Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota FCV-R: Palivové články na IAA jako prototyp, 2015 do výroby

Michal Fokt
Diskuze (7)
Podoba vozu značky Toyota, vybaveného palivovými články, je známa už skoro dva roky, teprve letos nám ale Japonci představí svůj vodíkový pohonný systém. A celé se to bude kompletovat ještě další téměř dvě léta.

Toyota je už zvyklá na roli technického leadera v oblasti moderních hybridních systémů pohonu, v nichž spolehlivě válcuje zbytek světa a to včetně Hondy, která byla pevně rozhodnuta nadvládu svého rivala alespoň výrazně oslabit. Ale pokud jde o vodík a palivové články, situace je přesně opačná - tam Honda dokázala už svůj vodíkový projekt FCX Clarity dovést (svým způsobem) do výroby a (svým způsobem) nabízet běžným uživatelům. Z pohledu zákazníků na tom sice vůbec nezáleží, protože pořídit FCX je prakticky nemožné, z pohledu technického vývoje a image má ovšem v této oblasti více než jednu generaci náskok a v době, kdy poprvé vyjede vodíková Toyota už bude na světě druhá generace Hondy FCX, vyvinutá patrně už za asistence inženýrů GM, s nímž Honda uzavřela dohodu o společném vývoji.

Toyota si je své ztráty vědoma, vždyť vizi vodíkového sedanu formátu FCX představila v podobě studie FCV-R už koncem roku 2011! A aby to alespoň vypadalo, že má v tomto ohledu zcela jasno, vzhled vozu se příliš nezmění až do roku 2015, kdy by měly vyjet v rámci experimentálního provozu první exempláře. Naznačuje to alespoň aktuální prezentace vodíkové techniky Toyoty, kterou mám Japonci ukáží za dva týdny na IAA ve Frankfurtu. Palivové články jsou totiž umístěny v tom samém FCV-R, které už dobře známe.

Systém, využívající k pohonu elektřinu, získávanou prostřednictvím palivových článků z vodíku, bude debutovat v sedanu, delším než aktuální Toyota Avensis. FCV-R je dlouhé 4745 mm (+35 mm), ale široké jen 1790 mm a vysoké 1510 mm (Honda FCX Clarity 4835 x 1845 x 1470 mm a rozvor 2799 mm, ale druhá generace na bázi AC-X se také patrně zmenší) a je poznat, že Toyota do vývoje pěkně šlape.

Její cenově dostupný vodíkový sedan by měl mít na jedno natankování dojezd až 675 km, což znamená, že už byste v pohodě zvládli dojet z momentálně jediné české vodíkové čerpačky v Neratovicích do Frankfurtu, kde je další tankovací stanice. A za celou tu dobu budou vaše jediné emise vodní pára. To je ovšem docíleno použitím dvou nádrží na vodík. Honda má jednu, i tak se ale Toyota drží zpátky - FCV-R mělo mít původně dokonce čtyři! Toyota se také chlubí "downsizovanou" jednotkou palivových článků a její dosud nejvyšší výkonností 3 kW/litr.

Jak ukazuje průhled, palivové články a 21kW akumulátory, určené pro rekuperaci kinetické energie, jsou umístěny pod podlahou v přední části kabiny, obě nádrže pak vzadu, pod sedadlem, respektive pod podlahou kufru. Samotný elektromotor pak najdete klasicky pod kapotou a poháněna jsou klasicky přední kola. Vodíková technika tak nemá žádný negativní dopad na prostornost kabiny nebo velikosti zavazadlového prostoru.

Období 2015-2020 považuje Toyota, stejně jako všechny ostatní automobilky, chystající svou vlastní vodíkovou techniku, za přechodné, kdy se budou systémy ještě dolaďovat a dojde k budování infrastruktury, v roce 2020 se pak očekává, že vodík už bude v autech naprosto běžná, masově prodávaná věc. S FCX Clarity se jezdilo moc příjemně. Těšíte se tedy na vodík v autech?


Michal Fokt
Diskuze (7)
Avatar - King
2. 9. 2013 07:30
Re: Vodík, a koho to zajímá
Myslím, žes to jen úplně nepochopil. ;-)
31. 8. 2013 13:59
Re: Vodík, a koho to zajímá
" ....sníží obsah rakovinotvorných látek ve výfukových plynech o 0,81 %..." tak tomu hovorim pokrok, boha jeho... >:D
31. 8. 2013 13:19
Re: Vodík, a koho to zajímá
" o 0,81 %" opravdu tak malo? vzdit to je naprosto smesne číslo >:D
31. 8. 2013 13:12
Re: Správná cesta
Právěže BMW v palivových článcích prakticky nic nemá. Prakticky je na tom stejně jak zbytek Evropy.
Honda vzhledem k obratu dává na vývoj nejvyšší částky a mívá ročně nejvíce patentů na světě. I když tady na Civic se lidé dívají s despektem, u málokterého auta je použito tolik originálních patentů.
31. 8. 2013 12:55
Vodík, a koho to zajímá
Vodík a koho to zajímá, VW prohlásil, že do roku 2020 odladí všechny konstrukční chyby TSI motorů a u dieselových motorů sníží obsah rakovinotvorných látek ve výfukových plynech o 0,81 %, a tomu říkám panečku pokrok. Nějaká autíčka na vodík a s párou z výfuků ať si strčí japončíci někam. Na to nejsme my Evropani zvědaví, a také ten jejich úchylný asijský design, třeba ta nová Mazda 3, z toho musí Evropan blinkat.