Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GR86 odhaluje techniku evropské verze. S objednáním neotálejte

David Bureš
Diskuze (36)

Evropská varianta Toyoty GR86 má motor o objemu 2,4 litru nakonec naladěný na 172 kW. V nabídce však bude vůz jen po omezenou dobu.

Prezident Toyoty Akio Toyody miluje řízení, a tak je tu sportovní kupé vyvinuté ve spolupráci se Subaru ve své druhé generaci. Jmenuje se tentokrát Toyota GR86 podle závodního oddělení značky, nadále však chce být tím zábavným a pořád dostupným sporťákem.

Větší agregát

Také evropská specifikace po vzoru té americké a japonské dostává nový motor o objemu 2,4 litru, který střídá dosavadní dvoulitr. Nadále si však uchovává uspořádání "boxer" s protiběžnými písty, pro nízké těžiště, stejně jako atmosférické plnění pro lineární charakter.

U evropské verze je přitom motor naladěn na 172 kW, což je o kilowatt méně než u té japonské. Na druhou stranu jde o výrazný mezigenerační nárůst, dvoulitr předchůdce poskytoval 147 kW. Výrazně narostl rovněž točivý moment, činí 250 N.m, o 45 N.m více než dosud. Navíc je dostupný v mnohem nižších otáčkách, v 3700 min-1, což se má hodit třeba při akceleraci na výjezdu ze zatáček.

Čtyřválcová jednotka s ventilovým rozvodem DOHC 16v mimochodem používá stejný blok válců jako v minulosti, průměr vrtání se však zvětšil z 86 na 94 mm. Díky tomu zdvihový objem narostl z 1998 na 2387 cm3. Zůstal i vysoký kompresní poměr 12,5:1, naopak systém přímého a nepřímého vstřikování paliva D-4S byl dále odladěn, pro rychlejší odezvu na pokyn plynového pedálu.

Video se připravuje ...

Vedle nárůstu výkonu, tedy kritizované vlastnosti stávající GT86, se konstruktéři zaměřili také na snížení hmotnosti motoru. Odlehčení bylo dosaženo tenčími vložkami válců, optimalizací pláště válců nebo nahrazením původně hliníkového krytu vahadel plastovým dílem, což navíc snížilo vibrace. Ty snižuje i nové hydraulické uložení motoru z hliníku, respektive přepracovaná a tužší konstrukce olejové vany s novým profilem žeber.

Toyota GR 86 – srovnání s předchůdcem
Model GR 86 GT 86
Motor 2.4 D-4S 2.0 D-4S
Zdvihový objem [cm3] 2387 1998
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 172/7000 147/7000
Točivý moment [N.m/min]  250/3700 205/6400-6600
Převodovka 6M (6A) 6M (6A)
Max. rychlost [km/h] 226 (216) 226 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 (6,9) 7,6 (8,2)
Pohotovostní hmotnost [kg] min. 1275 1237 (1260)

Ojnice jsou pevnější a rovněž byla provedena optimalizace tvaru ojničních ložisek i spalovací komory. Úprava průměru i délky sacího potrubí pak pomohla lineárnější křivce točivého momentu. Zvuk zase vylepšuje nová součást výfukového potrubí, centrální trubka o objemu 5,6 litru.

Vyššímu výkonu se přitom musely přizpůsobit také převodovky. I nadále bude k dispozici jak šestistupňový manuál, tak šestistupňový automat. Nový olej s nízkou viskozitou v kombinaci s novými ložisky garantuje hladký chod řazení i přes nárůst výkonu motoru. Volič převodovky má navíc po přepracování kratší chod a lépe padne do ruky. Automat zase dostal další lamely spojky pro hladší přenos vyšší síly motoru, nový je rovněž vysokokapacitní měnič točivého momentu.

Změny pro jízdní vlastnosti

S větším motorem pod kapotou souvisí také úpravy podvozku, které měly za cíl ještě zlepšit "handling" vozu. Zvyšovala se tak tuhost a naopak redukovala hmotnost.

V přední části vozidla jsou tak zabudovány příčné vzpěry ve spojích mezi zavěšením kol a rámem vozu, což se odráží v lepším přenosu zatížení od předních pneumatik a potlačení ohybů v bočním směru. Nové jsou i vysokopevnostní upevňovací prvky propojující rám s úchyty zavěšení kol; uvnitř kapoty je vestavěn nový příčný rám, nahrazující dříve používanou voštinovou konstrukci.

Koncepce podvozku nicméně navazuje na předchůdce. Nadále jej tvoří vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu, se samosvorným diferenciálem Torsen. Tlumiče a pružiny však byly optimalizovány pro větší stabilitu a předvídatelnější chování. Nový elektrický posilovač řízení mimochodem pracuje s převodovým poměrem 13,5:1, mezi krajními polohami volantu je jen 2,5 otáčky. Na přední i zadní nápravě se používají kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 294, respektive 290 mm.

Z lehkých prvků zase zmiňme kapotu, panel střechy i přední blatníky z hliníku. Nová konstrukce pak zajistila nižší hmotnost u předních sedadel, tlumiče výfuku nebo hnací hřídele. GR86 díky tomu patří mezi nejlehčí čtyřmístná kupé na trhu s tím, že rozložení hmotnosti činí 53:47 mezi nápravy.

Design vozu přímo navazuje na předchůdce, a to včetně rozměrů. Nové LED světlomety však svojí grafikou odkazují na GR Supru, přední nárazník má pak aerodynamičtější tvar. Právě aerodynamika hrála při návrhu klíčovou roli, nechybí ani funkční otvory. Třeba ty po stranách za podběhy předních kol regulují proudění vzduchu a potlačují víření kolem pneumatik. Co se týče rozměrů, je GR86 o 10 mm nižší než GT86, rozvor se pak mírně natáhl o pět milimetrů.

Dostupná hračka

„Posláním GR86 je otevřít vstupní bránu do světa GR, a zpřístupnit tak toto potěšení ještě vyššímu počtu zájemců,“ říká o charakteru novinky její hlavní konstruktér Jasunori Suezawa. I proto rozhodně novinka není sporťákem jen pro puristy a zkušené jezdce, naopak má být určena nejen pro závodní tratě, ale i pro běžné silnice. Cena zatím zveřejněna nebyla, má být však nejdostupnějším vozem řady GR. Měla by být tudíž levnější než GR Yaris nabízený za ceny od 899.000 Kč.

Pravdou ale je, že tak dostupná Toyota GR86 v Evropě možná nebude. Automobilka totiž avizovala, že GR86 se bude vyrábět pouhé dva roky, a tak by případní zájemci neměli s objednávkou moc otálet. GR86 se totiž brzy může stát nedostatkovým zbožím. Na druhou stranu, u bratrského Subaru BRZ stále není jasné, zda se do Evropy vůbec dostane. První kousky GR86 se na evropských trzích objeví na jaře 2022.

David Bureš
Diskuze (36)

Doporučujeme

Avatar - Ronault.
7. 12. 2021 23:00
Re: Pecička
Měl by sis ten můj příspěvek přečíst znovu, protože prvně napíšeš, že to vidíme jinak a pak napíšeš to stejné co já, hlavně můj závěr.

Ad auto na každý den. Ano, nemá to druhý pár dveří, ale současně to není rodinné auto, ono i můj současný HH a ani ten tvůj minulý není prostě rodinné auto. Ale každý den se dá používat, tedy nejsou ony pásy, je snesitelný podvozek atd., odhlučnění, v tom není až tak velký rozdíl GR86 vs běžný HH. Dokonce to GR86 bude mít možná i větší kufr. :-) Samozřejmě Octavia nebo nějaké Hot Combi je praktičtější, ale srovnávám opravdu s hot hatchbackem, protože kombi nebo liftback při tom, když máme druhé a bude mít druhé rodinné auto, opravdu nepotřebuji... a do té školky to na těch pár km zvládnu...
Avatar - woody-alien
6. 12. 2021 21:36
Re: Pecička
Ok, vidíme to oba trochu jinak. Právě že ten SSS je rychlostně tak (možná) na úrovni předchozí GT-86 a stejně nemám pocit, že bych v provozu nějak extra trpěl. Pokud ti jedou dva souvislé vláčky v obou směrech, tak s tím stejně nic nenaděláš, i kdyby sis půjčil auto od white labela. A jindy zase předjedeš pět, deset, patnáct aut a dojedeš dalších patnáct naštosovaných na sebe bez mezery. Je to horší a horší a vyšší výkon ti pomůže jenom částečně.

Nemysli si, že nějak rezignuju, ale už to prostě vidím střízlivěji. Mít ještě dneska GTI-P, nemyslím, že bych na tom v provozu byl nějak výrazně líp než s SSS. No a v tom případě si raději vezmu auto, co mi i při zachování důstojné (což si pořád myslím, že 6,3 na 100 je) dynamiky poskytne víc zábavy, hlavně v hledání a nacházení svých řidičských dovedností. A že podle mě GR-86 není zrovna auto na každý den, myslím hlavně kvůli (ne) praktičnosti, ne proto, že by sis ho měl sušit v garáži na víkend.
Avatar - Ronault.
6. 12. 2021 20:51
Re: Pecička
No uvidíme.... rozhodně půjdu vyzkoušet, možná to bude ten správný pelmel nástupce.
Avatar - Ronault.
6. 12. 2021 20:49
Re: Pecička
Já si naopak myslím, že GR 86 nebo dle druhé článku spíše BRZ, je auto na každý den. Nemá to pětibodové pásy, není to ultimativní, neodhlučněné, na pomeru kupé zvykle postorné, určitě použitelnější než Yaris GR. A že bych si koupil BRZ jen na to, aby stálo v garáži a vytáhl ho jen na okruh nebo pro radost o weekendu, však je to použitelnější než MX-5.

Já netvrdím, že těch 174 kW musí být nutně diskvalifikací, je to o poznání lepší než předchůdce, ale v soudobé konkurenci HH, kdy už se někteří dostávájí na 310 kW, to taky není nějaké enormní číslo a jistě se opět najdu tací, co jej budou navyšovat, stejně jako u minulé generace .

A ten konec máš přesný, dobře ho znáš se SSS, kdy tě brzdí ve všech zatáčkách Octavia RS TDI a pak v místě kde se s ním můžeš rozloučit, to nejde.

A pak samozřejmě, hledání hranice s tak velkým výkonem taky není snadné a není to ta hranice jak v SSS nebo GT86
Avatar - Ronault.
6. 12. 2021 20:40
Re: Pecička
On se ptá kde, ne čím ;-)
Jenom za dnešek jsem nalítal a z toho s velkou částí s rodinou 200 km :-!