Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

Ondřej Láník
Diskuze (7)
První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

Bylo to pravděpodobné na začátku devadesátých let a tato pravděpodobnost se o několik let později stala téměř jistotou. Bez dieselu se dnes žádný výrobce neobejde. Jaguar to sice bez nafty vydržel dost dlouho, ale třetina prodejů, která se s diesely v Evropě uskutečňuje v segmentu luxusních sedanů, jednoduše Jaguaru scházela. Na konci roku 2004 se tento podíl má zvýšit až na 40%. Zavedením dvoulitrového dieselu se podstatně změnily prodeje nejmenší řady X-Type, když na některých klíčových trzích má verze 2.0D (96 kW) až 80% podíl na prodeji X-Type. (U nás se loni prodaly sice jen tři tyto diesely což je i tak podíl asi 10 %). Podobné změny se očekávají ve větším S-Type s příchodem nového vznětového šestiválce, který doplňuje stávající čtyři zážehové motory V6 a V8.

Nový motor V6 slaví premiéru ve střední řadě tradiční britské značky, která je však již několik let součást koncernu Ford. Agregát s interním označením AJD-V6 je výsledkem společného vývoje techniků Fordu a konstruktérů skupiny PSA Peugeot Citroën. Investice obou firem do vývoje vznětových pohonných jednotek přesáhla 350 miliónů euro. Později najde nový šestiválec uplatnění ve Fordech, Peugeotech a Citroënech.

24 ventilů v hliníkových hlavách vidlicového šestiválce je ovládáno čtveřicí vačkových hřídelů. Druhá generace vstřikování common-rail spolupracuje s piezoelektrickými vstřikovači, které nedávno představilo také Audi ve svém novém motoru 3.0 TDI (171 kW).Výkonové parametry motoru 2,7 V6 jsou vzhledem k menšímu objemu srovnatelné s německou školou. Ze zdvihového objemu 2720 cm3 dostali konstruktéři 153 kW při 4000 ot/min. Úhel rozevření dvou řad válců je 60°, vrtání x zdvih 81 x 86 mm. Největší točivý moment 435 Nm je k dispozici při 1900 ot/min. 80% tohoto maxima točivého momentu (tedy cca 340 Nm) je připraveno zasáhnout od 1500 ot/min.

Blok motoru z grafitické litiny CGI (Compacted Graphite Iron) zlepšuje vlastnosti motoru z hlediska pevnosti a odolnosti při zachování nízké hmotnosti. Motor AJD-V6 má hmotnost 202 kg, což jej řadí na špičku současné světové produkce ve srovnatelné objemové kategorii a snese srovnání i s ekvivalentními zážehovými šestiválci, když je proti nim asi jen o 15 kg těžší.

Dvě turbodmychadla (každé pro jednu řadu válců) dodávají Jaguaru dostatek elánu v celém otáčkovém spektru. Zásluhu na tom má variabilní geometrie rozváděcích lopatek turbodmychadel, které jsou zde ovládány nejen podtlakově, ale jejich natočení reguluje krokový elektromotor, který dostává povely z řídící jednotky motoru.

Druhá generace vstřikovacího systému common-rail má v popisu práce extrémně vysoké pracovní tlaky (až 1650 bar, u Audi zatím cca 1600 bar), které ve spojení s piezo-technologií vstřikovačů přispívají k přesnější a rychlejší dodávce paliva, což jsou předpoklady k dosažení vysokých výkonů při udržení hladiny hluku a vibrací na nízkých hodnotách.

Diesel 2,7 V6 v X-Type není žádný lenoch. Verze s manuální převodovkou má pohotovostní hmotnost 1722 kg (automat 1790 kg) a zrychluje na 100 km/h z klidu za 8,5 s (automat 8,6 s). Maximální rychlost činí 230 km/h (resp. 227 km/h). Kombinovaná spotřeba manuální verze dosahuje hodnoty 7,1 l/100 km, automat potřebuje 8 l /100 km.

Motor 2,7 V6 bude vyráběn ve zcela nové motorárně Fordu v britském Dagenham Diesel Centre. Počáteční plánovaná roční kapacita 100 až 150 tisíc kusů naznačuje, že rozšíření tohoto motoru do dalších modelů koncernů PSA a Ford bude následovat poměrně rychle po představení v Jaguaru.

Ondřej Láník
Diskuze (7)