Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
13 Fotogalerie

Toyota Prius dostane pohon všech kol! Kolik vůz ukrývá elektromotorů?

Dosud měla hybridní Toyota Prius poháněná pouze přední kola. Nyní dostává technologii, která z ní udělá „čtyřkolku“. Přirozeně ovšem zapomeňte na „kardan“.

Na probíhajícím autosalonu v Los Angeles představila japonská Toyota inovovaný hybridní model Prius vyráběný od roku 2015 ve čtvrté generaci. Na první pohled novinku zdobí designové retuše, které se zaměřily na modernizaci přední a zadní části vozidla. Auto tak dostává nové svítilny, nárazníky, ale také odlišný design kol s průměrem 17 palců. Celek doplňují nové laky karoserie.

Zlepšení ovšem doznala také kabina vozu. Tady je nově přidaný head-up displej a nechybí ani vylepšené a dle vyjádření Toyoty více ultimativní dotykové rozhraní Toyota Touch 2. Dále se zvětšil prostor pro bezdrátové (indukční) nabíjení mobilního telefonu.

Se třemi elektromotory

Největší novinkou, která přichází s inovovaným Priusem je nabídka pohonu všech kol „hybrid AWD-i“. Jedná se o zcela nový inteligentní pohon všech kol, samozřejmě plně v korelaci s hybridní technologií, jak už je patrné z označení. Celý systém je založen na přidaném elektromotoru s vysokým točivým momentem, který pohání zadní nápravu. Doplňuje tak spalovací motor a dále přední elektromotor a generátor, které se stýkají v hybridní planetové převodovce eCVT.

Vůz využívá pohon zadní nápravy pouze v případě, je-li to třeba. Například pokud citlivá senzorika zaznamená prokluz kol, dojde k aktivaci pohonu zadní nápravy. V praxi je tomu při rychlostech od 10 do 70 km/h. Případně při rozjezdu je možné připojení zadní nápravy rovněž při rychlosti nižší než 10 km/h. Třeba když s vozem zapadnete do závěje nebo potřebujete zdolat stoupání k horské chatě.

Pokud má Prius pohon všech kol, najdete v jeho útrobách hned dva trakční akumulátory. Klasický hybridní pohon, tedy přední nápravy, je napájen z baterií typu lithium-ion tak jako dosud. Elektromotor pohánějící zadní nápravu ale dostal navíc vlastní nikl-metal hydridový akumulátor. Díky tomu připojení pohonu všech kol nevybíjí výše zmíněnou běžnou trakční baterku.

Současný Prius byl v roce 2015 první Toyotou, postavenou na nové globální technice TNGA (Toyota New Global Architecture) nebo taká GA-C platforma, která se vyznačuje v porovnání s předchozí technikou použitou u třetí generace Priusu nižším těžištěm a samozřejmě větší tuhostí.

V Evropě se inovovaný Prius doplněný o hybridní pohon všech kol představí na autosalonu v Bruselu v lednu příštího roku. Následně by se měl vůz začít objevovat na evropských trzích.