Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Praze se dražily klasiky, majitele našla jen Tatra 613 Speciál. Za kolik?

Jan Zajíc Jan Zajíc 31. 10. 2022 • 19:08
59
Zobrazit náhledy (59)
Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál Tatra 613 Speciál BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 BMW Isetta 300 Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 100L Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Škoda 1000MB Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35 Wikov 35

V rámci výstavy Prague Car Festival se v neděli dražilo několik klasických aut. Nového majitele nakonec našlo jen jedno z nich.

Za 1.420.000 Kč se vydražila Tatra 613 Speciál z roku 1989. Verze Speciál se od standardní "šestsettřináctky" liší už velikostí. Nabízí o 150 milimetrů delší rozvor (3130 mm) a karoserii s délkou 5185 mm. Navíc je tu čtyřmístný interiér. Určena byla totiž původně pro důležité "papaláše", čemuž odpovídala také výbava.

Video se připravuje ...

Exemplář, který se prodal v aukci, pochází ze Slovenska, kde sloužil tamní vládě. Výbava zahrnuje například klimatizaci, elektrické stahování oken, obdélníková světla s ostřikovači a malými stěrači, odlišnou přední masku, tempomat, nahrávací zařízení značky Blaupunkt nebo minibar mezi zadními sedadly.

O pohon se stará vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, uložený samozřejmě vzadu, o objemu 3,5 litru. Nejvyšší výkon 124 kW je k dispozici při 5200 otáčkách za minutu, maximální točivý moment 270 Nm pak při 3200 min-1. Motor je spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou a roztáčí zadní kola. Vládní limuzína se uměla rozjet na 200 km/h, zrychlení z klidu na stovku by mělo zabrat 12,7 sekundy.

Podle aukčního popisu je vůz v "perfektním původním stavu", najdeme na něm jen jisté kosmetické nedostatky. A také prý nefunguje původní olejové čerpadlo, proto bylo nahrazeno jiným typem. Vyvolávací cena činila 800 tisíc korun.

Nové majitele v dražbě hledala další klasická auta: BMW Isetta 300, Škoda 100 L, Škoda 1000 MB a pozoruhodná prvorepubliková luxusní limuzína Wikov 35. Ani jedno nakonec nevzbudilo dostatečný zájem.

Přesto si pojďme o Wikovu 35 alespoň stručně něco říct, přece jen jde o méně známé, přitom velice zajímavé vozidlo československé produkce. Firma Wikov vznikla v roce 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík vyrábějících zemědělskou techniku a v roce 1924 začala produkovat i automobily. Společnost se přitom zaměřila na vozy, které bychom dnešním jazykem popsali jako "prémiové", nešlo jí vyloženě o objem prodejů. Cílila zejména na movité zákazníky, nabízela také různé úpravy na přání.

V aukci nabízený Wikov 35 byl tedy vyroben v roce 1931. V šestimístné luxusní kabině se nacházejí čtyři pevná sedadla a dvě sklopné sedačky, interiér je přitom původní - včetně výdřevy. Limuzína je také po opravách mechanických částí, zejména motoru a podvozku, dále pak laku. A údajně plně provozuschopná.

O pohon se stará čtyřválec o objemu 1743 kubických centimetrů, poskytující maximální výkon 26 kW, spojený s třístupňovou mechanickou převodovkou. Motor by měl auto rozjet až na 100 km/h.

Podle dostupných informací firma Wikov postavila asi 150 exemplářů různých karosářských verzí modelu 35, současnosti se dožilo prý jen šest kusů. Ten nabízený je unikátní právě původním interiérem, všechny ostatní jsou po kompletní renovaci. Wikov vyráběl automobilky do roku 1940.

V pražské aukci se dražilo také několik zajímavých motorek, o těch si povíme příště.

Doporučujeme

Témata