Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klasický Aston Martin, Jaguar nebo Ferrari jako elektromobil? Žádný problém!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)

Zavedené automobilky i zcela nové společnosti stojí za proměnou klasických sportovních, luxusních i lidových vozů evropských značek v elektromobily. Pro někoho se může jednat o svatokrádež, ale pro řadu nadšenců je to způsob, jak udržet oblíbený automobil v provozu.

Evropa a nejen ona stále více řeší emise škodlivých výfukových plynů. V některých evropských městech se již přistupuje k zákazu provozu vozů s určitým typem motoru či emisní třídou. V budoucnosti lze očekávat rozšiřování těchto omezení a vyloučen není ani úplný zákaz vjezdu do městských center pro vozy se spalovacími motory.

 

Vedle vývoje zcela nových modelů se řada společností věnuje i proměnám klasických automobilů v elektromobily. Pozornost stále více přitahují kreace na základech vozů prestižních evropských značek, ale narazit lze i na původně lidová vozítka.

 

 

 

Aston Martin DB6 Volante z roku 1970 se proměnil v elektromobil přímo v mateřské automobilce a má demonstrovat možnost výměny řadového šestiválce za nový elektrický systém bez jediného zásahu do konstrukce. Díky tomu se může původní spalovací motor do vozu kdykoliv vrátit.

 

Britská automobilka systém nazývá kazetovým a uvádí, že má zhruba stejnou velikost a hmotnost jako řadový šestiválec. I díky tomu má DB6 Volante disponovat prakticky stejnými jízdními vlastnostmi a výkony jako ve své standardní podobě. Kazetový systém značky Aston Martin pak může být využit i při přestavbě jejích dalších klasických modelů s řadovým šestiválcem pod kapotou.

 

 

 

Jaguar E-Type Zero je poháněn elektrickým motorem dosahujícím výkonu 220 kW. Ten z něj dělá hodně rychlé auto, dokonce rychlejší než originál. E-Type Zero zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 5,5 sekundy, což je asi o vteřinu rychleji než u originálního E-Typu první série. Použitý elektromotor by podle automobilky mohl být ještě silnější, konstruktéři se ale snažili o podobnou dynamiku jako u originálu.

 

Se snahou o zachování původního charakteru souvisí i umístění jednotlivých komponentů hnacího ústrojí. Lithium-iontové baterie jsou tak umístěny v původním motorovém prostoru, na místě agregátu, mají totiž stejnou velikost a podobnou hmotnost jako šestiválec používaný v původním E-Typu. Samotný elektromotor se zase nachází v prostoru dříve vyhrazeném převodovce.

 

 

 

Rolls-Royce Corniche a Silver Shadow Coupé spolu se sesterskými vozy značky Bentley z let 1965 až 1995 v elegantní elektromobily nabízí finská společnost Retro-EV, za jejímž založením stojí Michael M. Richardson. Exteriér i interiér těchto vozů si zachovává styl i eleganci automobilů se spalovacími motory a nezasvěcený pozorovatel má dojem, že před ním stojí velmi dobře udržovaný nebo dokonale zrenovovaný klasický Rolls-Royce nebo Bentley.

 

Ve skutečnosti se ovšem jedná o čistě elektřinou poháněné vozidlo, které ve svých útrobách ukrývá elektromotor o výkonu 170 kW a točivém momentu 500 N.m. Potřebnou energii elektromotoru poskytují kapalinou chlazené baterie s kapacitou 40 kWh, které jsou usazeny v přídí pod kapotou. Dojezd na jedno nabití se má v závislosti na profilu trasy a stylu jízdy pohybovat kolem 150 km a dobití na plnou kapacitu může podle použitého způsobu nabíjení trvat 45 minut nebo až 12 hodin.

 

 

 

MGA v E-Roadster a E-Coupé proměňují u Retro-EV vedle luxusních automobilů značek Rolls-Royce a Bentley. Základem pro tuto konverzi jsou vozy z let 1955 až 1962 a v nabídce jsou tři finální provedení, z nichž první s označením Vintage se snaží maximálně zachovat původní vzhled, zatímco verze Sport a Touring se vymezují směrem ke sportovnějšímu vzhledu, resp. komfortnějšímu provedení interiéru, v němž mohou být i vyhřívaná sedadla.

 

MGA po proměně v E-Roadster a E-Coupé pohání elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 340 N.m, který přímo roztáčí kola zadní nápravy. Kapalinou chlazené baterie s kapacitou 22 kWh mají umožnit dojezd na jedno nabití kolem 150 km. V závislosti na zvoleném způsobu může jejích nabíjení trvat 25 minut nebo až 6,5 hodiny.

 

Triumph Spitfire a GT6 umí u Retro-EV rovněž proměnit v elektromobily. Britské roadstery a kupé jsou ve finské firmě osazovány elektromotorem o výkonu 110 kW a točivém momentu 290 N.m. Baterie s kapacitou 19 kWh mají zajistit dojezd kolem 125 km a jejich nabíjení může trvat 25 minut nebo šest hodin.

 

 

 

Mini ve své původní podobě se dočkalo proměny v elektromobil Swind E, který plně zachovává jeho styl. Původní karoserie ovšem dostala moderní antikorozní úpravu a vedle nových komponentů podvozků v sobě ukrývá i na míru pro Mini vyvinutý elektrický pohonný systém.

 

Britská společnost Swind do malého automobilu s celkovou délkou 3,05 m implantuje elektromotor o výkonu 80 kW a baterie s kapacitou 24 kWh. Elektromobil s rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 57:43 a celkovou hmotností 720 kg dosahuje maximální rychlosti 130 km/h, akceleruje z 0 na 96 km/h za 9,2 s a má dojezd přes 200 km. Baterie lze dobít na plnou kapacitu během čtyř hodin.

 

 

 

Ferrari 308 GTS z roku 1978 proměnila ve Ferrari 308 GTE severoamerická společnost Electric GT, která výsledek svého snažení poprvé představila v roce 2016. Elektromobil přitom vznikl do jisté míry náhodou díky požáru. Ten poničil původní 2,9litrový osmiválec spolu s palivovou nádrží, elektroinstalací a částí karoserie.

 

Zničený motor a další části pohonného systémy byly nahrazeny trojicí elektromotorů HPEVS AC-51, spolupracující s manuální pětistupňovou převodovkou Porsche G50. Ferrari 308 GTE má disponovat výkonem kolem 242 kW a točivým momentem 447 N.m. Lithium-iontové baterie umístěné v přídí a zádi mají mít kapacitu 47 kWh a umožňovat dojezd kolem 200 km/h. Maximální rychlostí přes 280 km/h a schopností akcelerovat z 0 na 96 km/h za méně než 5,0 s má elektromobil výrazně překonávat původní Ferrari 308 GTS.

 

Fiat 124 Spider z roku 1980 je dalším evropským klasikem, u nějž došlo díky společnosti Electric GT k proměně v elektromobil. Elektrický pohonný systém v roadsteru s karoserií ze studia Pininfarina má disponovat výkonem 129,5 kW a využívat baterii s kapacitou 36 kWh. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat kolem 190 km.

 

 

 

Porsche 356 pouze poslouží za vzor pro elektromobily britské společnosti Chesil Motor Company, produkující od roku 1991 klasické repliky německých sportovních vozů s osvědčenou technikou v podobě vzduchem chlazených čtyřválců značky Volkswagen.

 

Elektromobil s liniemi klasického speedsteru má pod svou laminátovou karoserií ukrývat prozatím blíže nespecifikovaný elektrický pohonný systém díky společnosti Westfield Sporscars, pod jejíž křídla Chesil Motor Company zamířila v letošním roce. Westfield, který byl založen roku 1983 a neustále rozvíjí koncept původního roadsteru Lotus Seven prostřednictvím svých vlastních modelů vidí v elektřině budoucnost replik Porsche 356.  

 

 

 

Porsche 911 představuje na elektromobil několik různých společností, z nichž lze zmínit severoamerickou firmu Zelectric Motors, britský podnik Electric Classic Cars nebo společnost Voitures Extravert se sídlem v nizozemském Utrechtu. Posledně jmenovaná firma uvedla svou proměnu Porsche 911 v elektromobil se jménem Quintessenza v loňském roce.

 

Původní vzduchem chlazený šestiválec v Utrechtu nahrazují dvojicí elektromotorů a výsledkem je elektromobil s výkonem 163 kW a točivým momentem 900 N.m. Potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 58 kWh. Zrychlení z 0 na 100 km/h má Quintessenza zvládnout za méně než 6,0 s a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Dojezd se má pohybovat kolem 400 km na jedno nabití.

 

 

 

Seat 600, jehož výroba v barcelonské továrně Zona Franca probíhala od 27. června 1957 do 3. srpna 1973, si za základ elektromobilu zvolil Manuel Amor, učitel na střední škole San Patricio. Proměnu malého rodinného automobilu s kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem za zadní nápravou v čistě elektřinou poháněný vůz provedla pod jeho vedením skupina dvanácti osmnáctiletých studentů.

 

Při přestavbě byla původní pohonná jednotka nahrazena novým systémem, který tvořilo deset nových části a to včetně solárního panelu umístěného na střeše. Kompletní přestavba trvala 150 pracovních hodin.

 

Foto: Aston Martin Lagonda, Jaguar, Retro-EV, Swind, Electric GT, Chesil Motor Company, Voitures Extravert, SEAT, S.A.

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)

Doporučujeme

19. 8. 2019 13:14
Vrcholná zvrhlost
Nacpat do nějakého historického automobilového skvostu elektromotor může jen chorá grétovská palice, vymaštěná zeleným lejnem. Tvrdě bych to trestal jako znesvěcení historického dědictví z doby, kdy svět byl ještě v pořádku!
Avatar - Ozzman
19. 8. 2019 12:01
Re: Šílená Gréta
Mne baví i zátah vdospodu .... :-[]
Avatar - CHerokee
19. 8. 2019 11:23
Re: zvrhlost
Oni s nimi určitě nebudou jezdit, to je jen na promenádu. Je mi jich líto. Kdyby postavili repliku, nemám problém. Ale pokud se takto przní vzácné kousky, tak je to škoda.
Avatar - Hammunasakra
19. 8. 2019 10:54
Re: Šílená Gréta
Pro tebe evidentně potřeba je = v nákladním autě nebo lodi takovej motor smysl má = v osobním bez miliardovýho zvýhodnění NE

Ostatně tobě se nafta líbí HLAVNĚ kvůli tomu zvýhodnění = za plnou cenu bys fanda nebyl :-)
Avatar - WinDiesel
19. 8. 2019 10:29
Šílená Gréta
Loď s německým kapitánem Borisem Herrmannem ženou přírodní živly. Krom vzdušných proudů ještě voda a slunce - elektřinu vyrábějí solární generátory. Pro případ tísně je plachetnice vybavena dieselovým motorem …………..

K tomu není třeba dávat další komentář.