Toyota Highlander 2014: Nový horal s předkusem
Ačkoli se v posledních letech designéři Toyoty snaží o větší líbivost svých aut, obecně se dá říci, že tahle značka dělá až na vzácné výjimky hodně usedlá a nenápadná auta. Nevím ale, jestli zrovna tohle platí i na novou generaci SUV Toyota Highlander, která se od stejnojmenného předchůdce dost radikálně liší. Zůstaly sice náznaky původních tvarů blatníků, vše ostatní je však úplně jiné.
Místo poměrně neforemné karoserie tu nyní máme drsně se tvářící, chlapácky hranaté SUV, které očividně v designcentru Toyoty vytvořili výhradně za použití sekery. Na svět se šklebí obrovskou lichoběžníkovou maskou chladiče, Clint Eastwood hadr. Nebýt těch zadních svítilen a emblémů, tipoval bych to spíše na nějaké Subaru. Nový Highlander má prostě koule, na druhou stranu je ovšem otázkou, jestli zrovna Toyota je značkou, kterou potěší bipolární názorů na styling svých aut, jsem si totiž jistý, že bude mít i zástupy odpůrců.
K pocitu robustnosti přispívají i velká, 18“ nebo 19“ kola a jako vcelku příjemné místo k životu se zdá být i hodnotně působící interiér, schopný v případě potřeby pozřít až sedm pasažérů, byť se pak z kufru stává už jen symbolická záležitost. Není divu, Highlander není žádný drobek. S tím souvisí i slib Toyoty, že se intenzivně zapracovalo na odhlučnění a jízdním komfortu, bohatá elektronická a multimediální výbava bude také samozřejmostí, stejně jako tužší karoserie. Samozřejmostí bude Hill-Start Assist, tlačítko Lock pro permanentní 4x4 v poměru 50:50 pro zdolávání obtížnějšího terénu nebo osm airbagů.
I přes off-roadový vzhled je Highlander spíše crossover, než SUV. Jeho pohon všech kol Dynamic Torque Control AWD (v nabídce bude ovšem i dvoukolka) umožňuje měnit rozdělení točivého momentu od 100:0 ve prospěch přední nápravy až po 50:50. Ten získá z jednoho ze dvou benzinových motorů – základem je obří čtyřválec 2,7 l, zkombinovaný se šestistupňovým automatem. Ten, vybavený páčkami pod volantem, doplňuje i motor 3.5 V6 a vrcholem nabídky se stane hybridní verze, tvořená elektromotorem a již zmíněným šestiválcem. Přesné parametry zatím nebyly zveřejněny, prodej má začít až zkraje roku 2014, takže se bude jednat spíše o Highlander 2015.