Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Polsku se už krade méně aut než v Německu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 1. 2012 • 19:28
37
Považujete Polsko pořád za divoký východ? Katastrofální stav silnic našich severních sousedů vyvažují rapidně klesající počty odcizených vozidel.

Za první dekádu 21. století totiž v Polsku klesl počet ukradených aut o 80 procent! V roce 2010 zloději odcizili 16.098 dvoustopých motorových vozidel. To znamená, že jich na začátku desetiletí bylo takřka 80,5 tisíce. V Německu hlásí statistiky pád jen o 37 % na 42.002 kusů, tedy ze 66,7 tisíc. To znamená, že polské krádeže oproti německým byly před jedenácti lety vyšší o 20 %, zatímco předloňské statistiky hlásí jen 38 % čísel jejich západních sousedů.

Odborníci připisují tento progres polskému systému schvalování vozidel do provozu. Od května roku 2000 při změně vlastníka místní orgány vždy přezkoumávají, zda nedošlo k odcizení vozu. To znamená, že novopečený majitel dostane k autu jen předběžné dokumenty, aby jej mohl provozovat. Poté, co je vozidlo prověřeno, je pozván na druhou návštěvu úřadu. Tam jsou mu vystaveny všechny patřičné papíry a k registračním značkám dostane na čelní sklo čtveřici hologramů. O jejich tisk se stará státní tiskárna cenin ve Varšavě, takže o jejich autentičnosti nemůže být pochyb. Statistiky počtu případných padělků v oběhu bohužel neznáme.

Je to dobrý příklad, podle kterého by se měla učit celá Evropa, řekl na adresu polského systému Rainer Wendt, šéf německé policejní unie. Mluvčí německého sdružení pojišťoven GdV ovšem sdělila: Náš národní regulační systém zrovna práci zlodějům neulehčuje, jednoduché to nijak zvlášť nemají.

Východoevropský trh s kradenými auty (ať už osobními či nákladními) není možné zcela eliminovat. Organizovaný zločin se přizpůsobuje rychle a Německo je pro ne zrovna legální dovoz nejblíže. Navíc poskytuje takřka nevyčerpatelný zdroj zejména domácích luxusních značek Audi, BMW a Mercedes-Benz, po kterých panuje vysoká poptávka. Na Ukrajině či dále na východ (ano, v Rusku) se takové auto ztratí a už jej nikdo nenajde, neboť je přihlášeno do provozu naprosto legálně. Tato cesta funguje i v případě, pokud zmizí na našem území. Již méně frekventované jsou balkánské země. Ani jeden ze států není součástí Schengenského informačního systému (SIS). Nevyužívají ani vyhledávací databázi Interpolu ASF, o EUCARIS (European Car Registration and Information System) nemluvě.

V České republice bylo odcizeno v roce 2010 přes 12,3 tisíce osobních a nákladních vozidel (o 11,5 % méně než v roce předchozím). K dispozici jsou i data od ledna do konce července 2011, kdy neplánovaně změnilo majitele bezmála 7 tisíc aut, přesně 6.896. Nejvíce se krade v Praze, severních a středních Čechách a Moravskoslezském kraji. Nejrizikovějšími místy jsou sídliště a velká parkoviště u supermarketů, což je celkem logické.

U nás se samozřejmě nejvíce kradou domácí škodovky, za nimi následují VW, Audi, Mercedes-Benz a BMW, teprve pak až Ford, Peugeot, Renault, Fiat, Opel a Citroën. Klidnější mohou být zejména majitelé japonských a korejských vozů, to je všeobecně známý fakt, který platí dlouhodobě. Čísla objasněných krádeží a nalezených aut se pohybují v posledních letech pod hranicí 40 %, což není zrovna mnoho.

Související články

31. 1. 2012 20:18
Re: Polské předsudky
Dokazuješ, že studnice lidské ubohosti je skutečně bezedná. Jsi vůbec schopen pochopit psaný text, nebo je tvůj "beraní" filtr instalován nastálo?

Tímto tě na férovku vyzývám, abys odpověděl na mou reakci na tvůj neskutečně stupidní a agresivní příspěvek v diskuzi pod článkem o pětidvéřovém Citigu. Jsem velmi zvědav, chlape.
31. 1. 2012 17:32
Re: Polské předsudky
Jeden z mála suverénních všeználků jseš tady ty, ne já. Ty nemůžeš být ani ten nacionalista, protože jsi jenom zapšklej uprděnej čecháček, kterej byl jednou v Polsku, o kterém si myslel, jak je to zaostalá země (protože o něm asi nic nevěděl a táta jednou říkal...) a najednou prozřel a všechno je tam super a u nás to stojí za prd. prostě tapické čecháčkovství (já vím, v tvém případě z Moravy, no ale je to jedno).

Nicméně k těm faktům, napsat, že město s 175 tisíc obyvateli je vetší okresní město může napsat jenom totální trouba a argumentovat tady městy sousedními, která jsou ještě větší má asi takovou logiku, jako tvrdit že Dusiburg je malé město, protože Dusseldorf a Frankfurt jsou blízko a jsou větší.....o deseti kilometry mezi Hradcem a Pardubicemi ani nemluvě. Prostě Bielsko Biala je není žádné "okresní" městio, ale město se 175 tisíci obyvateli a velice (i na polské poměry) prosperujcí ekonomikou, takže tam asi nebudou mít jeden ten tvůj Kaufland a kulturní dům.

Jinak tvojí vizitkou jsou i ty bláboly o Kauflandu, Hamé a vůbec levných potravinách, nesmíš každýho soudit podle sebe a své omezenosti, že se v Polsku vše pro minimálně středoevropský trh a ty "levné" potraviny bývají mnohem častěji z Německa a hlavně Rakouska ví každý, kdo není tak "chytrý", jako ty.

JInak na rozdíl od tebe zas tak dokonalý nejsem, holt chápu, že omezenec tvého typu si svoji omezenost a hloupost nějak vůči někomu, kdo zjievně ví, zná a prožil víc nějak kompenzovat musí, takže příště se zase neopomeň předvést. Budu se těšit.....

P.S. Zajeď si třeba do Maďarska, to teprv budeš valit voči, ono by ti rozhodně neuškodilo místo psaní kravin vytáhnout paty z "velkoměsta" taky občas někam jinam.....
Avatar - Atlis
31. 1. 2012 09:15
Re: Polské předsudky
no ceny su jednoznacne prestrelene.

na vylet urcite odporucam litvu, lotyssko a estonsko ;) a ak by si planoval szczecin, tak urcite dni mora 8.-10.6.2012 alebo pockaj rok a prid na tall ships races 2013 - to bude pecka.
31. 1. 2012 02:39
Re: Polské předsudky
No, neříkám, že by Polsko bylo nějak znatelně za námi...ale řeči o nějakém předjetí a mihnutí se kolem jsou dost zcestné. :-)
31. 1. 2012 00:58
Re: Polské předsudky
Výlet do waršavy autem je peklo. Od města Czechostowa je to něco šíleného. Hlavní tah na hlavní město 40 milionové země. Pokud to není rozkopané a svedené do 1 pruhu 70 km za 4 hodiny - Rekord. Tak je to 2 proudovka se 70kou ,kde každý letí 150 a každé 2 kilometry je přechod ,někdy bez a někdy se světly. Asi 5x za cestu tam jsem se bál o život ,když se z boční silnice někdo snažil vetřít a přejet přes dva pruhy na protější směr. To dupnutí na brzdy ,modlení se až dobrzdím a následné koukání za sebe jestli to ubrzdí ten za mnou.(podle výrazu obličeje měli všichni podobné bobky ) ... Takovou situaci jsem zažil 7 krát v životě a z toho 5 x v polsku. Totální šílenost. Jeseník ostrava 120 km = 1h 30min. Ostrava - varšava 400 km 9 hodin !!! Nehledě na samotnou dopravu po varšavě ... To co mi ukazoval kolega - polák jak je udělán stadion na euro apod. Ale je u něj jedna (1) tramvajová zastávka a asi 100 stání pro auta. Je šílenost. Kdyby za nynějšího provozu táhl hitler na varšavu válka tak by se pojem blesková válka nikdy do učebnic nedostal :-)