Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Rakousku vyzkouší zvýšení maximální rychlosti na dálnici

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Řidiči budou moci jet od středy 1. srpna na dvou úsecích rakouské dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.

Ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí Norbert Hofer ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ), chce totiž v rámci pilotního projektu rok testovat, zda by bylo přínosné zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnici ze současných 130 kilometrů za hodinu. Podobný projekt už v Rakousku jednou ztroskotal, testy totiž tehdy ukázaly, že přibylo škodlivin, hluku a zvýšilo se i riziko dopravních nehod.

Testovat se maximální povolená rychlost vyšší o deset kilometrů v hodině bude v obou jízdních pruzích na dvou úsecích západní dálnice o celkové délce 120 kilometrů: na úseku mezi Haidem a Sattledtem jižně od hornorakouské metropole Lince (v každém směru 16 kilometrů) a na úseku mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích (v každém směru 44 kilometrů). Páteřní dálnice z metropole na západ země má převážně šest proudů. Začátek a konec zvýšení maximální povolené rychlosti budou označovat klasické dopravní značky.

Testovat se bude po dobu dvanácti měsíců. Sledovat chce ministerstvo dopravy pomocí státní dálniční společnosti Asfinag změny ve znečištění ovzduší a hluku, ale i průměrnou rychlost automobilů a počet nehod. V srpnu 2019 pak ministerstvo hodlá rozhodnout, zda se maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu na zkušebních úsecích zachová a rozšíří na další dálnice.

Podle ministra Hofera by ale i v případě pozitivních výsledků testování nemohl nový vyšší limit platit na všech rakouských dálnicích. V úvahu by podle něj připadala zhruba polovina.

Veřejnoprávní stanice ORF připomněla, že 140 kilometrů za hodinu se smí jezdit na dálnicích jen v několika málo evropských zemích, například v Polsku nebo v Bulharsku. V Německu na dálnicích žádný limit neplatí, doporučená je ale rychlost 130 kilometrů za hodinu. Maximálně 130 kilometrů za hodinu smí automobily jezdit na dálnici také v Česku.

Testování vyšší maximální povolené rychlosti má i řadu kritiků, kteří se obávají především o bezpečnost na rakouských dálnicích. Podle ministerstva dopravy pochází ale limit 130 kilometrů za hodinu ze 70. let minulého století a automobily jsou ve srovnání s tehdejší dobou výrazně bezpečnější. Podle šéfa Asfinagu Josefa Fialy navíc už teď jezdí "v třetím jízdním pruhu více než 50 procent (řidičů) rychlostí vyšší než 130 kilometrů za hodinu". Rychlost 150 kilometrů za hodinu jich podle něj nicméně překročí méně než pět procent.

"Maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu škodí životnímu prostředí a je nebezpečím pro účastníky silničního provozu," kritizoval Hoferův plán jeho předchůdce ve funkci ministra, sociální demokrat Jörg Leichtfried. Podle něj hrozí i vyšší riziko dopravních nehod.

Tento argument podpořila také aktuální studie, kterou v pondělí zveřejnil jeden z rakouských autoklubů VCÖ. Na německých dálnicích podle něj v současnosti hrozí mnohem vyšší riziko dopravní nehody než v Rakousku, a to právě kvůli tamní možné vyšší rychlosti. V průměru v uplynulých třech letech na 1000 dálničních kilometrů v Německu zahynulo o 35 procent více lidí než v alpské republice. Vyšší je v poměru v Německu také počet nehod (o 51 procent) a zraněných (o 65 procent). VCÖ se staví proti zvýšení rychlosti na rakouských dálnicích, jak ji plánuje ministr Hofer, a aktuální studie je podle ní důkazem správnosti jejího postoje.

Zvýšení rychlosti na rakouských dálnicích nechal přitom už v roce 2006 testovat jeden z Hoferových předchůdců ve funkci Hubert Gorbach, který tehdy ve vládě rovněž zastupoval FPÖ. Na části dálnice A10 v jižní spolkové zemi Korutany tehdy motoristé mohli jezdit dokonce 160 kilometrů za hodinu. Na konci testování se ale ukázalo, že emisí přibylo o čtvrtinu, riziko dopravních nehod se zvýšilo o 30 procent a hluku bylo dokonce naměřeno tolik, jako kdyby se doprava zvýšila dvojnásobně. S koncem Gorbacha ve funkci ministra v roce 2007 pak na dlouhá léta utichly i snahy o zvýšení maximální rychlosti na rakouských dálnicích.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Avatar -
anonym
6. 8. 2018 16:18
ZVÝŠILA SE PRAVDĚPODOBNOST DOPRAVNÍCH NEHOD???
Tak tedy nevím, ale já jsem tehdy tu zprávu četl, protože se jednalo o jednu z mála seriozních zpráv na toto téma z našeho okolí. Mimochoem, na jejím základě zrušili v Rakousku povinné denní svícení, což samo o sobě svědčí o seriozním přístupu... Ale na rozdíl od autora tohoto článku jsem tam nic o zvýšeném riziku dopravních nehod nečetl. Naopak, zpráva celkem pečlivě a exaktně dokazovala, že například počasí nebo konkrétní dopravní situace má řádově vyšší podíl na počtu dopravních nehod, než limit nejvyšší dovolené rychlosti. Proto bylo v Rakousku chvíli trochu haló, když i přesto, že tento experiment jednoznačně prokázal, že mezi limitem nejvyšší dovolené rychlosti a bezpečností provozu na pozemních komunikacích NENÍ ŽÁDNÁ KORELACE, tamní úřady zareagovly přesně opačně a na většině úseků pak místní úpravou snížili limit nejvyšší dovolené rychlosti na dálnici na 110 km/h (loni už to na stejných úsecích bylo dokonce 100 km/h) a místně na 80 km/h s ohledem na hluk a emise, protože tyto dva parametry nebyly předmětem experimentu (ten se zaměřil čistě na otázku bezpečnosti, a její závěr zněl LZE DOPORUČIT). Zatímco povinné denní svícení bylo zrušeno (byl prokázán negativní přínos), s rychlostí se čachrovalo, co to šlo. Ostatně, kdo Rakousko zná, ví, že měření rychlosti je zde národním sportem. Já osobně jsem byl přítomen sražení mladého chlapce policejním vozidlem v obci, když policisté pronásledovali Imprezu STi – tou dobou už nic netuše stojící u benzinové pumpy – za překročení rychlosti na rovném a zcela přehledném úseku daleko před obcí (byli jsme na ní pouze 2, dokud z pole nevjel na komunikaci policejní vůz jako třetí účastník provozu). Měl jsem tehdy štěstí, že nevlastním střelnou zbraň, protože by ty policajty na fleku odstřelil jak zuřivé psy, aby už nemohli nikomu škodit.
Avatar - Hammunasakra
2. 8. 2018 17:47
Re: 140
To vim a oba víme kolik takovejch aut je ;-)
2. 8. 2018 10:25
Re: 140
Jen pro poradek - ja jel se svou naftovou Alpinou D3 jednou u Frankfurtu 280 tacho, takze proc ne. Alpiny nemaji omezovac a vykon na tuhle rychlost to auto ma. ;-)
Avatar - Hammunasakra
1. 8. 2018 19:09
Re: 140
Nafta co jede víc než 260 km/h? No nekecej! >:D >:-[]
Avatar - WinDiesel
1. 8. 2018 16:23
Re: 140
Lepší je to za Mnichovem na jihovýchod o dobré je to na západ od Norimberku. Osobně vyzkoušeno 260 tacho ale víc už jsem se bál i když to tam jede jako po kolejích.