V Bruselu se chystá jednání o zavedení ekologické přirážky k mýtu
Takzvaná směrnice Euroviněta, resp. její doplnění, umožní evropským zemím zavést ekologickou přirážku k mýtu, kdy bude možné zpoplatnit hluk a znečištění ovzduší. Přestože původně Evropská komise navrhovala také poplatek za dopravní zácpy, členské státy v tomto bodě nenalezly dohodu a rozhodly se pro cestu větší variace mýtných sazeb např. v době dopravní špičky.
Členské země EU budou mít nově možnost zavést tyto ekologické poplatky ve výši zhruba 4 – 5 eurocentů na kilometr na celé dálniční síti, prozatím jen u nákladních vozidel nad 12t, od roku 2012 se hranice sníží na 3,5t.
Před jednáním s Evropským parlamentem, jehož souhlas je podmínkou konečného schválení směrnice, zbývá ministrům vyřešit několik problematických bodů. Spory panují hlavně kolem toho, kam vybrané peníze půjdou v jednotlivých národních rozpočtech.
Periferní státy dávají logicky přednost cílenému určení peněz do silniční infrastruktury, zatímco centrálně položené země chtějí o osudu vybraných peněz rozhodnout podle svého uvážení. Dalo by se tak říct, že zeměpisná poloha určuje postoj jednotlivých zemí k návrhu.
Obecně je Euroviněta součástí „zelené“ dopravní koncepce Evropské komise (EK), která by měla zaručit udržitelný rozvoj dopravy v příštích desetiletích. Do budoucna proto EK plánuje zavést podobné ekologické přirážky ve všech druzích doprav. Cílem je motivovat dopravce i jejich zákazníky k ekologickým volbám, např. při nákupu čistších vozidel nebo při zadávání zakázky k volbě ekologičtějšího druhu dopravy.