Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tuto krásnou motorku pohání letecký osmiválec. Vznikla v Česku!

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Letecké motory si občas úpravci vybírají k pohonu unikátních automobilů. Jeden český šikula však okolo leteckého motoru postavil motorku!

Pavel Malaník se totiž kdysi "zakoukal" do motoru od britské firmy J.A.Prestwich and Company, kterou v roce 1985 založil konstruktér a vynálezce John Alfred Prestwich. Společnost měla poměrně široký záběr, leteckým motorům se začala věnovat v prvních letech 20. století.

Prestwich do letounů a vzducholodí nabízel mimo jiných pohonných jednotek také 4,4litrový vidlicový osmiválec. A právě to je agregát, který Malaníka vyloženě fascinoval. Rozhodl se dokonce, že si okolo této strojovny postaví motorku.

Video se připravuje ...

Jenže se záhy objevil jeden výrazný problém: tuto velmi starou V8 si pochopitelně nemůžete jen tak někde vyzvednout, nejde ani koupit. Pavel navíc odhaduje, že se současnosti dožily pouhé tři kusy. Proto kromě samotné motorky musel zkonstruovat i kompletní pohonné ústrojí.

Výrazně mu pomohlo, že si po domluvě s kurátorkou exhibice v londýnském Science Museum mohl v roce 2017 jeden z přeživších motorů důkladně prohlédnout, mohl si ho nafotit a vše důležité přeměřit. Z osmiválce navíc někdo už kdysi udělal učební pomůcku a rozřezal ho, takže Malaník si nastudoval také jeho útroby a jejich zpracování.

A pak se doma v Luhačovicích pustil do práce. Motor si skutečně vyrobil sám, až na karter a tříkroužkové písty. Také niklování si nemohl udělat sám. Výsledek se pak od originálu liší několika praktickými záležitostmi, nový osmiválec například dostal zapalování vlastní konstrukce, které doplňuje moderní lithium-iontový akumulátor - motor tak lze nastartovat jen nožní pákou už při krátkém sešlápnutí -, novinkou je také mazání vačkové hřídele. To původní V8 neměla.

Motor má samozřejmě parametry, které jsou hodně odlišné od agregátů, které standardně pohánějí motocykly. Z objemu 4,4 litru poskytuje maximální výkon okolo 35 kW při zhruba 1300 otáčkách za minutu. To je na klasickou motorku velice málo, takřka na úrovni volnoběhu. Točivý moment přitom dosahuje asi 250 Nm! A to v pouhých 1000 otáčkách...

Motocykl má dva převody (realizované dvěma různě velkými rozetami a dvěma kuželovými spojkami u zadního náboje) a motor na dvojku při rychlosti okolo 100 km/h točí jen tisíc otáček za minutu. Přesto se stroj dokáže právě na dvojku, jež má hodně těžký převod, i rozjet.

Zajímavé jsou také brzdy. Vpředu brzda není, o deceleraci asi 260 kilogramů vážící motorky se starají pásové brzdy na každém bubnu spojky. Proto Pavel musel stroj osadit rovnou dvěma nožními brzdami - u každé stupačky je jedna.

Malaník si vlastnoručně postavil rám i podvozek. Inspiroval se přitom u motocyklů z 10. let minulého století. Zadní kolo je uchyceno napevno, přední dostalo odpružení vlastní konstrukce. Ocelové ráfky s drátěným výpletem mají průměr 26 palců a obouvají pneumatiky Ensign. Krásně tvarovaná, štíhlá nádrž pojme nejen šest litrů benzinu (ten je potřeba před jízdou upravit), ale navíc dva litry oleje, sloužícího k mazání vnitřních částí motoru.

Úžasné na této nádherné motorce také je, že Pavel ji nepostavil jako umělecké dílo, ale jako stroj, který mu bude dělat radost svezením. Jinými slovy, motocykl vznikl, aby na něm Malaník jezdil.

Tleskáme!

Foto: Pavel Malaník

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

10. 3. 2023 08:01
Krása
Je to neskutečná nádhera. Obdivuji šikovnost pana Malaníka.