Toyota iQ: První fotografie a informace o sériové verzi
Trvalo celou jednu dekádu, než si i jiné automobilky uvědomily potřebu vyvinout skutečné mikroauto do městského provozu a pořádně ztrpčit život již druhé generaci Smartu ForTwo. Samozřejmě je k tomu přinutilo i současné ekologické šílenství. Jako první zareagovala Toyota, která do Paříže přiveze definitivní produkční verzi modelu iQ pro evropský trh.
Narozdíl od Smartu nebude novinka momentálně největší světové automobilky for two, tedy pro dva, ale pro čtyři. Tedy, jak Toyota uvádí, pro 3 + 1 pasažéra, přičemž za řidiče se vejde pochopitelně pouze velmi malé dítě. Japonský mikroautomobil je samozřejmě delší než její německý konkurent, ale vejde se těsně do tří metrů. Dvoumístné městské auto, vyvinuté Mercedesem, má ovšem na délku o třicet centimetrů méně. Zveřejněné údaje o rozměrech zatím nejsou oficiální, ale iQ je široké 1,7 m, tedy o 14 cm širší než Smart ForTwo, ale také o 4 cm nižší (1,5 oproti 1,54 m). Šířkou a výškou se může iQ měřit se současnými malými vozy. Dovnitř se bez problémů vejde i řidič s výškou 1,87 m, jen vystupování bude chtít trochu cviku. Jak je možné, že se do tak malého auta vejdou čtyři cestující? Koncept je jednoduchý, vůz má rozvor 2 metry, tudíž minimální převisy. Palivová nádrž je umístěna pod sedadlem řidiče a zavazadelník prakticky chybí, místem se šetřilo i v motorovém prostoru.
Co pod kapotami í-kvéčka uvidíme? Motory pocházejí vesměs z Yarisu. Benzinový tříválec o 68 koních (50 kW), který průměrně spotřebuje 3,9 litru paliva na 100 kilometrů, doplní taktéž zážehová čtyřválcová třináctistovka s rovnou stovkou koní (74 kW). Příznivci nafty se také dočkají, a to čtyřválce s výkonem 66 kW (90 k). Zatímco Smart vyznává koncepci vše vzadu, Toyota iQ má motor vpředu, i poháněná náprava bude ta přední. Ženy bezesporu potěší možnost zvolit automatickou převodovku, k dispozici bude později i systém start-stop, ten má i konkurence. Hybrid dle představitelů japonské automobilky nebude, byl by příliš drahý. Ovšem ani základní verze se nebude cenou nijak podbízet, má začínat zhruba na 12.000 eurech.
Přístrojovému štítu dominuje velký tachometr s měřičem ujeté vzdálenosti, dále otáčkoměr a ukazatel stavu paliva v nádrži. Na středové konzoli je místo pro audio systém, klimatizaci a nejvyšší výbava bude disponovat i navigací. Zákazníci budou moci zvolit i prosklenou střechu, kterou měl už původní koncept, iQ vyjede na šestnáctipalcových kolech, která jsou u vozu této velikosti unikátní.
Jak je na tom tento automobil s bezpečností? Toyota očekává v crashtestu Euro NCAP plný počet hvězd, tedy pět.
Mikroautomobily se vracejí. Vzpomeňme na konec padesátých let minulého století, kdy se vyráběla původní pětistovka od Fiatu, vlastně druhá generace, neboť předválečný mrňous nesl také oficiální označení Fiat 500 a Topolino byla pouze přezdívka. Pětistovku doplnila v roce 1959 britská konkurence v podobě Mini, pardon, Austinu Seven a Morrisu Mini Minor. Zatímco italský vůz měl na délku 2,97 m, knedlík překonal o 6 cm třímetrovou hranici.
Sériová výroba Toyoty iQ by měla začít hned po pařížské výstavě a v Evropě se začne malá Toyota prodávat na začátku příštího roku.
Toyota iQ - Stručná technická data |
Zážehový tříválec, zdvihový objem 998 cm³. Největší výkon 50 kW (68 k) při 6000 ot/min. Největší točivý moment 93 Nm při 3600 ot./min. Čtyři ventily na válec. Přední pohon. Celkové rozměry (délka, šířka, výška): přibližně 2990 x 1700 x 1500 m. Spotřeba paliva 3,9 l/100 km. Emise CO2 92 g/km. Základní cena asi 12.000 Euro. |
Na závěr trocha marketingu – Toyota pro propagaci nového modelu v Německu zvolila originální reklamní kampaň, nazvanou Johns Appartement. John je cool týpek, pracuje v IT, a sleduje aktuální módní trendy, byt má vymalován purpurovou barvou a vybaven bílým nábytkem do toho všeho se mu hodí jeho nové auto – Toyota iQ. Doslova se zamiloval a obrázky svého miláčka má rozvěšeny po stěnách.
Toyota skryla do názvu nového modelu slova individualita a kvalita. Právě na zvýraznění individuality bude tato show zaměřena. Proběhne v několika velkých městech po celém Německu. Už začala v Kolíně nad Rýnem a v Berlíně, následovat budou Frankfurt nad Mohanem, Mnichov, Hamburk a Stuttgart.
Prodej nové Toyoty iQ by měl začít u našich západních sousedů na jaře příštího roku.
V Itálii, která je pro výrobce mikroaut klíčovým evropským trhem (ročně se jich tu prodá přes 400 tisíc) podnikl místní dovozce Toyot neobvyklou pouliční kampaň. Vyslal totiž své lidi do ulic Říma, Milána, Turína a Neapole, aby na konkurenční vozy umisťovali visačky, upozorňující, na to, že do iQ se na podobné délce nevejdou dva, nýbrž až čtyři cestující.