Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Eco Drive 2011: Prahou se spotřebou 1,8 l/100 km

Michal Fokt
Diskuze (40)
Hybridy jsou ve městě jako doma a to hlavně ty, které zvládají čistě elektrickou jízdu.

Dostali jsme pozvání na akci s názvem Toyota Eco Drive a její náplň už naznačoval samotný název – projet vytyčenou trasu ve stanoveném čase s co nejmenší spotřebou za volantem Toyoty Auris Hybrid.

Jistě, nejinvestigativnější by bylo zcela splynout s provozem a vyzkoušet, jak si auto povede ve standardním jízdním režimu, ale nakonec zvítězily primitivní pudy, tedy soutěžní duch a bylo zřejmé, že všichni účastníci z řad médií dorazili s cílem to těm ostatním ukázat a zajet trasu s nejnižší možnou spotřebou. Prostě klasická ekorallye…

Vyjíždělo se v několikaminutových intervalech ze Stodůlek, dále po Plzeňské, přes Anděl, po nábřeží, přes most k Národnímu divadlu a na Starém městě jsme nevynechali stejnojmenné náměstí. Trasa vedla dále do Revoluční, přes Štefánikův most a následně pokračovala Argentinskou přes Most barikádníků a dále po pravém břehu do Tróji. Asi se počítalo s tím, že nám po té dálce vyhládne, takže nás čekal „coffee stop“ a psychická příprava na druhou polovinu trasy.

Ta vedla Povltavskou, přes Balabenku a pak nás čekalo ničivé stoupání po Spojovací a Novovysočanské na Ohradu a pak zase chvíli dolů Koněvovou na Bulhara. A opět Starým městem, přes Jiráskův most a do kopečka Kartouzskou a Plzeňskou zpět do Stodůlek. Trať měla celkem něco přes 40 km a co vám mám povídat – soutěžící dobré pověsti hybridů mezi ostatními řidiči nepřidali. Opatrné rozjezdy a ponechávání delších mezer v řadě aut, spolu brzkým zpomalováním není zrovna ten správný recept na jízdu uspěchanou a současně ucpanou Prahou.

O to větší překvapení bylo, že na mě po celou dobu nikdo netroubil, i když bych si to jistě nejednou zasloužil. Já bych tedy na sebe klaksonem nešetřil… Že by se pověstná agresivita českých řidičů zlepšovala? Tímto se každopádně omlouvám všem, jimž pětice japonských hybridů v pražských ulicích před pár dny zvedla mandle.

Tento nepřirozený jízdní styl ovšem přinesl i další překvapení – auta v mém okolí se měnila mnohem méně, než bych čekal. Zatímco za semafory mě ostatní intenzivně předjížděli, šouráním 40-50 km/h jsem je stejně na další červené dojel a tato situace se opakovala i několikrát za sebou.

Měření lehkosti pravé nohy se ovšem v mém případě dost nepříjemně zkomplikovalo, když jsem špatně pochopil záměry navigace a připletl jsem se do polední štau na magistrále, kterou jsem se proparkovával mezi Bulharem a Václavákem. Ovšem roky dřiny a odříkání se vyplatily a i přes tento handicap se mi nakonec v naší skupině podařilo docílit nejnižší spotřeby, jen… a teď se na to posaďte… 1,8 l benzinu na 100 km.

Průměrná spotřeba deseti aut na výše popsané trase ovšem nebyla o nic horší - činila 1,807 l na 100 km, což znamená, že druhá skupina měla buď příznivější dopravní situaci nebo tam prostě byli ještě lepší ekojezdci… Spotřeba při celé akci, tedy včetně přesunů aut ze základního tábora na Malé Ohradě na čerpací stanici Avia k dotankování na jízdy a po ní zpět činila 3,52 l na 100 km. To je méně, než uvádí v městském cyklu sama Toyota (3,8 l na 100 km). Pod tuto hodnotu se dostalo 8 z 10 účastníků.

A nějaký duchaplný závěr? Nic takového nečekejte, bylo prostě jen zajímavé zjistit, za jak málo dokáže hybrid po městě jet, byť za přispění poněkud nestandardního jízdního stylu. Nebo už jste s nějakým jiným autem udělali na 40km trase spotřebu 1,8 l?

Michal Fokt
Diskuze (40)
10. 8. 2011 15:00
Re: Kontratest
U Plug-inů máš pravdu, že spotřebují i energii ze zásvuky. Teď si sice nevzpomínám na čísla, ale četl jsem, že cena toho nabití je podstatně nižší než cena ušetřeného benzínu.
To samozřejmě nesouvisí s testem Aurisu už vůbec, to jen k těm plug-inům... :-)
10. 8. 2011 14:49
Re: Kontratest
No, rozdíl je v tom, že tu energii v baterkách si to auto při jízdě samo vyrobilo. To bohužel s naftou není možné...
Ale jinak poznámku o nabitých bateriích na začátku testu uznávám.
10. 8. 2011 14:46
Re: Agresivne po Praze?
Také se mne překvapilo udivené zjištění autora článku o tom, že když jel plynule, pohyboval se nakonec městem stejně rychle jako ti, kdo jeli přískokem. Průjezd městem je řízen semafory skoro bez ohledu na to, jestli auta od jednoho k druhému letí a pak čekají, nebo jedou plynule a dojedou při naskoční zelené.
Že je takový způsob jízdy městem stejně rychlý, ale umožňuje dosáhnout nižší spotřeby, ví snad skoro každý - bohužel jen málokdo se tím řídí. A přitom by se mohlo i Prahou tímto způsobem jezdit poměrně pohodlně. I zácpy by byly menší, protože ten, kdo aspoň trochu zná teorii dopravních zácp (ta disciplina skutečně existuje a dokonce se jí zabývají univerzity), tak ví, že jednou z hlavních příčin ucpávání je překračování rychlostního omezení, které pak nutí větší množství aut zastavit na semaforu/v místě určení. A právě to zastavování a rozjíždění tu dopravu nejvíc zpomaluje.
Avatar - Michal Fokt
10. 8. 2011 13:55
Re: "Nepřirozený styl jízdy"?
Mým cílem nebylo až podrobně popisovat, jakým jízdním stylem jsem se pohyboval a jak se jevil v okolním provozu. Sice asi jsem schopen dosáhnout nízké spotřeby, ale rozhodně to nemohu v obecné rovině vyučovat stejně tak, jako bych nemohl vyučovat okruhové ježdění po pár návštěvách uzavřených tratí. Takže je jasné, že mohou vzniknout nějaké pochybnosti. Současně zabředávání do podrobností dělá text nudnějším, takže k vyjasnění určitých pochybností poslouží myslím diskuze vcelku dobře.
10. 8. 2011 12:21
Re: "Nepřirozený styl jízdy"?
Díky za reakci. Na ujasněnou:

Vámi dosaženou spotřebu jsem nijak nekomentoval (a gratuluji Vám k ní). V testu jste psal: "Zatímco za semafory mě ostatní intenzivně předjížděli, šouráním 40-50 km/h jsem je stejně na další červené dojel a tato situace se opakovala i několikrát za sebou." Z toho se jen těžko dá vyčíst, že byste jel stylem jízdy, který by zásadním způsobem omezoval silniční provoz. Proto jsem se divil tomu, že byste na sebe "klaksonem nešetřil". Za předpokladu, že by se většina motoristů pohybovala podobným způsobem jako vy v testu, provoz by pravděpodobně byl plynulý (bezpečnější, ohleduplnější, tišší) a podle vašich zkušeností i podobně rychlý. Z "nepřirozeného" stylu jízdy by se vlivem skupinového chování stal styl "přirozený".

Shrnuto - nelíbila se mi Vaše vyjádření o "nepřirozeném stylu jízdy" a "klaksonu". Z nich jsem usoudil, že se řadíte k agresivnější části motoristů. Omlouvám se, pokud jsem si Vaše výroky interpretoval špatně. I to se může stát :-) A ty démony bych snad i nechal stranou...

Ať se daří :yes: