Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku vzniká luxusní karavan v americkém stylu. Jak se vám líbí? A co ceny?

Stanislav Švarc
Diskuze (14)

V České republice finišuje vývoj jednoho neobvyklého obytného přívěsu. Jde o karavan, který nevypadá příliš evropsky.

Jmenuje se Oryx Fifthwheel a při pohledu na něj byste si asi spíš řekli, že musí pocházet ze Severní Ameriky. Je totiž na "naše" poměry nejen nezvykle velký, především ale zaujme způsobem, jakým se tahá.

K tahání je potřeba pick-up, na jehož korbě musí být točna, do které se karavan zahákne. Tohle řešení přináší zejména lepší jízdní vlastnosti, souprava by měla být stabilnější, lépe si poradí s bočním větrem a snáze se s ní manipuluje na menším prostoru. Nevýhodou je, že potřebujete právě pick-up. A zmíněnou točnu.

Systém spojení návěsu s tažným vozidlem si mimochodem firma GKR Oryx, výrobce karavanu, vyvinula vlastní a zákazníkům ho nabídne také.

Samotný návěs je slušný macek: celková délka činí 9970 milimetrů, široký je 2310 mm a vysoký 3300 mm. A ještě nabízí výsuvný modul na levé straně, který je 2000 mm vysoký, 2000 mm široký a 1000 mm hluboký.

Interiér poskytuje nejen pět míst na spaní, ale především slibuje luxusní atmosféru, prvotřídní zpracování a minimálně týdenní plnou soběstačnost bez nutnosti napojení na zdroje energie a vody. Standardní výbava bude zahrnovat například nádrže na čistou vodu (260 litrů), odpadní vodu (200 l), plynovou nádrž (80 l), zásobník teplé vody (8,4 l), elektrocentrálu, dva akumulátory (2x100 Ah) či klimatizaci.

Video se připravuje ...

Kuchyně nabídne lednici s mrazákem, toaleta bude standardně chemická a nechybí prostorný sprchový kout. Mezi příplatky najdeme například venkovní sprchu, venkovní kuchyň, myčku, mikrovlnnou troubu, kožené čalounění některých kusů nábytku, stropnici s hvězdným nebem nebo třeba 32" televizi. Výrobce plánuje dvě verze interiéru, Luxury a Luxury Sport, které se budou lišit vybavením a materiály. Počítá se také s garáží.

A zajímavý je cíl dostat se s hmotností přívěsu na takovou úroveň, aby řidiči stačil řidičský průkaz B+E. Pro nadstandardně vybavenou verzi přesto bude potřeba průkaz C1+E.

Česká firma aktuálně finišuje vývoj, prý má z 99 procent hotovo a soustředí se už jen na interiér. "Čekáme už v podstatě jen na nějaké díly do obytného prostoru, testujeme a ladíme. Velice brzy budeme mít první hotový návěs, po něm se pustíme do dalších dvou. A na podzim bychom chtěli začít pracovat na dodávkách pro zákazníky," říká Jiří Cimr, spolumajitel společnosti a projektový a obchodní manažer.

A známe už také orientační ceny. Levnější varianta startuje na částce okolo 4,5 milionu korun, dražší začíná na 5 milionech. Jde o ceny bez daně.

Stanislav Švarc
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
22. 5. 2022 13:09
Re: RAM
😀😀😀
Avatar - petr petrumr
21. 5. 2022 20:11
Re: RAM
já na tebe slušně a ty ani nevíš, že mám turecký hybrid, francouze jsem prodal, ale ano, za RAM je blbý výhled a pro ten hluk ani neslyšíš ty elektromotory co za takovou hlučnou, neekologickou příšerou jede a ještě ten automat blbne, že ti tam skočí R a auto v nárazníku je hned.
Avatar - petr petrumr
21. 5. 2022 20:02
Re: RAM
éé pán nebyl nikdy za RAMem, jak se rozjížděl za těma dvouma rourama od krbu.
Avatar - Ozzman
21. 5. 2022 10:10
Re: RAM
Radši se bez podívat, jestli ti neuvízl nějakej hybridní yaris či CHR (nevím, co ten mamlas presne ma) v nárazníku :D
21. 5. 2022 09:31
Re: k čemu?
Jasné - dá sa aj tak ;-)