Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor na Veterán.auto.cz: Francouzská a americká elegance

Únor na Veterán.auto.cz: Francouzská a americká elegance

Únor na Veterán.auto.cz: Francouzská a americká elegance Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V únoru 2014 pokračovala na serveru Veterán.auto.cz dalšími dvěma ohlédnutími historie firmy Simca, podívali jsme se také do USA.

Simca se už prakticky od počátku své existence spojila s francouzským ladičem Amédéem Gordinim, který její vozy přivedl na sportovní kolbiště. Subtilní monoposty startovaly dokonce i ve Velkých cenách včetně F1. To už se pochopitelně bavíme o poválečné éře. V padesátých letech přišly na trh i sériové modely, nejdříve 8 Sport ještě s motorem Fiat a později 9 Sport s technikou Aronde. Následovaly kabriolet Océane a kupé Plein Ciel. Na samotnou Aronde navázaly v roce 1963 elegantní sedany 1300/1500 následované kombi a později modernizovanými modely s jedničkou na konci. Ty se vyráběly dlouhých třináct let, než je nahradily typy 1307 a 1308. Se všemi jsme se mohli setkávat také na našich silnicích, byť pochopitelně v mnohem menších počtech, než tomu bylo v případě vozů ze „spřátelených“ zemí.

Kořeny americké firmy Studebaker sahají až do poloviny 19. století. Tehdy vyráběné vozy ovšem ještě potřebovaly k pohybu živé koně. Po pěti dekádách to již tak docela neplatilo. Modely Hawk přišly až po druhé světové válce, kdy Studebaker neudržel svou samostatnost a sloučil se s jinou slavnou automobilkou, Packardem. Modely Hawk vycházely z karoserie navržené Robertem Bourkem, nebyla to práce samotného Raymonda Loewyho, jak se leckdy traduje. Bourke u něj však byl zaměstnán. Pod kapotami měly šesti- i osmiválce, vyráběly se v několika verzích a neminuly je ani vzhledové modifikace. Design hranatého nástupce GT Hawk měl na svědomí proslulý Brooks Stevens, to už se ale nad automobilkou začala stahovat opravdu těžká mračna...

Simca 1300/1500 – elegáni od Seiny

sportovni kupe kabrioletsportovni kupe kabriolet | Zdroj: acz

Před padesáti lety se v Poissy u Paříže začaly vyrábět sedany Simca 1300 a 1500. Od roku 1966 je nahradily přepracované modely 1301/1501. Píše se rok 1963 a na březnovém autosalonu v Ženevě má světovou premiéru rodinný sedan francouzské automobilky Simca, nazvaný podle objemu svého čtyřválcového motoru Simca 1300. Nahradil oblíbený a dlouho vyráběný model Simca Aronde. Simca 1300 zaujala na první...

Celý článek: Simca 1300/1500 – elegáni od Seiny

Simca Sport – Aronde pro dva

sportovni kupe kabrioletsportovni kupe kabriolet | Zdroj: acz

Francouzská automobilka Simca, založená před osmdesáti lety, začínala licenční výrobou fiatů a teprve v roce 1951 vyjel z továrny v Nanterre první vůz vlastní konstrukce – Aronde. Na poli sportovních automobilů začala Simca spolupracovat už před druhou světovou válkou s ladičem motorů a závodníkem Amédéem Gordinim (1899–1979). Gordini začínal stavbou jednomístných a dvoumístných závodních vozů na základě...

Celý článek: Simca Sport – Aronde pro dva

Studebaker Hawk – jestřábí hnízdo

sportovni kupe kabrioletsportovni kupe kabriolet | Zdroj: acz

Sportovní zvenku a prostorný uvnitř, tak lze charakterizovat rodinu amerických vozů Studebaker Hawk, vyráběnou v letech 1956 až 1963. Americká automobilka Studebaker, založená už v roce 1852 v městě South Bend v Indianě, vstoupila do modelového roku 1953 s novými, originálně tvarovanými typy automobilů. Slavný průmyslový designér francouzského původu Raymond Loewy (1893-1986), resp. jeho firma RLA...

Celý článek: Studebaker Hawk – jestřábí hnízdo

Začít diskuzi