V Polsku se už krade méně aut než v Německu
Za první dekádu 21. století totiž v Polsku klesl počet ukradených aut o 80 procent! V roce 2010 zloději odcizili 16.098 dvoustopých motorových vozidel. To znamená, že jich na začátku desetiletí bylo takřka 80,5 tisíce. V Německu hlásí statistiky pád jen o 37 % na 42.002 kusů, tedy ze 66,7 tisíc. To znamená, že polské krádeže oproti německým byly před jedenácti lety vyšší o 20 %, zatímco předloňské statistiky hlásí jen 38 % čísel jejich západních sousedů.
Odborníci připisují tento progres polskému systému schvalování vozidel do provozu. Od května roku 2000 při změně vlastníka místní orgány vždy přezkoumávají, zda nedošlo k odcizení vozu. To znamená, že novopečený majitel dostane k autu jen předběžné dokumenty, aby jej mohl provozovat. Poté, co je vozidlo prověřeno, je pozván na druhou návštěvu úřadu. Tam jsou mu vystaveny všechny patřičné papíry a k registračním značkám dostane na čelní sklo čtveřici hologramů. O jejich tisk se stará státní tiskárna cenin ve Varšavě, takže o jejich autentičnosti nemůže být pochyb. Statistiky počtu případných padělků v oběhu bohužel neznáme.
Je to dobrý příklad, podle kterého by se měla učit celá Evropa, řekl na adresu polského systému Rainer Wendt, šéf německé policejní unie. Mluvčí německého sdružení pojišťoven GdV ovšem sdělila: Náš národní regulační systém zrovna práci zlodějům neulehčuje, jednoduché to nijak zvlášť nemají.
Východoevropský trh s kradenými auty (ať už osobními či nákladními) není možné zcela eliminovat. Organizovaný zločin se přizpůsobuje rychle a Německo je pro ne zrovna legální dovoz nejblíže. Navíc poskytuje takřka nevyčerpatelný zdroj zejména domácích luxusních značek Audi, BMW a Mercedes-Benz, po kterých panuje vysoká poptávka. Na Ukrajině či dále na východ (ano, v Rusku) se takové auto ztratí a už jej nikdo nenajde, neboť je přihlášeno do provozu naprosto legálně. Tato cesta funguje i v případě, pokud zmizí na našem území. Již méně frekventované jsou balkánské země. Ani jeden ze států není součástí Schengenského informačního systému (SIS). Nevyužívají ani vyhledávací databázi Interpolu ASF, o EUCARIS (European Car Registration and Information System) nemluvě.
V České republice bylo odcizeno v roce 2010 přes 12,3 tisíce osobních a nákladních vozidel (o 11,5 % méně než v roce předchozím). K dispozici jsou i data od ledna do konce července 2011, kdy neplánovaně změnilo majitele bezmála 7 tisíc aut, přesně 6.896. Nejvíce se krade v Praze, severních a středních Čechách a Moravskoslezském kraji. Nejrizikovějšími místy jsou sídliště a velká parkoviště u supermarketů, což je celkem logické.
U nás se samozřejmě nejvíce kradou domácí škodovky, za nimi následují VW, Audi, Mercedes-Benz a BMW, teprve pak až Ford, Peugeot, Renault, Fiat, Opel a Citroën. Klidnější mohou být zejména majitelé japonských a korejských vozů, to je všeobecně známý fakt, který platí dlouhodobě. Čísla objasněných krádeží a nalezených aut se pohybují v posledních letech pod hranicí 40 %, což není zrovna mnoho.