Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ukončila výrobu Mark X: Po 50 letech!

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Model Mark X prodávaný na domácím trhu byl zároveň posledním sedanem japonské značky s klasickou koncepcí pohonu. Ten nyní zůstává vyhrazen sportovním vozům GT86 a Supra, které však mají s Toyotou jen málo společné.

Velké sedany Toyoty s klasickou koncepcí pohonu, tedy s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem zadních kol, nabízela japonská automobilka dobré půl století. Sice ne po celém světě (v USA jen do 90. let), ale přesto. Posledním mohykánem, který držel tuto krásnou tradici, byl vůz Mark X, vyráběný ve druhé generaci X130 od roku 2009 do současnosti. Její výroba však bude ukončena v průběhu tohoto roku.

Model Mark X se stal v roce 2004 následovníkem řady Mark II, vyráběné od roku 1968 do roku 2007 v devíti generacích. V USA se auto nabízelo do roku 1992 pod označením Cressida.

První generace je v Evropě známá jako Toyota Corona. Šlo zároveň o první japonské auto prodávané v někdejším Československu, když jej do Evropy dovezla i u nás dobře známá původně švýcarská firma Emil Frey. Jak léta plynula, auto se stále zvětšovalo, přičemž v osmdesátých letech se vyznačovalo poměrně hranatými tvary.

K pohonu Mark II sloužily čtyřválce, ale také řadové šestiválce, některé dokonce přeplňované turbodmychadlem. Ano ty, které se tak proslavily v kupé Toyota Supra čtyř generací (tu nejnovější od BMW nepočítáme). Mnozí tak Mark II považují za čtyřdveřovou zmíněnou Supru.  

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - N6600
29. 4. 2019 11:35
Dovod ukoncenia
Dovod, preco to konci, je prozaicky. Ma vlastnu, unikatnu platformu, ktora sa uz nehodi do tej modernej TNGA. A vyrabat jediny model sa neoplati. Preto konci. Skor je zaujimave, ze tak dlho vobec Mark X prezil.
Avatar - Hammunasakra
28. 4. 2019 23:05
Za to může EU
Nevim jak = ale určitě to někdo vymyslí