Tříkolka Polaris Slingshot vstupuje na český trh, stojí 810.000 korun
KTM X-Bow, Morgan 3 Wheeler, Ariel Atom – unikátní stroje vytvořené výhradně pro radost z jízdy. Zatímco první dva jmenované vozy můžete celkem pohodlně pořídit i u nás, o Ariel Atom nezavadíte, jak je rok dlouhý. Zájemci o podobně střižený sporťák ale nemusí zoufat. Na český a slovenský trh totiž dnešním dnem vstupuje sportovní tříkolka Polaris Slingshot, nebo chcete-li kalifornská interpretace kanadského Can-Amu Spyder F3, se kterým jsme se v první polovině letošního roku svezli na Mallorce.
Zatímco kanadský Can-Am je tříkolový motocykl s vyšším posazem, Polaris Slingtshot se přiklání spíše na stranu automobilů. Homologován je jako motorka (stejně jako například Piaggio MP3), ale za volant smíte s řidičským oprávněním pro skupinu B (klasický osobák do 3,5 tuny hmotnosti). Základem konstrukce je bytelný trubkový rám, na kterém drží jednotlivé části karoserie. Interiér je navržen čistě účelně, a protože Slingtshot nelze pořídit se střechou, hlavní uplatnění zde našly plasty a tvrdá guma. Pokud zmoknete, nic se neděje – v podlaze najdete také kanály pro odtok tekutiny.
Polaris Slingshot využívá koncepci běžných automobilů s pohonem zadních kol. Za přední nápravou leží atmosféricky plněný zážehový čtyřválec 2.4 Ecotec od GM (našli bychom jej třeba pod kapotou Chevroletu Cobalt) o výkonu 129 kW (173 koní) a točivém momentu 227 N.m, který dokáže 764 kilogramů těžký sporťák rozjet z 0-100 km/h za 6,5 sekundy. Převodovka je pětistupňová manuální, byla však upravena tak, aby ležela co nejblíže vozovce.
Dynamické parametry vozidla nejsou na první pohled ohromující, pokud jste si ale někdy vyzkoušeli například Caterham 7 Roadsport (motor Ford Sigma má 115 koní), víte, že minimální kapotáž a nízká hmotnost dojem z jízdy pořádně umocňují. Zadní kolo s pneumatikou o rozměru 255/35 R20 pohání řemen a podle zástupců společnosti Meteor Motor Tech ČR vůz drží na silnici jako přibitý. Je to potřeba - maximální rychlost je totiž 220 km/h a posádka se v případě nehody může spolehnout pouze na bezpečnostní pásy a základní sadu elektronických pomocníků (ABS, ESP, ASR). Například airbagy byste tady hledali marně, a vzhledem k tomu, že během jízdy musíte mít na hlavě helmu, by stejně byly k ničemu.
Tříkolka Slingshot je od dnešního dne k objednání v dealerské síti značky Polaris, přičemž ta se zároveň stará o servis. Vzhledem k tomu, že se vozidlo svou koncepcí podobá běžnému automobilu, neměly by se výrazně lišit ani servisní intervaly. Konkrétní údaje jsme však nezjistili. Cena byla pro celou Evropskou unii stanovena na 29.990 eur, což je v přepočtu zhruba 810.000 korun. V příštím roce chce u nás společnost Meteor Motor Tech ČR, výhradní dovozce výjimečné tříkolky na český trh, prodat asi 15 exemplářů. V dalších letech chce počet zvednout až na 50 kusů ročně.
Polaris Slingshot - technická data a česká cena | |
Motor | 2.4 Ecotec |
Zdvihový objem [cm3] | 2384 |
Válce/ventily | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 129/6400 |
Točivý moment [N.m/min] | 227/4700 |
Převodovka | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | neudáno |
Brzdy/průměr kotoučů | jednopístkové/ 289 mm |
Rozměry pneumatik vpředu, vzadu | 225/45 R18, 255/35 R20 |
Rozměry karoserie [mm] | 3800 x 1971 x 1318 |
Rozchod kol [mm] | 1755 |
Světlá výška [mm] | 127 |
Hmotnost [kg] | 764 |
Cena [s] | cca 810.000* |
* V EU byla stanovena jednotná cena 29.990 eur |