Tunel Blanka otevře v roce 2014. Jak změní dopravu v Praze?
V souvislosti s otevřením tunelu Blanka chce vedení Prahy omezit dopravu v centru města. Z plánů magistrátu zveřejněných serverem Aktuálně.cz vyplývá, že Praha po otevření tunelu omezí provoz na Smetanově nábřeží a v některých ulicích na Malé Straně.
Smetanovo nábřeží má být pro tranzitní dopravu uzavřeno v úseku od Národního divadla po Karlův most a navazující ulici Křižovnická. Do těchto míst budou moci nově vjíždět jen místní obyvatelé a vozy zásobování, MHD a záchranářů. Do okolí Karlových lázní a Karlova mostu však budou moci jen záchranáři a vozidla MHD.
Také Malou Stranu čekají změny. Pro tranzitní dopravu totiž bude uzavřen úsek od křižovatky ulic Vítězná a Újezd po Malostranské náměstí. Samotné náměstí však má být průjezdné i nadále.
Plány ještě musí schválit rada města, Aktuálně.cz ale tvrdí, že vše je domluveno již na 99 procent. O uzavření Smetanova nábřeží se přitom mluví už dlouhou dobu, jeho částečné uzavření sliboval již primátor Pavel Bém v roce 2007. Tehdy ale neexistovala adekvátní alternativa k tomuto úseku.
Otázkou však je, zda i Blanka je alternativa. Pražští radní nicméně tvrdí, že průjezd tunelem bude rychlejší, přestože si řidiči zajedou.
Velké omezení se v souvislosti s otevřením Blanky plánuje také na Malé Straně. Pro tranzitní dopravu se má uzavřít úsek od křižovatky ulic Vítězná a Újezd po Malostranské náměstí, přičemž průjezd náměstím zůstane zachován.
Magistrát věří, že tunel Blanka zlepší dopravu v Praze, odlehčit má centru a severojižní magistrále. Změny na Smetanově nábřeží mají pomoci i MHD, tramvaje se totiž kvůli kolonám aut často u Karlova mostu zdržují.
Vedle těchto plánů zvažuje primátor Prahy Tomáš Hudeček také zúžení severojižní magistrály, zúžením pruhů má vzniknout další pruh určený cyklistům. Podle Hudečka je reálné, aby k této úpravě došlo na jaře příštího roku.