Toyota FCV-R: Palivové články na IAA jako prototyp, 2015 do výroby
Toyota je už zvyklá na roli technického leadera v oblasti moderních hybridních systémů pohonu, v nichž spolehlivě válcuje zbytek světa a to včetně Hondy, která byla pevně rozhodnuta nadvládu svého rivala alespoň výrazně oslabit. Ale pokud jde o vodík a palivové články, situace je přesně opačná - tam Honda dokázala už svůj vodíkový projekt FCX Clarity dovést (svým způsobem) do výroby a (svým způsobem) nabízet běžným uživatelům. Z pohledu zákazníků na tom sice vůbec nezáleží, protože pořídit FCX je prakticky nemožné, z pohledu technického vývoje a image má ovšem v této oblasti více než jednu generaci náskok a v době, kdy poprvé vyjede vodíková Toyota už bude na světě druhá generace Hondy FCX, vyvinutá patrně už za asistence inženýrů GM, s nímž Honda uzavřela dohodu o společném vývoji.
Toyota si je své ztráty vědoma, vždyť vizi vodíkového sedanu formátu FCX představila v podobě studie FCV-R už koncem roku 2011! A aby to alespoň vypadalo, že má v tomto ohledu zcela jasno, vzhled vozu se příliš nezmění až do roku 2015, kdy by měly vyjet v rámci experimentálního provozu první exempláře. Naznačuje to alespoň aktuální prezentace vodíkové techniky Toyoty, kterou mám Japonci ukáží za dva týdny na IAA ve Frankfurtu. Palivové články jsou totiž umístěny v tom samém FCV-R, které už dobře známe.
Systém, využívající k pohonu elektřinu, získávanou prostřednictvím palivových článků z vodíku, bude debutovat v sedanu, delším než aktuální Toyota Avensis. FCV-R je dlouhé 4745 mm (+35 mm), ale široké jen 1790 mm a vysoké 1510 mm (Honda FCX Clarity 4835 x 1845 x 1470 mm a rozvor 2799 mm, ale druhá generace na bázi AC-X se také patrně zmenší) a je poznat, že Toyota do vývoje pěkně šlape.
Její cenově dostupný vodíkový sedan by měl mít na jedno natankování dojezd až 675 km, což znamená, že už byste v pohodě zvládli dojet z momentálně jediné české vodíkové čerpačky v Neratovicích do Frankfurtu, kde je další tankovací stanice. A za celou tu dobu budou vaše jediné emise vodní pára. To je ovšem docíleno použitím dvou nádrží na vodík. Honda má jednu, i tak se ale Toyota drží zpátky - FCV-R mělo mít původně dokonce čtyři! Toyota se také chlubí "downsizovanou" jednotkou palivových článků a její dosud nejvyšší výkonností 3 kW/litr.
Jak ukazuje průhled, palivové články a 21kW akumulátory, určené pro rekuperaci kinetické energie, jsou umístěny pod podlahou v přední části kabiny, obě nádrže pak vzadu, pod sedadlem, respektive pod podlahou kufru. Samotný elektromotor pak najdete klasicky pod kapotou a poháněna jsou klasicky přední kola. Vodíková technika tak nemá žádný negativní dopad na prostornost kabiny nebo velikosti zavazadlového prostoru.
Období 2015-2020 považuje Toyota, stejně jako všechny ostatní automobilky, chystající svou vlastní vodíkovou techniku, za přechodné, kdy se budou systémy ještě dolaďovat a dojde k budování infrastruktury, v roce 2020 se pak očekává, že vodík už bude v autech naprosto běžná, masově prodávaná věc. S FCX Clarity se jezdilo moc příjemně. Těšíte se tedy na vodík v autech?