Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Tundra odtáhne raketoplán do důchodu

David Bureš
Diskuze (16)
Japonský pickup odveze americký raketoplán do místa jeho posledního odpočinku.

Na evropské poměry obří pickup Toyota Tundra se bude podílet na odvozu raketoplánu Endeavour při jeho poslední cestě. Ta povede z mezinárodního letiště v Los Angeles do místního muzea California Science Center.

Raketoplán bude z letiště do muzea převážen 13. října. Trasa vedoucí městskými ulicemi je dlouhá 12 mil (přes 19 kilometrů), Tundra však raketoplán bude táhnout pouze poslední čtvrt míli (402 metrů). Jaký tahač poveze historický artefakt předchozí část cesty, Toyota neuvádí.

Celkový náklad, který bude japonský full-size pickup táhnout, váží zhruba 136 tun. Toyota tvrdí, že Tundra byla před svým náročným úkolem důkladně otestována, když převážela těžké betonové bloky.

Oproti sériovým exemplářům vůz nebyl nijak upraven, co se týče výkonu motoru nebo tažných schopností. Tundra CrewMax tedy bude poháněna 5,7litrovým vidlicovým osmiválcem, který dosahuje výkonu 284 kW. Automobil je dlouhý 5,8 metru a váží 2,3 tuny.

Endeavour bude převážen na speciálním návěsu. Ten byl vyvinut ve spolupráci s firmou The Sarens Group, která se zabývá přepravou těžkých nákladů.

Americké zastoupení Toyota s muzeem California Science Center již delší dobu spolupracuje. Už nyní je například v tomto muzeu vystavena Tundra demonstrující pákový efekt. Aktuální exemplář má být později nahrazen vozem, který bude táhnout raketoplán.

Sama Toyota přiznává, že převoz Endeavouru má marketingový účel. Ed Laukes, viceprezident marketingové komunikace amerického zastoupení Toyota k tomu říká, že má automobilka díky této akci šanci dokázat, že Tundra je postavena tak, aby zvládla jakoukoliv práci, dokonce i tažení raketoplánu.

Po ukončení převozu raketoplánu Endeavour 13. října proběhne u muzea California Science Center velká oslava této události. Expozice věnovaná tomuto stroji bude veřejnosti otevřena od 30. října.

David Bureš
Diskuze (16)
Avatar - Pekelná Micinka
15. 9. 2012 00:38
Re: Nesmysl
Nemají sice převodové stupně, jak je známe z auta, nicméně lokomotivy pro nákladní vozbu mývají trvalé zpřevodování do pomala. A elektrické lokomotivy mají mnoho stupňů nemechanických,.které určují jak bude proud na motory "téct", takže svým způsobem je to takový elektrický "plynový pedál". Je ovšem velký mezigenerační rozdíl od lokomotiv koncepčně z 50., 70., 80., a současných let.
14. 9. 2012 23:29
Re: Nesmysl
Lokomotivy nemají žádné převodové stupně, alespoň ty co běžně jezdí jsou dieselelektrické nebo elektrické, v USA je ještě pár lokomotiv parních na mazut. Rozjet se není problém, u tohoto systému lze přesně regulovat točivý moment aby kola neproklouzla. Stejně tak u Toyoty s klasickým automatem.
Avatar - Pekelná Micinka
14. 9. 2012 22:06
Re: ....
Dík za link. Mě mnohem víc zaujal ten Boeing.
14. 9. 2012 20:33
Jo kdyby to bylo
Od VW auto, tak to bude vse v naprostem poradku :no:
14. 9. 2012 17:24
....
Davnejsie tahali s Touaregom V10 TDI nejaky Boeing. Tu je link: [odkaz]

Tech. upravy su popisane v texte pod videom