Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris WRC: Gazoo Racing vyráží do boje na rychlostní zkoušky

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Toyota hlásí definitivní návrat do nejvyšší kategorie světových rallye. Yaris chce evropskou i korejskou konkurenci pořádně potrápit.

Tovární tým Toyoty působil v prestižní soutěžní lize naposledy v sezóně 1999. Poslední jezdecký titul je navíc už hodně vousatý: vybojoval jej Didier Auriol před 22 lety, v roce 1994. Poté se Japonci soustředili na formuli 1, kde ovšem značka nezískala za osm sezón ani jedno vítězství. Nejdříve přišel comeback do vytrvalostních závodů, nyní se konečně vrací i sem. Budou to mít na rychlostních zkouškách dominantní Volkswagen, Citroën, Ford a Hyundai zase o něco těžší? Doufejme, že ano.

Pro příští rok se výrazně mění technické předpisy, podoba vozů WRC se tak zase o něco více vzdálí sériové produkci. Všichni zmínění výrobci nasazují do šampionátu soutěžní speciály na základě malých modelů, Toyota tedy vybrala ze svého portfolia Yaris. První fotky Yaris i prototypů z testování uvolnila na konci ledna 2015, zkoušelo se však už dříve. Ve třetí generaci auta pro rallye mimochodem existovala, ale pouze v nižší kategoriích S2000 a R1.

Yaris WRC má ovšem pod kapotou přeplňovanou šestnáctistovku a pohon všech kol.

Od zkušebních vozů se liší ještě mohutnějším zadním křídlem, široká karoserie odpovídá předpisům pro nadcházející ročník, ale tu už dostal na začátku vývoje, jen byla dále upravena.

Celohliníkový čtyřválec s rozvodem DOHC, přímým vstřikem a turbem dával v testovací fázi 224 kW (304 k) a 420 N.m, 3910 mm dlouhé auto mělo šestistupňovou sekvenční převodovku, vrtané kotoučové brzdy s průměrem 355 mm a jezdilo na velkých osmnáctipalcových kolech.

Specifikace současné verze Toyota zatím tají, podle všeho by měly výkony motorů, alespoň ty oficiálně udávané, vyšplhat u všech továrních týmů někam k hranici 370 koní (272 kW).

Soutěžní divizi továrního týmu Toyota Gazoo Racing vede bývalý čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen. V Paříži představil i sponzory, hlavním partnerem je Microsoft, jak ukazují modifikované válečné barvy. Přichází německý výrobce obráběcích CNC strojů DMG Mori a vrací se tradiční Panasonic.

Jezdecká sestava zatím nebyla oznámena. Ve spekulacích se nejčastěji objevují jména Juho Hänninen a Esapekka Lappi. Oba Finové stejně jako pan šéf, jeden bývalý tovární jezdec mladoboleslavské Škody, druhý je prozatím jedním z těch současných... To samé platí i o Švédovi Pontusu Tidemandovi. Další Fin Teemu Suninen pilotuje letos také Fabii R5, ale privátní, připravovanou francouzským týmem Oreca. Toyota může přetáhnout rovněž už zkušeného Brita Elfyna Evanse od Fordu.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
3. 10. 2016 11:46
Každý velký výrobce ve WRC je dobrý,
ale Yaris je opravdu ošklivé auto. Kde je zlatá Corolla a ještě zlatější Celica? Tak snad to aspoň dobře pojede. A to Subaru tam fakt zatraceně chybí. A Mitsubishi jakbysmet!
Avatar - KANKUNEN
3. 10. 2016 09:48
Rally, tady je svět ještě v pořádku
Ve WRC jsou 4 značky a bude pátá. Speciály R5 které vlastně nahradily N jsou taky super. Jen tam chybí pořád Subaru. Naděje je jedině Justy, dvojník Yarise, který snad jednou bude.