V Německu jsme objevili Tatru 603 s pravostranným řízením. Jak k němu přišla?
Tatra 603 patří mezi nejobdivovanější automobily československé produkce. V Německu jsme objevili jeden exemplář, který je hodně zvláštní.
Bílá šestsettrojka přitom na první pohled vypadá vcelku běžně. Jde o vůz registrovaný v červenci roku 1963, takže ještě s trojicí předních světlometů, který by evidentně uvítal trochu péče. Tatrovka dosud najezdila nějakých 83.400 kilometrů.
Zajímavá je ovšem cena. V inzerátu totiž svítí 220 tisíc eur, což je asi 5,76 milionu korun. A to je ve srovnání s cenami jiných T603 hodně. Německý prodejce sice dodává, že cena je k jednání, přesto tohle číslo prostě zaujme.
Bližší zkoumání pak prozradí důvod. Bílá tatrovka má totiž volant na špatné straně - tedy vpravo.
Možná víte, že šestsettrojka nepatřila mezi časté exportní výrobky československého průmyslu. Pokud už se některý z vozů dostal za hranice, v drtivé většině skončil v některém ze států bývalého východního bloku - často navíc jako dar představitelům spřátelených zemí. Nejen těch evropských, bílou Tatru 603 dostal například kubánský vůdce Fidel Castro.
Do zahraničí se však ladné limuzíny s osmiválcem za zadní nápravou dostaly také jako služební vozy československých ambasád. A to je zřejmě i případ právě "naší" tatrovky s pravostranným řízením.
Jak napovídá alespoň část dohledatelné historie, byla tak upravena proto, aby mohla sloužit v Austrálii. Podrobný příběh vozu bohužel neznáme, ale našli jsme zprávy z roku 2010 o australské aukci jménem Shannons Sydney Summer Classic Auction, v níž se právě tato 603 vydražila za 38 tisíc australských dolarů (jen pro zajímavost, podle současného kurzu to je asi 606 tisíc korun).
Tehdy se také psalo o tom, že Tatru čeká stěhování do Německa. A tím se dostáváme do současnosti a k našemu inzerátu. V něm se mimochodem píše, že pravděpodobně existují jen tři podobně upravené verze. Těžko říct...
Prodejci jsme každopádně napsali a kdo ví: třeba se o zvláštní 603 s volantem na špatné straně ještě dozvíme něco víc.