TEST Toyota Prius+: Velké významné plus
Původně jsem od Toyoty Prius+ vlastně nic neočekával. O něco větší, takže trochu prostornější, nejspíš s vyšší spotřebou a na řízení ještě méně zajímavá varianta – taková byla moje první představa. Týdenní soužití ale nepotvrdilo skoro nic z těchto očekávání. Prostě jsem velkoprostorový Prius pořádně podcenil.
Už samotná cena totiž stojí za zamyšlení. Po letech produkce hybridů dokázala Toyota stlačit cenu tak nízko, že je plně konkurenceschopná. Prius+ stojí v prostřední výbavě, která nabízí nejrozumnější poměr ceny a užitné hodnoty, 709.900,- Kč. Pro srovnání – VW Touran ve výbavě Highline a potřebnými příplatky vyjde na stejné peníze, pokud má pod kapotou základní turbodiesel 1,6 TDI. A Opel Zafira je jen o kousek levnější.
Špatně na tom není ani vnější design. Jednoprostorovou bublinu se podařilo nafouknout tak, že má vyvážené proporce. Přitom se verze plus zvětšila pořádně: o 135 mm do délky (rozvor je delší o 80 mm), 30 mm do šířky a 85 mm do výšky.
Ale zvýšená záď už není tak aerodynamicky jednoúčelová jako u výchozího Priusu. A ve skutečnosti to hybridnímu MPV sluší víc než na fotkách.
Současně s celkovou úpravou koncepce Toyota změnila i interiér. Prius+ se v mnoha ohledech v dobrém slova smyslu zjednodušil. Například zmizelo napojení palubní desky na středový tunel. Vznikla tak snadněji přístupná přihrádka a volič převodovky se přesunul do bezprostřední blízkosti volantu.
Pochvalu zaslouží minimalistický panel klimatizace. Všechny funkce se ovládají jediným kruhovým ovladačem, teplotu pak může řidič jednoduše změnit i pomocí tlačítek na volantu. Škoda jen, že Prius zůstává věrný jednozónové automatické klimatizaci.
Palubní deska, která nově dostala pás měkčeného materiálu, je přísně symetrická. Zjednodušené tvary pomáhají přehlednosti, uprostřed všeho nechybí multimediální dotykové rozhraní Toyota Touch (verze s Bluetooth standardně, navigace Touch&Go za příplatek 15 tisíc).
Digitální přístrojový štít se v horní části palubní desky zarovnal důsledně na střed. Toyota také změnila jeho uspořádání: přibyl trvale zobrazovaný ekonoměr, naopak zmizela grafická indikace okamžité spotřeby. A u velkoprostorové varianty si v přístrojovém štítu nezobrazíte ani energetické toky.
Pokud máte raději klasické uspořádání s budíky hezky před volantem, pak vás určitě potěší head-up displej, který promítá na čelní sklo údaj o okamžité rychlosti.
Variabilita bez kompromisů
toyota testy nizsistredni Vysoký středový tunel připomíná Peugeot 3008. Na rozdíl od něj se ale pod loketní opěrkou nachází jen mělká schránka – zbytek zabírají prostorově úsporné lithium-iontové akumulátory. Díky tomuto řešení není zadní část kabiny dotčena přítomností baterií, zbývá prostor pro třetí řadu sedadel sklopnou do podlahy i pro dojezdové náhradní kolo.
Zajímavostí je hned osm držáků na nápoje. V Japonsku ale zřejmě neznají nic víc než litrovou PETku. Jak jinak si vysvětlit, že klasickou 1,5litrovku musíme do dveří pořádně vmáčknout, a to až když je z ní trochu upito.
Nechybí oblíbená dětská výbava: stínící roletky na bočních oknech a panoramatická střecha. Polemizovat o jejím smyslu nemá význam, v Priusu je standardem. Jedná se přitom o promyšlené řešení, protože střešní okna jsou vyrobena z resinu (materiál na bázi pryskyřice), který je o 40 % lehčí než sklo a lépe tepelně izoluje. Další tepelnou izolaci přináší automatické zakrytí střechy při uzamčení auta. Hodně chytré.
toyota testy nizsistredni A co by to bylo za MPV bez variabilního interiéru. Ve druhé řadě najdeme tři samostatně posuvná sedadla s nastavitelným sklonem. Navíc jsou osazena úchyty Isofix, takže početné rodiny mohou umístit tři dětské sedačky vedle sebe. Vzadu pak čekají dvě další sedadla s lehce nadstandardním přídělem prostoru a vcelku snadným přístupem.
Všech pět zadních sedadel lze samozřejmě nezávisle sklopit a vytvořit tak rovnou podlahu. Sklopit se navíc dá i sedadlo předního spolujezdce, čímž vnikne místo pro předměty dlouhé až 269 cm.
Variabilita zavazadlového prostoru | |||
Konfigurace | délka u dna [mm] | objem po strop [l] | objem po okna [l] |
7 míst | 375 | 232 | - |
5 míst | 950 | 784 | 505 |
2 místa | 1750 | 1750 | - |
V sedmimístné konfiguraci nezbývá na zavazadla mnoho místa – konkrétně 232 litrů při zaplnění po střechu. Tvar zavazadelníku je ale navržen tak, aby se za zadní sedadla dal umístit kufr standardizované velikosti (dle katalogu Samsonite) nebo napříč golfový bag.
Roletka je při sedmimístném uspořádání šikovně ukryta pod podlahou, takže nepřekáží, jinak jsou s ní ale spíš starosti. Je totiž umístěna docela nízko, jen 31 cm nad podlahou. Její prodloužení, které se upevňuje za opěrky hlavy v druhé řadě sedadel, pak vyžaduje, aby byla sedadla v zadní poloze a s mírně zakloněnými opěradly.
Zase o kousek vylepšený hybrid
toyota testy nizsistredni Nás ale nezajímá jen obíhání auta s metrem a hledání všelijakých vychytávek. Důležité je přece i to, jak Prius+ jezdí. A tady by mohl být kámen úrazu – vždyť Plusko je větší a těžší, přitom pohonná soustava je stejná.
Podrobněji představovat kombinaci benzinové osmnáctistovky (73 kW) a elektromotoru (60 kW), která dohromady poskytuje nejvýš 100 kW, by na Auto.cz bylo nošením dříví do lesa. A tak zůstaňme jen u změn: zkrácení stálého převodu o 6 % zlepšuje akceleraci a tím přibližuje dynamiku klasickému Priusu, vylepšený předehřev chladící kapaliny výfukovými plyny pak znamená o čtvrtinu účinnější ohřátí motoru na provozní teplotu.
toyota testy nizsistredni Jinak vše zůstává u osvědčené koncepce. To znamená bezestupňovou převodovku e-CVT a inteligentní zapojování agregátů, které se může každou sekundu kompletně přeměnit. Na výběr jsou tři jízdní režimy – Eco díky přemapování odezvy na plynový pedál má ušetřit 10 % paliva, Power naopak pokropí motory živou vodou: reakce jsou o čtvrtinu ostřejší.
Zjednodušeně řečeno je díky proměnným převodům těch 100 kW dostupných skoro kdykoliv a to se pak jezdí s Priusem tak hezky, že se před dvoulitrovými turbodiesely nemá za co stydět. Nebo jinak – osmiválcový Land Cruiser na pružnou akceleraci Priusu+ neujede. Charakteru auta ale víc sedí úsporné nastavení, kdy benzín šetří vlastně úplně samo.
Šetřím snadno, šetřím rád
Sedmimístný hybrid má ve městě jezdit za 3,8 a mimo něj za 4,2 l/100 km. Městská spotřeba se ve skutečnosti pohybuje spíš mezi čtyřmi až pěti litry, my jsme tři stovky kilometrů po Praze absolvovali s průměrem 4,6 l/100 km. Vysvětlením je samozřejmě častá jízda bez spalovacího motoru, která autu nečiní nejmenší problém. V rychlostech do 70 km/h totiž Prius zvládne čistě na elektřinu všechny jízdní situace kromě výraznější akcelerace z místa.
Mimo město jsme při obvyklé zkoušce při konstantních 100 km/h odečetli spotřebu 4,4 l/100 km. Skutečný průměr ale může být nižší – například na trase Říčany-Kutná Hora a zpět Toyota dosáhla rovných 4 l/100 km.
toyota testy nizsistredni Přijde zrada na dálnici? Nikoliv, průměr 6,1 l/100 km při stálých 130 km/h je solidní výsledek, jakých dosahují jen ta nejúspornější dieselová MPV. Elektrický pohon tady sice vstupuje do hry jen symbolicky, ale vyšší účinnost v podobě spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem a optimalizované aerodynamiky dělá svoje.
A v již zmíněném Power módu Prius statečně šplhá i do dálničních stoupání, ale ani při tom nejméně ohleduplném zacházení hybrid nežádá víc než 8 litrů na 100 kilometrů. Akorát když je potřeba pořádně šlápnout na plynový pedál, ozve se zavytí benzinového motoru – tak dobře známé každému, kdo se někdy svezl v autě s bezstupňovou převodovkou.
Jinak je ale v kabině ticho. Stará se o to i přídavná zvuková izolace na motorové stěně, kterou tvoří 23 mm tlustá vrstva thinsulate (stejný materiál používá Aston Martin pro odhlučnění stropů). Většinu času je proto společníkem na cestách jen příjemně tlumené obtékání vzduchu kolem oken.
A náležitou péči Toyota věnovala i podvozku. Výčet změn je rozsáhlý: větší záklon rejdového čepu, tužší stabilizátory a k tomu nově vpředu i vzadu oddělené uložení tlumičů a pružin. Hlavním smyslem bylo omezit příčné i podélné náklony karoserie, které by posádka mohla vnímat jako nepříjemné, a to se povedlo. Své samozřejmě dělá i přesunutí akumulátorů co nejblíž středu vozu.
Vedlejším efektem je pak vylepšená ovladatelnost, která opravdu patří na špičku segmentu kompaktních MPV. Prius+ je obratný a zvládá nečekaně rychlé průjezdy zatáček a když už přijde nedotáčivost – v absurdně vysokých rychlostech neúměrných statusu rodinného vozu – pak nastupuje předvídatelně a pozvolna. I díky tomu se Toyotě daří dobře maskovat skutečnou rychlost auta, a to tedy špičková ovladatelnost může samozřejmě přijít pěkně vhod.
Funguje a nestojí moc
Kdyby se hledalo nejlepší sedmimístné MPV, bude Toyota Prius+ hodně žhavým kandidátem. Je lepší než levnější Zafira Tourer? Nebo než větší, ale dražší Ford S-Max. Záleží hlavně na úhlu pohledu, protože každé z těchto špičkových MPV nabízí něco trochu jiného.
Toyota je samozřejmě dost avantgardní a v mnoha ohledech neobvyklá. Kdo ale odhodí zbytečné obavy z hybridního pohonu, zjistí, že Prius+ je opravdu dobré auto. Zkrátka všechno u něj funguje tak, jak má, a žádná z těch odlišností nekomplikuje život. Když pomineme všechny nepodstatné detaily, zůstává jen pár nedostatků: neprakticky vyřešená roletka zavazadlového prostoru, úzké držáky na nápoje a po americku otravný „pípák“, který se ozývá při couvání (v servise jde deaktivovat).
Na straně plusů naopak stojí spousta silných argumentů – velmi dobrá reálná spotřeba ve všech jízdních režimech, špičková ovladatelnost a komfort (dojem jen trochu kazí tvrdé tlumení výtluků), variabilita hodná označení MPV a konečně i konkurenceschopná cena.
První cena vozu | 669.900,- Kč (Prius+) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 669.900,- Kč (Prius+) |
Základní cena testovaného vozu | 709.900,- Kč (Prius+ Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 746.400,- Kč (Prius+ Comfort) |
Plusy
- Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
- Minimalistická a do detailu promyšlená ergonomie (multifunkční volant, panel klimatizace)
- Chytrá řešení (umístění baterií, panoramatická střecha)
- Odhlučnění interiéru, celkově tichý jízdní projev
- Vynikající jízdní vlastnost, nízká hmotnost
- Plnohodnotný head-up displej kompenzuje umístění přístrojového štítu
- Konkurenceschopná cena
- „Zelená“ image, osvobození od silniční daně
Minusy
- Nešikovná roletka zavazadlového prostoru
- Úzké držáky na nápoje, které nepojmou 1,5litrovou PET
- Varovné pípání uvnitř vozu při couvání
- Různá barva podsvícení – navigace modře, přístrojový štít a tlačítka zeleně
- Ve vysokých otáčkách hlučný motor
- Vyšší podlaha zavazadelníku (70 cm nad zemí)
- Tři pevně dané konfigurace výbavy