Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Upravené Porsche 911 s portálovými nápravami zdolalo nejvyšší vulkán na světě

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Známý výrobce sportovních vozidel postavil dva unikátní terénní prototypy, se kterými vystoupal na jedno z nejnehostinnější míst na světě.

Technici Porsche zabudovali pohon všech kol do modelu 911 před více než 30 lety, v roce 1985 si pak upravený speciál odvezl vítězství z náročného závodu Paříž-Dakar. Úlohu dobrodružně laděných modelů značky převzala SUV, poslední dobou se však stále častěji mluví o dobrodružném sporťáku, k jehož vývoji mohla pomoci i nedávná expedice s dvojicí unikátních prototypů.

Expedice automobilky Porsche, které se účastnil vítěz závodů Le Mans a držitel několika rekordů (mimo jiné z Pikes Peak) Romain Dumas, byla vybavena dvojicí speciálně postavených prototypů 911 „Special Experimental Project“ a zamířila na příkré svahy vulkánu Ojos del Salado v Chile. Tedy vůbec nejvyššího vulkánu na světě.

Video se připravuje ...

Expedice se s dvojicí původně sportovních aut, ovšem vybavených řadou vylepšení, dokázala dostat až do nadmořské výšky 6.007 metrů a její další stoupání zastavily až příkré stěny tvořené ledem a sněhem. Kromě náročného terénu se navíc expedice musela porvat s teplotami okolo -30 °C a zhruba polovičním množstvím kyslíku ve vzduchu.

Základem speciálů byly dva modely Porsche 911 Carrera 4S, osazené sériovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 330 kW – tedy v kombinaci se standardní sedmistupňovou převodovkou. Prototypy ovšem dostaly převodovky s delšími převody, které umožňovaly preciznější jízdu nízkou rychlostí v náročném terénu.

Asi nejvýraznější úpravou podvozku byla instalace portálových náprav, díky kterým se světlá výška sporťáku zvedla na 350 mm. Úpravou předních i zadních nárazníků navíc automobilky zlepšila nájezdové úhly. Komponenty podvozku pak chránily lehké a extrémně odolné panely z Aramidu.

Karoserie vozu byla také rozšířena, díky čemuž se do podběhů vešly robustní terénní pneumatiky s šířkou 310 mm. V předním nárazníku vidíme naviják, automobilka však musela upravit také systém chlazení, který posunula výš - aby ho ochránila před poškozením.

Kabina obou vozů byla osazena bezpečnostními rámy a karbonovými závodními sedačkami, aby byla posádka během expedice v bezpečí. Z technologické výbavy pak rozhodně stojí za zmínku manuální uzávěrky diferenciálů nebo precizní systém řízení „po drátu“ Steer-by-wire.

Specialitou pak byl systém Porsche Warp-Connecter, původně vyvinutý pro motosport, který vytváří pevné spojení mezi všemi čtyřmi koly a zaručuje tak jejich stálý pohon i v náročných situacích, kdy je šasi vozu pod mimořádným zatížením. Ze snímků je přesto patrné, že se expedice místy neobešla bez vyprošťovacího vybavení.

Testování upravených speciálů Porsche v extrémním terénu samozřejmě vyvolává určité otázky, na dotaz kolegů z Carscoops nicméně tiskové oddělení automobilky uvedlo, že přímou produkční verzi dvou prototypů pro silniční použití nechystá. Tiskové oddělení však nevyloučilo, že prototypy souvisí s přípravou dobrodružně laděné produkční verze modelu 911, o které se mluví již delší dobu.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

5. 11. 2022 16:46
Portálová náprava
Dle fotek mi to jako portálová vůbec nepřijde.
Ale "Prototypy ovšem dostaly převodovky s delšími převody, které umožňovaly preciznější jízdu nízkou rychlostí v náročném terénu." tak to je opravdu novinářská perla. Pane redaktore píšete pro motoristický server a neznáte základy :D :D :D :no: :no: :no:

Takže zase článek Control C, Control V a prohnaný translatorem, že?