Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ultima GTR - jednoduše, ale rychle

Miroslav Kudělka
V roce 1999, kdy byla představena, měla pouze jednoho soupeře - McLaren F1. Pokud přepočteme výkon na cenu, nemá konkurenci dodnes!

Britská firma Ultima, sídlící v Hinckley v Leicesterském hrahství v roce 1999 uvedla na trh model GTR, který jí měl napomoci k bezproblémovému vstupu do 21. století. Právě v té době držel žezlo nejrychlejšího vozu planety karbonový a špičkovou moderní technologií nadupaný McLaren F1, jehož cena se pohybovala v řádech statisíců liber. Ultima přišla s řešením, které nabízelo stejný požitek z jízdy za zlomkovou cenu. Podle hesla, v jednoduchosti je krása, byl navržen a postaven automobil, který dodnes jen těžko hledá soupeře.

Hledáte-li v konstrukci nosné struktury tohoto superrychlého vozu kompozity, budete velmi zklamáni. Nosný příhradový rám je v ochranné atmosféře svařen z ocelových bezešvých trubek 38x1,5 a vyztužen nanýtovanými panely z 1.5 mm silného duralového plechu. Konstrukce rámu je navržena tak, aby dokázala zkrotit motor o výkonu až 1000 koní! Součástí nosné struktury jsou samozřejmě deformační zóny a bezpečnostní klec odpovídající požadavkům FIA. Nádrže na palivo jsou umístěny po stranách před zadními koly a chladič, navržený na chlazení motoru o výkonu 405 kW se dvěma chladiči našel místo v přídi vozu. Pokud rám vozu vykazuje jisté znaky low-tech konce 20. století, tak před zadní nápravou, podélně uložený motor Chevrolet V8 o objemu 6.3 litru jde v tomto směru ještě dále. Jedná se o klasický litinový small block, s rozvodem OHV a dvěma ventily na válec, který se vyrábí již desítky let a patří mezi nejrozšířenější velkoobjemové agregáty. Přestože motor právě nehýří supermoderními technologiemi, bez problémů produkuje 394 kW (534 k) a točivý moment 718 Nm. Naopak převodové ústrojí je naprosto moderní konstrukce a to alternativně Porsche G50, nebo Getrag s pěti či šesti stupni. Přes použití konvenčních materiálů a komponent, se podařilo pohotovostní hmotnost vozu stlačit na neuvěřitelných 990 kg.

Podvozek vozu již koncepčně zcela konkuruje nejmodernějším supervozům současnosti. Přední i zadní náprava má lichoběžníkovou konstrukci s trojúhelníkovými rameny svařenými z bezešvých trubek s těhlicemi z hliníkových slitin. Všechny kotevní body náprav jsou plně seřiditelné, což dovoluje nalezení optimální geometrie při závodním použití. Řízení vozu je speciálně navržené firmou Titon s požadavkem na maximální zpětnou vazbu od kol a minimalizaci rázů do volantu. Sloupek řízení je z bezpečnostních důvodů samozřejmě dělený. O odpružení se starají speciálně navržené tlumiče Intrax, které jsou umístěny uvnitř vinutých pružin. Tlumiče jsou jednoplášťové plynokapalinové konstrukce, plně nastavitelné v obou směrech. Jsou opatřeny termostaticky ovládaným ventilem, zajišťujícím jejich bezchybnou funkci za všech podmínek. Pružiny jsou vyrobeny ze speciální chrom-křemíkové oceli, jaká se používá na pružiny závodních speciálů. Proti korozi jsou chráněny povlakem ze stříbrného prášku. Podvozek vozu je neustále vyvíjen za pomocí továrního speciálu nasazovaného v britském mistrovství GT. Nedílnou součástí podvozku každého vozu jsou také brzdy a kola. I zde najdeme pouze to nejlepší. Brzdy dodává osvědčená a špičková firma AP Racing. Jejich velikost byla navržena přesně podle hmotnosti a výkonnosti vozu a výsledkem jsou ocelové, duté kotouče o rozměrech 320x30 mm s příčným vrtáním. O jejich bezpečné sevření se starají třmeny z hliníkové slitiny vybavené čtyřmi pístky, přičemž na náběžné straně jsou menšího průměru pro zachování rovnoměrného opotřebení destiček. Brzdy mají plně seřiditelný brzdný tlak mezi přední a zadní nápravu. Tito siláci se schovávají v kolech z lehké slitiny, které mají rozměry 9Jx18" vpředu a 13Jx18" vzadu. Kola jsou třídílná a kombinují pětipaprskové středy vyráběné přímo u Ultimy z jednoho bloku kvalitní hliníkové slitiny s ráfky dodávanými firmou OZ Racing. Smontovány jsou pomocí nerezových šroubů. K dispozici jsou ovšem i jednodílné ráfky stejných rozměrů. Na těchto ráfcích pak najdeme obuty pneumatiky Goodyear Eagle o rozměrech 245/35 ZR 18 a 335/30 ZR 18.

Na vynikajících dynamických vlastnostech vozu ve vysokých rychlostech, které dosahují magických hodnot kolem 320km/h, se podílí také kvalitně zpracované aerodynamické řešení. Velkou měrou se na jeho vývoji podílelo světoznámé vývojové středisko MIRA (the Motor Industry Research Association). Součástí aerodynamického zpracování je také zadní křídlo vyrobené z uhlíkových kompozitů. Ze stejného materiálu je také celá karosérie, jejíž vzhled je do značné míry ovlivněn právě aerodynamikou. Výraznými prvky jsou přední trojité světlomety pod společným krytem, velmi klenuté čelní sklo s jedním stěračem, vpřed a vzhůru výklopné dveře a pěkně tvarovaná záď se dvěma trojicemi kruhových svítilen a dvojicí obrovských výfuků. Tato partie vypadá, jako by designéři pracovali především na ní, když bude tou částí, kterou uvidí většina řidičů nejčastěji. Veliké otvory na bocích vozu přivádí chladící vzduch do motorového prostoru. Ke zdravějšímu dýchání velkého motoru také přispívá kanál na střeše, který k němu přivádí dostatek čerstvého vzduchu.

Čekáte-li v interiéru vozu Ultima GTR tradiční přepych sportovních vozů, tak to jste na špatné adrese. Sportovní sedadla s výborným bočním vedením i přístrojová deska s výplněmi dveří jsou sice čalouněny jemnou kůží, ale tím veškerý luxus končí. Přístroje mají bílý podklad a podlaha je čistý plech! Však se také jedná o automobil pro pravé sportsmeny. Parametry tomu určitě odpovídají, zrychlení 0-100 km/h zvládá Ultima GTR za lichotivých 3,3 sekundy a maximální rychlost se pohybuje nad 300 km/h. Pro zájemce jsou k dispozici motory v různých stupních vyladění od 300 do 600 koní. Cena vozu se pohybuje kolem 3.000.000 Kč. Pokud se ovšem cítíte zdatní v mechanických pracích, výrobce za necelou polovinu této sumy nabízí také stavebnici, kterou si můžete sestavit doma v garáži a vychutnávat si tak potěšení z vlastnoručně postaveného supervozu.

Technické údaje
MotorV8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)6300
Válce/ventily na válec8/2
Max. výkon (kW/k/ot)394/534/-
Max. točivý moment (Nm/ot)718/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 300
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4000
Šířka (mm)1850
Výška (mm)1050
Rozvor (mm)2560
Pohotovostní hmotnost (kg)990
Rozměr pneu vpředu245/35 ZR18
Rozměr pneu vzadu335/30 ZR18

Miroslav Kudělka