Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

UAZ 3171: Připomeňte si potenciálního nástupce slavné 469

David Bureš
Diskuze (0)
Ruské terénní vozidlo UAZ 469 se po několika modernizacích vyrábí dodnes, jako model Hunter. Už dávno tu ale s námi nemusel být.

UAZ 469 není potřeba znalcům terénních automobilů blíže představovat. Vznikl v roce 1971 jako nástupce GAZu 69, přičemž jej využívaly primárně armády východního bloku, včetně té československé. Automobilka jej jako model Hunter vyrábí dodnes, už dávno tu ale nemusel být. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se pracovalo na nástupci, který však nakonec realizován nebyl.

Projekt se jmenoval UAZ 3171 s odkazem na UAZ 3151, modernizovanou variantu UAZu 469 z poloviny osmdesátých let. Jednalo se o třídveřový terénní vůz, který vznikl ve dvou variantách, 3171-01 a 3171-01 lišících se svým vzhledem. V obou případech každopádně hranaté tvary odpovídaly době vzniku, v útrobách pracoval motor ze stávajícího vozu. Postaveny byly v roce 1988, testovány byly ve střední Asii.

Jednalo se už o několikátý projekt nástupce UAZu 469, první prototypy (tehdy nazvané UAZ 3770) vznikly už v sedmdesátých letech. V testech se ale ukázalo, že výsledek není nějak lepší než auto, které měl nahradit, a tak z projektu sešlo.

Turbulentní doba rozpadu východního bloku na sklonku osmdesátých let znamenala, že se na UAZu 3171 dále pracovalo. V roce 1991 vznikla další vývojová fáze projektu, tentokrát nazvaná UAZ 3172. Terénní vůz měl tentokrát už dva páry dveří, o pohon se staral agregát UMZ 421, alias 2,9litrový karburátorový čtyřválec o výkonu 77 kW.

Design byl dále poupraven, byť stále se jednalo o evoluci předcházejícího UAZu 3171. Světlá výška narostla na 325 mm. Automobil s plátěnou střechou byl pak projektován tak, aby zvládl jízdu jak v -50°C mrazu, tak v +50°C horku.

Vedle armádní varianta vznikla i lehce upravená verze pro civilní užití, třeba v zemědělství. Tzv. UAZ 3172 Simbir měl uzavřenou, celokovovou karoserii, světlá výška klesla na 220 mm. Pod kapotou pak pracoval motor UMZ 420, alias 2,5litrový agregát s elektronickým vstřikováním o výkonu 71 kW.

Testování auta se evidentně ukázalo jako úspěšné, jelikož interní komise v roce 1993 ruskému ministerstvu obrany doporučila UAZ 3171 využít ve výzbroji. Vypadalo to tak na růžovou budoucnost, když však ještě ani v roce 1996 nedošlo k žádné objednávce, bylo jasné, že z projektu sejde. A tak UAZ 3171 skončil v propadlišti dějin. Naopak předchozí UAZ 469, postupně přejmenovaný na dnešní Hunter, se vyrábí dál. Loni tak Uljanovské automobilové závody oslavily 45 let od zahájení jeho výroby.

David Bureš
Diskuze (0)