Už zase. Vozový park v Česku zestárl během covidového období téměř o rok
Vozový park v Česku zestárl během covidového období od roku 2019 téměř o rok na průměrných 15,7 roku letos v pololetí.
Důvodem je pokles prodeje nových vozů i jednotlivý dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím. Negativní vliv má též nízký počet vyřazovaných vozidel s vysokým věkem. Uvedl to Svaz dovozců automobilů.
Počet osobních aut v registru vozidel se v pololetí proti konci roku 2019 zvýšil o 377.000 na 6,37 milionu. "Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu.V rámci EU patří vozový park v ČR mezi země s nejvyšší průměrným stářím," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
Nejstarší kategorií jsou v ČR tradičně motocykly s průměrem 34 let, což je proti roku 2019 nárůst o 0,6 roku. V Česku je registrováno přes 1,27 milionu jednostopých vozidel. Druhou nejstarší kategorií jsou traktory s 32,6 roku. Průměrné stáří se u nich ale za poslední dva roky mírně snížilo asi o 0,1 roku.
Prodej nových aut na českém trhu klesl v pololetí meziročně o 12 procent na 98.916 vozů. Ve stejném období se počet dovezených ojetin naopak proti loňskému prvnímu pololetí zvýšil o 6,9 procenta na 89.307 aut.