Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Berlíně začínají platit zákazy jízdy pro starší diesely

ČTK ČTK 25. 11. 2019 • 18:57
23

Řidiči směřující do Berlína se musí připravit na zákazy jízdy pro starší dieselová auta. Německá metropole je na úsecích několika ulic začíná uplatňovat v těchto dnech.

Zákazy pro naftové vozy emisní normy Euro 5 a starší měly původně platit už v září, město ale nesehnalo včas příslušné dopravní značky. Za porušení zákazu hrozí řidičům osobních aut pokuta 25 eur (637 korun).

První zákaz, který má přispět ke snížení emisí škodlivého oxidu dusičitého (NO2), se v německé metropoli objevil v pátek na části ulice Silbersteinstrasse ve čtvrti Neukölln. V tomto týdnu má dopravní značení se zákazem vjezdu pro starší dieselové osobní i nákladní auta přibýt také na dalších ulicích této čtvrti, o něco později pak v samém centru města.

Celkem se opatření, které zasáhne především osobní naftové vozy schválené do provozu před 1. zářím 2015, bude uplatňovat na 2,9 kilometru berlínských silnic, což odpovídá asi jen 0,05 procenta celé zdejší silniční sítě. Nejkratším úsekem se zákazem bude 150 metrů ulice Alt-Moabit, nejdelším 840 metrů ulice Leipziger Strasse, která směřuje od Postupimského k Alexandrovu náměstí.

Na dodržování zákazu má dohlížet policie. V praxi to pro ni ale může být dost komplikované, protože to, jakou emisní normu dané auto splňuje, může být prakticky nemožné poznat na první pohled. Výše pokut je stanovena na 25 eur pro osobní vozy a 75 eur pro nákladní auta.

V Berlíně je podle zdejších úřadů celkem přes 192.000 vozů, kterých se zákazy dotknou. Bude z nich ale platit řada výjimek, a to třeba pro těžce postižené, taxikáře, řemeslníky nebo pečovatelské služby.

Pokud se kvalita ovzduší v daných ulicích zlepší, mohou být zákazy časem zase zrušeny. Podle kritiků ale ve skutečnosti opatření k čistšímu ovzduší nepřispěje, protože aut neubude, jen budou místa s nejvyšší koncentrací NO2 objíždět jinudy.

Zákazy jízdy umožnilo loňské rozhodnutí berlínského správního soudu, na jehož základě je německá metropole musela zapracovat do svých plánů dodržování čistoty ovzduší. Podobné opatření platí už i v několika dalších městech, kde není dodržován limit 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru. Týká se to například Hamburku nebo Stuttgartu.

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.

Související články

Témata
27. 11. 2019 07:41
Re: K smichu
No hlavne poznas jestli ti tam prestaly jezdit novy auta ktery si prasteny Nemci zakazali to me nejvic nejde do hlavy.
Avatar - Beefcake
27. 11. 2019 07:17
Re: K smichu
Jasne. A STK vsade robia z vedlajsej ulice a nie sondou vo vyfuku. Lebo este neprisli na to, co tu vedia vsetci.
Avatar - Beefcake
27. 11. 2019 07:13
Re: K smichu
Lenze tu ide o lokalne znecistenie, nie sucet za cele mesto, ci planetu. Ti garantujem, ze 2, 20 alebo 200m rozpoznas.
26. 11. 2019 17:01
Re: K smichu
Zdroj informace?
26. 11. 2019 08:29
Re: K smichu
Staré fordové TDCI nebo TDI a moderní EURO5 auto z roku 2015 je trošku něco jinýho. Srovnáváš jabka a hrušky. Nikdo nezpochybňuje, že dýmající auta z roku raz dva by neměla jezdit vůbec natož do centra. Vliv bude samozřejmě nula. Vzduch není pevná látka, takže jestli něco vypustíš o 200 metrů vedle nehraje roli.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku