Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V ČR jezdí už 4,5 milionu aut, jejich průměrný věk roste

27. 2. 2011 • 00:26
52
16
Zobrazit náhledy (52)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Počet osobních automobilů registrovaných v ČR loni vzrostl o 61 tisíc. Průměrný věk vozového parku se ale zvýšil z 13,65 na 13,70 roku.

Počet v ČR registrovaných osobních automobilů se za rok 2010 zvýšil o 61.180 ks, to je o 1,38 % – a 31.12.2010 bylo v ČR registrováno 4.496.232 ks osobních automobilů. První registrace za rok 2010 přitom činily 296.270 ks (z toho 169.236 ks nových a 127.034 ks ojetých z dovozu.

Vykázaný údaj o počtu z registru vyřazených osobních automobilů uvádí číslo 185.402 ks (169.211 ks zrušeno a 16.191 ks exportováno). Oproti roku 2009, kdy bylo vyřazeno 251 753 ks osobních automobilů, došlo k poklesu počtu z registru vyřazených osobních automobilů o více než 26 %. V roce 2009 se ale více projevoval efekt vyřazování fyzicky neexistujících, ale v registru zapsaných aut. Povinné pojištění všech aut v registru touto cestou napomáhá sblížení registru se skutečným stavem.

V loňském roce došlo ke zvýšení průměrného věku parku osobních automobilů, který k 31.12.2010 činil 13,70 roku (k 31.12.2009 to bylo 13,65 roku). Podíl osobních automobilů starších než 10 let přesáhl hodnotu 60 % z celkového počtu vozidel registrovaných v této kategorii.

Právě podíl vozidel starších než 10 let je jedním ze srovnávacích ukazatelů vypovídajícím o stavu vozového parku; obvyklá hodnota v motoristicky vyspělých zemích EU se pohybuje v rozmezí 25 až 35 %.

Počet osobních automobilů registrovaných v ČR dle věku (zdroj AutoSAP)
-stav k 31.12.2010stav k 31.12.2009stav k 31.12.2008
Věk vozidelpočet OApodílpočet OApodílpočet OApodíl
mladší než 2 roky324.3627,21 %309.8946,99 %284.0056,42 %
2 až 5 let476.37610,60 %468.38710,56 %455.29110,29 %
5 až 10 let996.87622,17 %1.026.53223,15 %1.077.66824,36 %
10 až 15 let1.372.52230,53 %1.316.09329,67 %1.184.29426,77 %
starší 15 let1.326.09629,49 %1.314.14629,63 %1.422.11232,15 %
celkem4.496.232100,00 %4.435.052100,00 %4.423.370100,00 %

V roce 2010 dosáhl podíl obnovy hodnoty 3,82 %, což je hluboko pod optimální hodnotou, která je pro nové vozy uváděna na úrovni min. 8 % až 10 %. Ani při zahrnutí hodnoty „obnovy“ 2,86 % (dané prvními registracemi ojetých osobních automobilů z dovozu) nedosáhla v roce 2010 obnova vozového parku alespoň minimální 8% hodnoty. Přitom více než 25 % dovezených ojetých osobních automobilů bylo ve věku nad 10 let.

Dle údajů CRV bylo k 31.12.2010 v ČR registrováno celkem 7.221.943 ks vozidel všech kategorií (tzn. osobních automobilů, autobusů, užitkových vozidel, motocyklů, traktorů a přípojných vozidel), k 31.12.2009 to bylo 7.119.323 ks. Celkový meziroční nárůst registrací činil 102.620 ks vozidel (v roce 2009 to bylo pouze 38.178 ks vozidel).

Průměrný věk celého vozového parku v České republice již přesáhl 17 let a k 31.12.2010 činil 17,11 roku (ke konci roku 2009 to bylo 16,92 roku). U všech kategorií vozidel bylo oproti roku 2009 zaznamenáno zvýšení průměrného věku.

Témata
1. 3. 2011 14:51
Re: nechapu jak u meganu a focusu
v letecké dopravě se používaj běžně 20 let stará letadla, a sedí v nich víc cestujících než v autě :-) , takže ta masírka o tom, že auto starší 10 let je vpodstatě nepojízdný vrak vhodný do šrotu, je opravdu pro hlupáky, běžnému řidiči (10000-15000km/rok) by vydrželo auto 20 let a možná i víc, jediný důvod výměny je morální stárnutí a tlak reklamy a okolí, být "in" v novém autě
Avatar - gld
27. 2. 2011 21:23
Re: nechapu jak u meganu a focusu
Staré auto nemusí byť zákonite vrak..13-ročné auto môže ešte dobre poslúžiť, rozhodne je to ekologickejšie ako kupovať každé 3 až 5 rokov novú "lízačku"

Rozhodne nemôžeš paušalizovať, že nové autá sú dnes "zadarmo" a každý čo si také nekúpi, je padlý na hlavu..ekonomická realita válí, aj na cestách
Avatar - gld
27. 2. 2011 18:58
Re: nechapu jak u meganu a focusu
tak to si bohužiaľ v názorovej menšine
Avatar - Rudy_742
27. 2. 2011 17:55
Bez penězí do autosalonu nelezí
Není se co divit. Věk vozového parku souvisí s kupní silou obyvatelstva. A ta poslední léta v převažující části země dostatečně neroste a mnohde i klesá (a postupně se snižující ceny nových vozů ty lidi nevytrhnou).

Ekovýpalné z dílny Bursíkovců byl také nápad na Ropáka roku. Mám například ve svém okolí pár lidí, kteří zvažovali prodej staré ojetiny a pořízení o něco novějšího, nebo dokonce nového vozu. Když by ale při prodeji byla cena jejich olítaného šrotu ponížena o ekopoplatek, tak se jim skoro ani nevyplácí své staré felicie a escorty někomu prodávat. A tak si je raději nechali na dalších pár let, aby je "dojezdili" až do úplného sešrotování. Tabulkově pak věk aut jede stále více a více nahoru...
27. 2. 2011 17:47
Re: nechapu jak u meganu a focusu
No jo, když vyděláváš těžký miliony tak pro tebe cca 250 000,- je skoro vzduch. Pro většinu lidi celoroční výdělek a to si myslím že jsem optimista.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku