Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
38 Fotogalerie

Trumpovi navzdory: V Americe se rozjíždí lobbing za zachování dotací na elektromobily

Roman Šitner

Firmy napojené na elektromobilitu jen nečekají, co Donald Trump udělá. Pustily do boje za zachování dotací a dalších zelených podpor. Hlavním argumentem mají být pracovní místa.

Nově zvolený americký prezident Donald Trump se úřadu ujme 20. ledna. Už nyní se ale intenzivně řeší možné dopady na automobilový průmysl. Firmy i asociace se připravují na všechny možnosti. Trump podle dostupných informací plánuje zrušit americké dotace na elektromobily i celý balík dalších opatření, ze kterých výrobci a uživatelé elektrických vozů ve výsledku těží. 

Hlasitě už se ozvala Asociace dopravy s nulovými emisemi. Jejími členy jsou automobilky Tesla a Rivian, výrobci pohonů a baterií jako je ABB, LG, Panasonic, Siemens,  také technologické firmy typu Uber a Waymo, jde o firmy, které vyrábějí nabíjecí stanice, provozují je nebo pro ně nabízí platební systémy. Společně tvrdí, že podpora elektromobilů vytváří pracovní místa a to hlavně ve státech jako jsou Ohio, Kentucky, Michigan a Georgia. Zastavení podpory by mělo dopad na příliv investic a růst počtu pracovních míst.

Agentura Reuters uvádí, že podle šéfa asociace Alberta Goreho jsou dotace klíčové proto, aby Amerika dokázala vyhrát v technologickém souboji s Čínou. 

Přidala se i Aliance za automobilové inovace. I ta usiluje za to, aby zůstala zachována daňová úleva 7500 dolarů za pořízení elektromobilu. Podle nich je to klíčové, aby USA zůstaly globálním lídrem i v automobilovém průmyslu budoucnosti. 

Za dotace začaly bojovat i například provozovatelé energetických sítí. Ty tedy tolik nezajímá podpora prodeje elektromobilů, ale další miliardy dolarů, které tečou do zelené energetiky. Firmy oboru plánují být velmi aktivní, aby vysvětlili výhody, které z těchto peněz Amerika má, a že jejich zrušení může mít řadu negativních dopadů. 

Specifická zůstává role Tesly. Její zástupci Trumpově týmu již řekli, že podporují ukončení dotací. Důvodem je dle expertů to, že Tesla má na trhu elektromobilů takový náskok, že konec dotací může zbrzdit nástup její konkurence. Důležité je i to, že Tesla usiluje o vstup na trh s autonomními taxi a získání potřebných povolení pro ni může být důležitější než dotace. Jejich obětování může být přiměřenou daní za získání Trumpovy podpory. Šéf Tesly Elon Musk je navíc členem užšího týmu kolem Trumpa a měl by v nové administrativě dostat na starosti efektivitu federálních výdajů. Agentura Bloomberg informovala, že Trumpův tým už počítá s vytvořením pravidel pro autonomní vozidla. Už jen to, je pro Teslu dobrá zpráva a její akcie kvůli tomu v pondělí posilovaly.

Video placeholder
Ford Mustang Dark Horse zpoza volantu • Marek Bednář/Auto.cz

Donald Trump se několikrát vyjádřil nejen o tom, že plánuje zrušit dotace na elektromobily, ale také zmírnit cíle poklesu emisí nových automobilů. Celkově tak sníží jak podporu prodeje elektromobilů, tak tlak na jejich rozšiřování. Trump patří mezi takzvané klimaskeptiky a plánuje USA vyvázat ze závazků Pařížské dohody.

Perličkou je o zrušení dotací na elektromobily vyjednává tým vedený  americkým miliardářem a ropným magnátem Haroldem Hammem, který přispěl miliony dolarů na Trumpovu kampaň. Hamm dlouhodobě dělá kroky v zájmu těžařů ropy a zemního plynu. Nakonec tak může rozhodnout, který průmysl přinese Trumpovi přesvědčivější argumenty pro zachování nebo naopak zrušení dotací.