V Česku je na prodej Škoda Trekka, specialitka vyráběná na Novém Zélandu
Na konci roku 1966 se na Novém Zélandu začal vyrábět automobil, který můžeme považovat za předchůdce moderních SUV s okřídleným šípem ve znaku.
Historicky první automobil navržený a vyráběný na Novém Zélandu byl společným dílem Škody, novozélandského importéra mladoboleslavské značky a tamních specializovaných firem.
O výrobu se starala společnost Motor Industries ve městě Otahuhu, která vůz montovala z kompletních technických skupin (motor, převodovka, nápravy) ze Škody Octavia, které na Nový Zéland z Boleslavi putovaly v rozloženém stavu.
Podvozek se od oktávky ale lišil zkráceným rozvorem z 2.389 mm na 2.165 mm. Na něj se pak montovala karoserie, která byla společným dílem britského designéra George Taylora a někdejšího vedoucího vývoje karoserií škodovek Josefa Velebného.
Vůz měl světlou výšku 190 mm a upravený stálý převod zadní nápravy ze 4,78 na 5,25. Motor byl uložen vpředu podélně a šlo o čtyřválec OHV s objemem 1.221 kubických centimetrů, maximálním výkonem 34 kW ve 4.500 ot./min a nejvyšším točivým momentem 87 N.m ve 3000 otáčkách.
Synchronizovaná převodovka nabídla čtyři stupně, mechanické duo pak autu dovolilo jet rychlostí až 110 km/h. Nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál s uzávěrkou (Balanced Traction), který zlepšoval průchodnost vozu s pohonem zadních kol v terénu.
Trekka byla dostupná jako třídveřový pick-up ve dvou až osmimístném uspořádání, s plátěnou i pevnou plastovou střechou, jako kombi, a dokonce i v plážové variantě. To všechno na půdorysu dlouhém 3590 mm a širokém 1600 mm.
Trekka se vyráběla do roku 1973, podle dostupných informací vzniklo 2.500 až 3.000 exemplářů. Auto se exportovalo také například do Austrálie, na Fidži nebo do Vietnamu.
Do Evropy se Trekka dostala vlastně teprve nedávno, jeden kus se například stal součástí expozice Škoda Muzea. Novozélandská "škodovka" je každopádně v tuzemsku rarita, všechny "naše" exempláře by se snad daly spočítat na prstech jedné ruky.
Proto nás zaujalo, že jedna Trekka je v Česku aktuálně na prodej. Podle prodejce je stroj z roku 1971 v původním stavu bez nutnosti renovaci, jen by mu slušelo přelakování. Na Novém Zélandu auto vlastnil Todd Niall, autor knihy The Trekka Dynasty.
A cena? Ta stanovená není, prodejce čeká na nabídky. A dodává, že zatím poslední prodaná Trekka v ČR našla majitele za 1,55 milionu korun.