Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Upravené Porsche 911 s portálovými nápravami zdolalo nejvyšší vulkán na světě

Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
36 Fotogalerie
Diskuze (1)

Známý výrobce sportovních vozidel postavil dva unikátní terénní prototypy, se kterými vystoupal na jedno z nejnehostinnější míst na světě.

Technici Porsche zabudovali pohon všech kol do modelu 911 před více než 30 lety, v roce 1985 si pak upravený speciál odvezl vítězství z náročného závodu Paříž-Dakar. Úlohu dobrodružně laděných modelů značky převzala SUV, poslední dobou se však stále častěji mluví o dobrodružném sporťáku, k jehož vývoji mohla pomoci i nedávná expedice s dvojicí unikátních prototypů.

Expedice automobilky Porsche, které se účastnil vítěz závodů Le Mans a držitel několika rekordů (mimo jiné z Pikes Peak) Romain Dumas, byla vybavena dvojicí speciálně postavených prototypů 911 „Special Experimental Project“ a zamířila na příkré svahy vulkánu Ojos del Salado v Chile. Tedy vůbec nejvyššího vulkánu na světě.

Video placeholder
Upravené Porsche 911 se vydalo na neobvyklou expedici • Zdroj: Porsche

Expedice se s dvojicí původně sportovních aut, ovšem vybavených řadou vylepšení, dokázala dostat až do nadmořské výšky 6.007 metrů a její další stoupání zastavily až příkré stěny tvořené ledem a sněhem. Kromě náročného terénu se navíc expedice musela porvat s teplotami okolo -30 °C a zhruba polovičním množstvím kyslíku ve vzduchu.

Základem speciálů byly dva modely Porsche 911 Carrera 4S, osazené sériovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 330 kW – tedy v kombinaci se standardní sedmistupňovou převodovkou. Prototypy ovšem dostaly převodovky s delšími převody, které umožňovaly preciznější jízdu nízkou rychlostí v náročném terénu.

Asi nejvýraznější úpravou podvozku byla instalace portálových náprav, díky kterým se světlá výška sporťáku zvedla na 350 mm. Úpravou předních i zadních nárazníků navíc automobilky zlepšila nájezdové úhly. Komponenty podvozku pak chránily lehké a extrémně odolné panely z Aramidu.

Karoserie vozu byla také rozšířena, díky čemuž se do podběhů vešly robustní terénní pneumatiky s šířkou 310 mm. V předním nárazníku vidíme naviják, automobilka však musela upravit také systém chlazení, který posunula výš - aby ho ochránila před poškozením.

Kabina obou vozů byla osazena bezpečnostními rámy a karbonovými závodními sedačkami, aby byla posádka během expedice v bezpečí. Z technologické výbavy pak rozhodně stojí za zmínku manuální uzávěrky diferenciálů nebo precizní systém řízení „po drátu“ Steer-by-wire.

Specialitou pak byl systém Porsche Warp-Connecter, původně vyvinutý pro motosport, který vytváří pevné spojení mezi všemi čtyřmi koly a zaručuje tak jejich stálý pohon i v náročných situacích, kdy je šasi vozu pod mimořádným zatížením. Ze snímků je přesto patrné, že se expedice místy neobešla bez vyprošťovacího vybavení.

Testování upravených speciálů Porsche v extrémním terénu samozřejmě vyvolává určité otázky, na dotaz kolegů z Carscoops nicméně tiskové oddělení automobilky uvedlo, že přímou produkční verzi dvou prototypů pro silniční použití nechystá. Tiskové oddělení však nevyloučilo, že prototypy souvisí s přípravou dobrodružně laděné produkční verze modelu 911, o které se mluví již delší dobu.

Vstoupit do diskuze (1)