Toyota má patent, který se vám nebude líbit. Auto samo rozhodne, jestli můžete řídit
Japonci vyvíjí systém, který dohlédne na vaše řidičské zkušenosti a rozhodne, jestli můžete v daných podmínkách řídit. Ne, není to vtip.
Asistenční systémy a autonomní řízení se stále zlepšují a mají nám usnadnit každodenní život za volantem. Jenže ne všechny funkce jsou zrovna vítané a mnohdy motoristy spíše otravují. Jen vzpomeňme takové hlídání jízdního pruhu, které je často přecitlivělé a po pár kilometrech na „nenalajnovaných“ cestách jej raději vypínáme.
Japonská Toyota ale těmto technologiím věří a snaží se je maximálně vylepšovat. Poslední novinku ale řidiči rozhodně nepřivítají s nadšením. Toyota má patent na systém, který má posoudit vaše řidičské schopnosti a zkušenosti. Na základě toho pak určí, jestli můžete řídit ve zhoršených podmínkách (déšť, sníh), případně jakou maximální rychlostí můžete jet.
Společnost tak chce přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích. Ale opravdu může něco takového pomoci? Jak přesně chce systém zkušenosti řidiče rozeznat? A opravdu bude autonomní systém bezpečnější než lidský faktor? Na to zatím automobilka neodpovídá.
Toyota nicméně říká, že jde o tzv. „gamifikaci“ zážitku z řízení. Vlastně je to myšlenka převzatá ze závodních her, kde dílčími vítězstvími získáváte vyšší skóre, zkušenosti a posouváte se po pomyslném žebříčku nahoru. Něco takového chtějí Japonci aplikovat i ve skutečném životě.
Dovedete si představit, že jedete domů z práce a systém ve voze si najednou usmyslí, že nemáte dostatek zkušeností pro řízení v dešti a převezme ho za vás? Já tedy ne. Věřím, že autonomní řízení může jednou (za určitých okolností a v definovaných situacích) usnadnit každodenní bytí za volantem, ale tohle mi rozhodně nepřijde jako správná cesta.
- Ano, může zvýšit bezpečnost12,4%
- Ne, je to hloupost87,6%