Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (7)
Po šťavnatých ženevských žních Toyota hodně ubrala plyn a ve Frankfurtu představuje jen jednu modernizaci a dvě malé novinky. Jako u ostatních automobilek, i zde jde o ekologii až na prvním místě.

Auris HSD

Koncept full hybridu je významným krokem v plánu Toyoty uvést na evropské trhy hybridní verzi každého ze svých důležitých modelů. Do deseti let bychom se měli setkávat s Hybrid Synergy Drive napříč celou modelovou řadou Toyoty, Auris je prvním modelem, který bude v prodeji jak s konvenčními motory, tak jako tzv. full hybrid. Zvenčí bude rozeznatelný jen podle detailů, jakými jsou drobné úpravy aerodynamiky a modré znáčky Hybrid Synergy Drive. K lepšímu proudění vzduchu kolem karoserie přispívají modifikované nárazníky, o 20 mm snížený podvozek, zakrytý spodek karoserie a speciálně navržená 18palcová kola. Výsledkem je součinitel aerodynamického odporu 0,28.

Rozdíly uvnitř vozu jsou už znatelné na první pohled. Toyota zvolila modrou kůži Gaucholino s modrým obšitím, zbytek interiéru má bílou barvu. Volant má zploštělou spodní část a samozřejmostí je nový, modře podsvícený přístrojový štít, který poskytuje údaje o chodu hybridního systému. Běžný odběr elektřiny na palubě vozu pokryje energie dodávaná ze solárních panelů na střeše. Přesné specifikace zatím nejsou známy. Hybridní systém bude odvozen od toho, který je použit v novém Priusu, jeho základem bude benzinový motor 1,8 l o výkonu 73 kW. Cílem konstruktérů je zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 s a emise CO2 do 100 g/km, můžeme tedy očekávat kombinovanou spotřebu pod 4 litry benzinu na 100 km. Podobných hodnot v současnosti dosahují nejúspornější dieselové hatchbacky.

Stejně jako v Priusu budou na výběr tři režimy Eco, Power a EV. Při plně elektrickém pohonu urazí Auris HSD až 2 km rychlostí do 50 km/h, než bude nutné spustit zážehový motor.

Prius Plug-in hybrid

Půl roku po premiéře nového priusu přichází i prototyp jeho uživatelsky přívětivější verze plug-in. Z názvu lze vyčíst - a Toyota to už dříve několikrát avizovala - že tento Prius se nespoléhá jen na dobíjení akumulátorů pomocí spalovacího motoru nebo rekuperací energie. Můžete jej totiž navíc dobíjet buď doma, nebo z veřejné dobíjecí sítě. Nový lithiový akumulátor se v hybridech Toyoty objevuje poprvé, a přestože to není absolutní světová novinka, pokrok je to významný. Primát si připsal Mercedes-Benz S 400 Hybrid, jenže jeho elektrická soustava (jde o mild-hybrid) má ve srovnání s tou v Priusu spíše symbolický efekt.

Nový akumulátor má vítané vlastnosti. Hustota skladování energie je mnohem vyšší než u NiMH-akumulátorů. Dobití na plnou kapacitu má údajně trvat jen 1,5 hodiny z běžné 230 V sítě. Vyšší kapacita akumulátoru umožnila větší dojezd na čistě elektrický pohon, který nyní činí 20 km. Argument, že jde stále o nedostatečnou hodnotu, vyvrací výrobce průzkumem, který ukázal, že ve Francii a Británii tvoří 80 % všech cest autem trasy na vzdálenost kratší než 25 km. V samotné Velké Británii je 80 % cest dokonce kratších než 10 km.

S pomocí elektromotoru, který neomezuje prostor pro posádku ani zavazadla, se lze nově rozjet až na rychlost 100 km/h. Kombinovaná spotřeba je tedy díky větší míře využití elektropohonu výrazně nižší, množství emisí CO2 je v podstatě nejvíce závislé na tom, z jakého zdroje je elektřina v zásuvce získána. Další vlastnosti jsou podobné jako u běžných Priusů. K dispozici je dálkově ovládaná klimatizace, kterou lze vychladit interiér ještě před nastoupením do vozidla, palubní informační systém zobrazuje dojezd na elektrický pohon a okamžik startu spalovacího motoru.

V příštím roce se dostane 500 Priusů Plug-In Hybrid do leasingových nájmů flotilových zákazníků, takže je Toyota v podstatě testuje v reálných podmínkách. Sériová výroba zatím nebyla přislíbena, ale podle našeho názoru je velmi pravděpodobná.

Land Cruiser 2010

Pro nový modelový rok se dočkala větší modernizace a faceliftu i menší řada Land Cruiser 120. Ta se sice ze všech sil snaží tvářit jako zcela nový model, ale ve skutečnosti jde „jen“ o další obnovu, již několikátou v pořadí a zatím největší. Bez zajímavosti není fakt, že celková délka je nyní menší, může to ale být náhradním kolem, které zmizelo z vnější strany pátých dveří. O jejím rozsahu svědčí fakt, že se ztužovala karosérie o 11 %. A hodně se zapracovalo i na podvozku, který dostal adaptivní tlumiče AVS a aktivní stabilizátory KDSS, spolu s řadou terénních asistentů z většího modelu V8, v první řadě Crawl Control a také čtyřkamerovým Multi-terrain monitorem. Přepracovaný interiér dostal kvalitnější materiály a zcela novou, elegantnější palubní desku.

Oba použité motory, jak zážehový čtyřlitrový šestiválec 205 kW, tak vznětový třílitrový čtyřválec 127 kW, prošly modernizací. Výsledkem je o plných 12 % snížená spotřeba, přičemž průměr u dieselu 8,1 l/100 km má být rekordní ve své třídě. Diesel plní Euro 4 a standardně je dodáván se šestistupňovým manuálem, který lze zaměnit za pětistupňový automat, který je naopak standardem pro zážehovou motorizaci. Ta také plní od počátku Euro 5.


Ladislav Čermák
Diskuze (7)
Avatar - kolmar
24. 9. 2009 15:45
Re: lc
Bol som v Toyote a idu sa skolit az o mesiac... este nevedia nic... tak uvidime, tento nie je zly, no vykonnejsi by mu slusal ovela viac...
23. 9. 2009 10:03
Re: lc
nový motor bude, ale až v modelovém roce 2011, zřejmě se něco nestihlo ve vývoji (???)
Avatar - kolmar
22. 9. 2009 16:35
Re: lc
no to tu marne hladam aj ja... a sklamal ma trochu ten isty motor... cakal som new... ale podvozok dospel :yes: