Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Německu mění bodový systém, porovnejte ho s tím naším

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
V sousedním Německu chystají změny bodového systému. Zmírní se ale jen zdánlivě, ve skutečnosti budou tresty mnohem tvrdší.

Úpravy prosazuje ministr dopravy Peter Ramsauer. Kromě jedno- a dvoubodových kategorií by měly být zavedená i tříbodová. Německo preferuje mazání získaných bodů, ale například jízda pod vlivem alkoholu se „umaže“ až po deseti letech. Do tříbodových přestupků spadne například nezastavení po dopravní nehodě, neposkytnutí pomoci, jízda pod vlivem alkoholu či nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Body tedy zdánlivě ubydou, protože nyní je jejich klasifikace v rozmezí 1-7. Ale pozor! Ramsauer také nedělníku „Bild am Sonntag“ sdělil jednu důležitou informaci. Zatímco dosud přišli řidiči v Německu o svá oprávnění až po dosažení 18 bodů, navrhovaná maximální hodnota je pouhých 8! Mimochodem, v České republice platí stále dvanáctibodový limit, ale „taxy“ za podobné přestupky jsou mnohdy mnohem přísnější.

Mnoho lidí v internetových diskusních fórech volalo po zvýšení přídělu za závažné prohřešky a také po větších pokutách. Za co? Za nerespektování bezpečnosti dětí na zastávkách školních autobusů, nepoužívání dětských sedaček a telefonování za jízdy. „Tohle ale v tuto chvíli není součástí reformy,“ řekl Ramsauer. Ta byla představena už v únoru a nyní se dolaďuje, ještě není schválená.

V Německu je aktuálně 52 milionů držitelů řidičských průkazů, kteří jen v roce 2010 dostali od policistů 5,3 milionů bodů. 78 % z nich byli muži. Nejrizikovější skupinou jsou mladíci, naopak od 45 let výše jsou již řidiči klidní - a to platí hlavně pro ženy. Pokud už nějaký přestupek spáchají, jsou o svých kontech na rozdíl od Čechů pravidelně informováni. Jakmile vstoupí v platnost novela, přijde jim při dosažení čtyř nebo pěti bodů varování, poté dostanou výzvu k účasti na povinném semináři. Ale za ten jim nebudou žádné body umazány!

Možnost absolvování školení, za které bude z konta škrtnuto až šest bodů, bude zcela vyloučena. U nás podobný systém funguje. Tzv. „promlčecí lhůty“, o kterých již byla řeč v úvodu, ale zůstanou. Jen se jejich hranice zvýší: u závažného porušení pravidel na 2,5 roku místo dvou let a za ještě větší přestupky na pět místo rovněž dvou. Za trestné činy, jako je řízení pod vlivem alkoholu s více než 1,1 promile v krvi, bude bodový příděl škrtnut až po dekádě místo dosavadní poloviny.

V současnosti je zadržován řidičský průkaz asi pěti tisícům Němců. Novela bodového systému vstoupí v platnost nejdříve příští rok. Dosavadních zhruba 47 milionů bodů, které jsou na jednotlivých kontech zaznamenány v databázi, bude převedeno, žádná amnestie v plánu není.

Bodový systém v Německu a České republice
PřestupekNěmecko [nové]Německo [staré]Česká republika
Jízda na červenou235
Řízení pod vlivem alkoholu (do 0,8 ‰)24-
Řízení pod vlivem alkoholu (do 0,3 ‰)--0
Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 ‰)--7
Nebezpečná jízda pod vlivem alkoholu377
Telefonování za jízdy a držení tel.112
Rychlost v obci o 5, mimo o 10 km/h--0
Rychlost v obci o 20 a mimo o 30 km/h--3
Rychlost v obci o 21-30 km/h11-
Rychlost v obci o 31-40 km/h23-
Rychlost mimo obec o 21-50 km/h11-
Rychlost v obci o 40, mimo o 50 km/h--5
Rychlost v obci i mimo o 51-60 km/h24-
Nedodržování odstupu na dálnici33-
Nebezpečné předjíždění127
Nedání přednosti v jízdě134
Objíždění kolony na dálnici po krajnici14-
Neposkytnutí pomoci357
Jízda bez řidičského průkazu264
Ujetí viníka od dopravní nehody337

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
1. 6. 2012 15:06
Re: Nedodržování odstupu a nesmyslné svícení
takže a) škodlivost denního svícení je nesmysl a u nás je nařízeno mimo jiné proto, že tobě podobní mudrlanti pak nesvítí ani za snížené viditelnosti, protože "oni přece vidí dobře....!. Pokud by ses dostal někam dál, než jenom do Německa, zjistil bys, že třeba v celé Skandinávii se svítí už snad od šedesátých let. Asi jsou taky úplně blbí, co? Totéž platí ve Švýcarsku a jestli se nepletu bylo to nedávno zavedeno i v Rakousku. Samý motoristicky zaostalý země s policejní buzerací jako hrom.....

a za b) co se týká té policejní buzerace na Pankráci, tak jseš taky mimo, protože onu padesátku si vymohli obyvatelé přilehlých paneláků a policie s tím nemá nic společného. Jestli si myslíš, že dopravní značení je výhradně policejní záležitost a že policajti si dávají značky na silnice, jak chtějí, tak je to představa hodná desetiletého dítěte......
1. 6. 2012 09:10
Re: Nedodržování odstupu a nesmyslné svícení
Vyšší hluk od pneu, motor je při konstantní nízké zátěži potichu.
1. 6. 2012 09:09
Re: Nedodržování odstupu a nesmyslné svícení
Jo, může být, místní poměry neznám, nevím, z kolika je nutné brzdit na pade. Ale hluk od pneumatik bude podstatně nižší a pokud auto zrovna nezrychluje, dovolím si tvrdit, že pneu přehluší motor úplně v pohodě. Dále skoukni můj příspěvek o prostorové náročnosti vozidla jedoucího určitou rychlostí. Všechno tohle může hrát svou roli, proč je v daném úseku padesátka.
1. 6. 2012 06:30
Re: Nedodržování odstupu a nesmyslné svícení
Tak to se dost pleteš. Pokud je dlouhý úsek, kde se jede 80 (typicky čtyřproudovka v obci) a najednou přijde padesátka, skoro všichni zabrzdí. Na konci té padesátky to musí "oroštovat", aby se dostali zpátky na 80, čímž emise i spotřebu značně zvýší. Spotřeba ani hluk při konstantní rychlosti 50 nebo 80 km/h zpravidla nejsou výrazně odlišné, protože vetšina aut je stavěna aerodynamikou i převodovkou na vyšší rychlosti, takže osmdesátka neznamená vysoké otáčky.
Čili takovéhle náhlé změny rychlosti bych opravdu dost promýšlel, jestli jsou nutné nebo ne. Právě kvůli spotřebě a exhalacím na konci rychlostního omezení. Proto také všichni odborníci na nízkou spotřebu tvrdí, že máme jezdit pokud možno plynule.
1. 6. 2012 06:24
Re: Nedodržování odstupu a nesmyslné svícení
s tim bych si dovolil nesouhlasit... hodne aut musi pri padesati jet na ctyrku, zatimco sedmdesat je v poohde na pet... nizsi otacky, nizsi hluk