrálního zamykání
  • poruchy originálního autorádia
  • problémy s parkovací brzdou (do května 2002)
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Toyoty Corolla na moje.auto.cz
TOYOTA COROLLA na MOJE.AUTO.cz
Aleš Dragoun