Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úchvatné Ferrari F40 slaví. Představilo se před 35 lety

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Jednadvacátého července roku 1987 představila automobilka Ferrari nový model F40, který se záhy stal legendou.

Když automobilka Ferrari v červenci roku 1987 představila model F40, tehdy devětaosmdesátiletý zakladatel automobilky Enzo Ferrari během své řeči údajně prohlásil: „Před více než rokem jsem inženýrům vyslovil své přání. Postavit vůz, který bude nejlepší na světě. A teď je ten vůz tady,“ citují jeho slova kolegové z Automotive History.

Za připomínku přitom stojí, že Ferrari F40 bylo posledním modelem značky, jehož výrobu schválil ještě samotný Enzo Ferrari. Vůz přitom postrádal elektrická okénka, rádio, elektrické nastavení sedaček nebo držáky nápojů, místo toho ale dokázal nabídnout úchvatný vzhled a brutální rychlost.

Ostatně stačí připomenout, že vůz podle dat automobilky akceleroval z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a jeho nejvyšší rychlost dosahovala 324 km/h. Dobové testy novinářů sice často ukazovaly odlišné hodnoty, přesto se z Ferrari F40 rychle stal kultovní vůz, neboť díky nízký hmotnosti nabízel fantastické (a údajně i místy děsivé) zážitky z řízení.

Výroba silniční verze probíhala mezi lety 1987 až 1992 a celkem mělo být vyrobeno 1.315 kusů. Původní plány přitom počítaly pouze se sérií 450 vozů, poptávka však rychle překonala všechna očekávání. Pouze cca 213 vozů se přitom mělo dostat do USA.

Video se připravuje ...

Připomeňme, že pod kapotou vozu byl uložen 2,9litrový vidlicový osmiválec, který dopovala dvě turbodmychadla. Motor tak dosahoval nejvyššího výkonu 352 kW (478 k) při 7000 otáčkách a 577 Nm točivého momentu při 4000 otáčkách. Výkon pak putoval přes pětistupňovou manuální převodovku na zadní kola.

Závodní verze F40 LM, vyráběná do roku 1995, ovšem nabízela výkon až 440 kW při 7000 otáčkách. Vrcholná verze Competizione, vycházející z LM, pak díky ladění a úpravě turbodmychadel nabídl nejvyšší výkon dokonce až 515 kW (700 k) při 8100 otáčkách. Nejvyšší rychlost pak měla atakovat až 367 km/h.

Pod designem karoserie jsou podepsaní designéři Leanardo Fioravanti a Pietro Camardella, pracující pro studio Pininfarina. Automobilka přitom pracovala s materiály jako je karbon, kevlar nebo hliník, aby zvýšila tuhost a snížila hmotnost. Ostatně interiér byl poměrně strohý a prvních 50 vozů neumožňoval ani stažení oken, naštěstí měl ale vůz klimatizaci.

Dodnes je Ferrari F40 nejen vzrušujícím řidičským strojem, ale také zajímavou investiční příležitostí. Jeho popularita je ostatně tak velká, že automobilka před lety potvrdila vývoj zakázkového vozu inspirovaného F40. Společnost Lego pak postavila F40 v životní velikosti. Různých důkazy o výjimečnosti vozu a různých poct jeho úspěchům i pověsti byste však v historii našli nespočet.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme