Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové elektrické Porsche Macan oficiálně: 800 voltů a technické inovace od 2 milionů

Lukáš Volšický
Diskuze (65)

Po dlouhých deseti letech se představuje nové Porsche Macan, které se v zemích Evropské unie bude prodávat výhradně na elektřinu. Novinka přijíždí na český trh ve dvou verzích, a dokonce má i díly vyrobené v Česku.

Porsche oficiálně odhaluje novou generaci úspěšného kompaktního luxusního SUV Macan, která se v zemích Evropské unie bude prodávat výhradně s elektrickým pohonem. Nová druhá generace přijíždí na svět dlouhých deset let po uvedení prvního modelu a stuttgartská automobilka ji pro začátek uvádí ve dvou specifikacích, jimiž se pokusí oslovit nové zákazníky i znovu zaujmout ty stávající.

Nová výkonná 800voltová architektura

Novinka zakládá na nově vyvinuté 800voltové elektrické architektuře Premium Platform Electric (PPE), kterou automobilka představuje spolu s novým Macanem. S novou technickou je maximální nabíjecí výkon až 270 kW a na ideální „rychlonabíječce“ lze vysokonapěťový akumulátor s celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná kapacita 95 kWh) nabít z 10 na 80 procent za 21 minut.

Oficiální tisková zpráva současně uvádí, že u 400voltových nabíjecích stanic umožňuje vysokonapěťový spínač v akumulátoru efektivní rozdělení 800voltové baterie na dvojici akumulátorů, z nichž každý má jmenovité napětí 400 voltů. Díky tomu lze dosáhnout mimořádně účinného nabíjení bez nutnosti vysokonapěťového boosteru až do 150 kW. Po připojení k domácím wallboxům pak nový Macan umí nabíjet střídavým proudem do až 11 kW.

Nové Porsche Macan se v Česku bude prodávat ve dvou specifikacích – základní Macan 4 a výkonné Macan Turbo. Standardní Macan 4 se dvěma PSM elektromotory vyvine 300 kW (408 koní), 650 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. Zatím vrcholný Macan Turbo slibuje až 470 kW (639 koní), 1130 Nm, akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a nejvyšší rychlost 260 km/h.

Stuttgartský sourozenec Audi Q6 e-tron v obou výkonových specifikacích dosahuje udávaného maximálního dojezdu okolo 600 kilometrů v cyklu WLTP – pro Macan 4 automobilka uvádí až 613 kilometrů, pro Macan Turbo udává 591 kilometrů. Solidního dojezdu inženýři dosáhli i výraznou mezigenerační evolucí, po níž Macan má koeficient odporu vzduchu 0,25. Má aktivní klapky chlazení vpředu, aktivní křidélko na zádi i kompletně zakrytý podvozek.

Porsche při oficiálním představení uvádí i technickou zajímavost, že elektromotory umí při jízdě rekuperovat elektrickým výkonem až 240 kW. Inovativní integrovaný „Power Box“ současně přispívá k vyšší účinnosti nových Macanů, šetří hmotnost i prostor a skládá se ze tří komponentů – palubní AC nabíječky, vysokonapěťového ohřívače a měniče DC/DC.

Technická výbava zahrnuje také aktivní vzduchový podvozek PASM s dvouventilovou technologií a regulovatelnou světlou výškou, aktivní řízení zadní nápravy do až 5 stupňů nebo elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu. Během zákulisního seznámení jsem si u odhaleného šasi současně všiml, že některé komponenty zavěšení jsou vyrobeny v Česku. Nové elektrické Porsche pak obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport EV.

Video se připravuje ...

Kompaktní SUV se stylem kupé

Nové Porsche Macan se inspiruje elektrickým Taycanem a má tradiční proporce modelů SUV od Porsche. Novinka je 4784 milimetrů dlouhá, 1938 milimetrů široká a 1622 milimetrů vysoká. Zásadním mezigeneračním vylepšením je o 86 milimetrů delší rozvor náprav – nově dosahuje celkových 2893 milimetrů. Porsche jej dosáhlo zkrácením převisů karoserie při zachování kompaktnosti vozu.

Designéři automobilky se inspirovali dynamickým designem sportovních kupé a novinku představují s elegantními bezrámovými okny. V předních světlech inspirovaných Taycanem můžete mít volitelnou technologii dálkových světel Matrix LED a zadní část poutá pozornost širokou horizontální LED linií.

Porsche představuje nový Macan s minimalističtějším luxusním interiérem s 12,6“ digitálním přístrojovým štítem a 10,9“ centrálním dotykovým displejem nového infotainmentu na základech operačního systému Android Automotive OS. Vůbec poprvé je k dispozici i volitelná 10,9“ obrazovka před spolujezdcem pro ovládání infotainmentu nebo streamování zábavního obsahu. Dalším prvenstvím je i head-up displej s rozšířenou realitou.

Mezigeneračně se změnil i posez za volantem – v závislosti na konkrétní výbavě můžete na předních sedadlech sedět o až 28 milimetrů níže než v předcházejícím modelu. Na zadních sedadlech je posez nižší o až 15 milimetrů a nabízí i větší prostornost. K praktičnosti automobilka uvádí, že má základní objem zavazadlového prostoru 540 litrů a pod přední kapotou najdeme „frunk“ o objemu 84 litrů. Elektromobil umí táhnout i přívěs o hmotnosti až 2000 kilogramů.

V Česku bude už letos

S oficiálním debutem automobilka zahájila objednávky a uvádí, že první vozy se dostanou do rukou zákazníků už ve druhé polovině letošního roku. První českou cenu zatím bohužel neznáme, ale na domácím trhu v Německu se novinka bude prodávat se základními cenami 83.993 eur za Macan 4 a 114.576 eur za Macan Turbo. Od zahájení prodeje první generace v roce 2014 se dodnes prodalo přes 800 tisíc vozů.

Lukáš Volšický
Diskuze (65)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
26. 1. 2024 19:42
Re: Takto vypada budoucnost
Nemám nič proti takej strave keď to tlači do čreva niekto iný. 🤪
26. 1. 2024 16:15
Re: Takto vypada budoucnost
od tebe, ktere tady neustale obhajuje rudej teror za komunistu to je preste ve stylu
zlodej krici chytte zlodeje
26. 1. 2024 16:07
Je to dobra zprava
Presne to se dalo cekat.
Jen hlupaci (spolu s Prokopcem) tu sirili chybne zjednodusene ekonomicke poucky o poptavce a cene. Jenze tak nejak zapomneli na nabidku...
:D
Ceny stoupaly, dokud prevazovala poptavka...
https://www.autoforum.cz/…-noveho-rekordu/

Ti znalejsi vedi, ze cena techto komodit stoupa jen do navyseni tezby/vyroby.

Tento okamzik nastal. Surovin pro vyrobu baterek je dost.
Huraa

Na zaver citace z AF (odkaz vyse):
"Drahé elektromobily budou ještě dražší, cena klíčového materiálu pro jejich výrobu dosáhla nového rekordu
19.9.2022 | Petr Prokopec
Jak už ale hezkých pár let uvádíme, v případě elektromobilů jsou alfou i omegou jejich cen baterie. U nich ke zlevnění ani dojít nemůže, tedy pokud nedojde na objev zcela nové technologie, která se obejde bez aktuálně používaných materiálů, zejména pak vzácných kovů. Těch zkrátka na trhu není dost, a protože výroba elektroaut je uměle nafukována výše zmiňovanými přerozdělovacími mechanismy, nelze počítat s ničím jiným než růstem jejich cen."
:D :D :D

Autofory jsou prikladem totalniho odpadu, kde jsou schopni vyplodit jakoukoli pitomost, jen aby mohli hajit spalovani ropnych produktu a kydat hnuj na vse, co se obejde bez nich.

Upadajici zajem o EV je predevsim zvelicenym vyplodem medii typu AF.
O tom, ze za rok 2023 byla nejprodavanejsim autem sveta i Evropy TMY, se tam nedoctes.

https://fdrive.cz/…utem-sveta-11893
Tesla v roce 2023: Model Y nejprodávanějším autem světa
:yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - Barrichello
26. 1. 2024 15:31
Re: Takto vypada budoucnost
Zvuk
Servisovatelnost - pořád existují V8 co si jdou opravit na dvorku a dokonce i ty z roku 2023. Kdo si opraví na dvorku Teslu :-)
Charakter,styl, tradice - ani jedno Tesla nemá
Zrychlení - s dnešními V8 není problém 0-100 km/h za 3s ; víc reálně nikdo nepotřebuje a je to nevyužitlené
Montuje se do do aut, co nevypadaj jako žabotlam a co nemaj inteiér z PETky

Naopak tam může být kůže, dřevo, hliník, karbon, leštěná ocel

Je to natakovaný za 5-8 minut

Tak o tohle všechno si přišel, koupí EV nádhery s designem že by brečel a levným, nekvalitně zparcovaným inteiérem z ošizených materiálů :-)
Avatar - Barrichello
26. 1. 2024 15:24
Re: Takto vypada budoucnost
Bohužel vy melounáři ste zelený komunisti, přesně jak meloun. Navrchu zelný a uvnitř rudý, vid utopisto :-)