Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V muzeu Oldtimer v Kopřivnici uvidí návštěvníci aerodynamické vozy Tatra

ČTK ČTK 19. 5. 2022 • 09:31
43
1
Zobrazit náhledy (43)
Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 77 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra T97 Tatra T97 Tatra T97 Tatra T97

V muzeu historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku se v pátek otevře výstava aerodynamických vozů Tatra. Jde o ucelenou kolekci všech typů proudnicových vozů, které kopřivnická automobilka v historii vyráběla.

Jsou mezi nimi například předválečné automobily Tatra 77 a Tatra 97, jichž se dochovalo jen velmi málo. Řekl to majitel AutoMotoMuzea Oldtimer Jaroslav Šerý.

"Máme tu velmi vzácnou Tatru 77, která se velmi málo vidí, je jich jenom pár, co zbylo. Je tu Tatra 87 poválečná - Tatra Diplomat a Tatra 87 předválečná, v obou jezdili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, samozřejmě ne v těchto, ale ve stejných typech," řekl Šerý.

Video se připravuje ...

V kolekci nechybí Tatra 600 neboli populární Tatraplan a Tatra 97. Tu Němci za okupace zakázali Tatře vyrábět, protože představovala konkurenci pro vůz Volkswagen Brouk, který se Tatře 97 nápadně podobal a jehož konstruktéři se tatrou inspirovali. "Tater 97 bylo vyrobeno okolo 500 kusů. Je to auto z 38. roku, ta auta se vyráběla dva roky a zbylo jich velmi málo. Já osobně vím o pěti šesti kusech, že se někde nacházejí," řekl Šerý.

Řada aerodynamických vozů končí Tatrou 603, které se dělalo několik variant. "Já jsem sem dal naschvál takovou, která se málo vidí. Je to vůz, kterému lidé říkali Šilhavka, asi podle světel. Schválně jsem tu nedával tu 'tříokou', ale lidé se na ni ptají, máme ji v depozitu, tak ji sem asi přidáme," řekl Šerý.

Některé vozy jsou zapůjčené, některé patří muzeu. Celá kolekce by měla být v muzeu k vidění do konce roku.

Kromě toho mohou lidé v muzeu vidět desítky stálých exponátů, mezi nimiž je řada unikátů, a je v něm ještě také expozice československých motocyklů Jawa a ČZ. Mezi vystavenými automobily jsou například vozy Bugatti, Ford, Fiat, Mercedes, BMW, Cadillac, Horch, Alfa Romeo či Auburn.

"Doporučoval bych lidem, ať se ještě přijdou podívat na automobil Fiat 521. Máme ho půjčovat do muzea do Itálie a vypadá to, že asi na podzim odjede. Je to velké auto, otevřené, je v něm šestiválcový krásný řadový motor. Oni nám za to půjčí zase nějaké jiné, teď se na tom domlouváme," řekl Šerý.

AutoMotoMuzeum Oldtimer je otevřeno denně od 09:30 do 17:00. Vstupné pro dospělé stojí 75 korun, zlevněné 69 korun.

Související články

Témata
19. 5. 2022 12:51
T97 nebyla podobná Brouku, ale ...
Před Broukem vytvořili v r.1933 v Tatře prototyp P570, který je v tatrováckém muzeu v Kopřivnici vystaven. Ferdinand Porsche byl před jeho vznikem a při něm v Kopřivnici pečený vařený, protože měl od Hitlera úkol "Auto pro Třetí říši" = lidové, proto VW. P570 je koncepčně předchůdce Brouka - Brouk je do jisté míry kopie.
Tatra typ P570 nedělala, protože pokračovala v této velkosti vozu v již rozjeté T11(12) z r.1924.

T97 je vytvořena těsně před válkou (tzv. malá Osmička = T87). Je sice o něco větší, než P570, ale dokonalejší a prostornější, a protože pokrok T77 a zaostalost Brouka proti ní Hitler viděl, zakázal její výrobu - takovou už měl moc. T97 je 4,2 m dlouhá - odpovídala délkou mnohem pozdější poválečné škodovácké řadě MB-100/110-105/120/130.

Poznámka: na předválečných berlínských autosalonech vedly vždycky první kroky Hitlera po ohnivém projevu do "stánku" Tatry Kopřivnice.