Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota oslavila 300.000.000 vyrobených aut. Začínala přitom s něčím úplně jiným

Ondřej Šámal
Diskuze (13)

88 let od výroby prvního automobilu se japonská automobilka může pochlubit historickým milníkem v podobě 300 milionů vyrobených vozidel, přičemž zhruba šestina připadá na jediný model.

V desítce nejstarších automobilek světa má Česko hned dva zástupce: Tatru (1850) a Škodovku, která navazuje na Laurin & Klement z roku 1895. Ne všichni výrobci samozřejmě hned od začátku produkovali auta, někteří se na počátku své cesty věnovali například výrobě mlýnků na kávu (Peugeot), šicích strojů (Opel) nebo tkalcovských stavů, jako tomu bylo v případě japonské Toyoty.

Její zakladatel Kiičiro Toyoda začínal právě v tomto odvětví, přičemž právě díky němu v polovině 30. let minulého století vznikly první automobily. Toyoda totiž peníze za prodej patentu na automatický stav s průběžnou výměnou tkalcovského člunku Britům investoval právě do rozjezdu automobilové divize.

Prvním sériovým modelem se 25. srpna 1935 stal nákladní automobil G1, který v dubnu následujícího roku doplnil malý osobní sedan Toyota AA. Postupem času se Toyota rozmáchla za hranice Japonska a troufla si i na velmi vyspělé a patriotické trhy ve Spojených státech a v Evropě, kde se úspěšně uhnízdila.

Vždyť například v Americe má letos mezi dvacítkou nejprodávanějších modelů hned pětici vozů (RAV4, Camry, Tacoma, Corolla a Highlander). A navíc dlouhodobě patří na samotnou špičku v celkových prodejích, které se v uplynulých letech pohybují okolo 10 milionů exemplářů. Mezi nimi samozřejmě najdeme i sesterské vozy Lexus a vedle osobních aut i ta nákladní a autobusy.

Díky širokému portfolio, globálnímu působení a technickému know-how (Toyota například patří mezi průkopníky hybridů a palivových článků) si Japonci na konci záři připsali již 300.000.000 vyrobených vozidel, přičemž zhruba 180 milionů z nich vzniklo přímo v Japonsku, zbytek pak v závodech po celém světě (včetně toho českého nedaleko Kolína).

Video se připravuje ...

Historicky nejoblíbenějším modelem zůstává Corolla. Ta sice svou pozici v rámci značky postupně přepouští hlavně SUV RAV4, s více než 53 miliony kusy se jedná o nejprodávanější automobil historie. Světu se přitom představila „teprve“ v roce 1966. Japonská automobilka se ovšem musí aktuálně vypořádávat s postupným přechodem na elektromobilitu, v níž ovšem za americkou, korejskou, čínskou a částečně i evropskou konkurencí zatím trochu zaostává.

V záloze má ovšem nové bezemisní modely včetně pick-upu a plánované baterie s pevným elektrolytem, jež by mohly umožnit dojezd okolo 1000 kilometrů na jedno nabití. Dočkáme se jich už v roce 2027.

Ondřej Šámal
Diskuze (13)

Doporučujeme

8. 11. 2023 14:46
Re: Elektromobil
Ano. Toyota zaostava v BEV.

Nabizi jediny vlastni model, ktery nicim nevynika. Snad jen zarukou.

Nicmene Toyota ma obrovsky potencial v SSB.
Jen chybi snaha...
Snaha o rychlou implementaci.
Avatar - Mikesus
8. 11. 2023 10:52
Re: by se meli polepsit
Takhle dlouho jsou jen 2 možnosti prakticky. Rav4 AWD, nebo francouzskej van s logem Toyoty.
Avatar - speedfred
7. 11. 2023 20:27
Re: by se meli polepsit
:-[] :-[] :-[]
7. 11. 2023 18:37
Elektromobil
Toyota podle experta v elektru zaostava vlastne za vsemi. Vazne? 🤣 Ted jeste nejaky fotbalovy moudro, treba na sestavu a mame ty novinarsky moudra komplet 🤣👍 podobne jako ve fotbale, kde radim udelat si trenerskou licenci a prevest moudra do reality. Skodovka hleda konstruktery do vyvoje. Co zkusit prevest svoji moudrost do praxe a zkusit to tam, navic za vic korunek 🙂👌 Takovy experty budou nosit na rukach 🙂👌 a zasadi do zlata, skoda ztraceneho talentu 🙂👌
7. 11. 2023 16:07
Re: by se meli polepsit
Prius v dieslu.