Nové elektrické Porsche Macan oficiálně: 800 voltů a technické inovace od 2 milionů
Po dlouhých deseti letech se představuje nové Porsche Macan, které se v zemích Evropské unie bude prodávat výhradně na elektřinu. Novinka přijíždí na český trh ve dvou verzích, a dokonce má i díly vyrobené v Česku.
Porsche oficiálně odhaluje novou generaci úspěšného kompaktního luxusního SUV Macan, která se v zemích Evropské unie bude prodávat výhradně s elektrickým pohonem. Nová druhá generace přijíždí na svět dlouhých deset let po uvedení prvního modelu a stuttgartská automobilka ji pro začátek uvádí ve dvou specifikacích, jimiž se pokusí oslovit nové zákazníky i znovu zaujmout ty stávající.
Nová výkonná 800voltová architektura
Novinka zakládá na nově vyvinuté 800voltové elektrické architektuře Premium Platform Electric (PPE), kterou automobilka představuje spolu s novým Macanem. S novou technickou je maximální nabíjecí výkon až 270 kW a na ideální „rychlonabíječce“ lze vysokonapěťový akumulátor s celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná kapacita 95 kWh) nabít z 10 na 80 procent za 21 minut.
Oficiální tisková zpráva současně uvádí, že u 400voltových nabíjecích stanic umožňuje vysokonapěťový spínač v akumulátoru efektivní rozdělení 800voltové baterie na dvojici akumulátorů, z nichž každý má jmenovité napětí 400 voltů. Díky tomu lze dosáhnout mimořádně účinného nabíjení bez nutnosti vysokonapěťového boosteru až do 150 kW. Po připojení k domácím wallboxům pak nový Macan umí nabíjet střídavým proudem do až 11 kW.
Nové Porsche Macan se v Česku bude prodávat ve dvou specifikacích – základní Macan 4 a výkonné Macan Turbo. Standardní Macan 4 se dvěma PSM elektromotory vyvine 300 kW (408 koní), 650 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. Zatím vrcholný Macan Turbo slibuje až 470 kW (639 koní), 1130 Nm, akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a nejvyšší rychlost 260 km/h.
Stuttgartský sourozenec Audi Q6 e-tron v obou výkonových specifikacích dosahuje udávaného maximálního dojezdu okolo 600 kilometrů v cyklu WLTP – pro Macan 4 automobilka uvádí až 613 kilometrů, pro Macan Turbo udává 591 kilometrů. Solidního dojezdu inženýři dosáhli i výraznou mezigenerační evolucí, po níž Macan má koeficient odporu vzduchu 0,25. Má aktivní klapky chlazení vpředu, aktivní křidélko na zádi i kompletně zakrytý podvozek.
Porsche při oficiálním představení uvádí i technickou zajímavost, že elektromotory umí při jízdě rekuperovat elektrickým výkonem až 240 kW. Inovativní integrovaný „Power Box“ současně přispívá k vyšší účinnosti nových Macanů, šetří hmotnost i prostor a skládá se ze tří komponentů – palubní AC nabíječky, vysokonapěťového ohřívače a měniče DC/DC.
Technická výbava zahrnuje také aktivní vzduchový podvozek PASM s dvouventilovou technologií a regulovatelnou světlou výškou, aktivní řízení zadní nápravy do až 5 stupňů nebo elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu. Během zákulisního seznámení jsem si u odhaleného šasi současně všiml, že některé komponenty zavěšení jsou vyrobeny v Česku. Nové elektrické Porsche pak obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport EV.
Kompaktní SUV se stylem kupé
Nové Porsche Macan se inspiruje elektrickým Taycanem a má tradiční proporce modelů SUV od Porsche. Novinka je 4784 milimetrů dlouhá, 1938 milimetrů široká a 1622 milimetrů vysoká. Zásadním mezigeneračním vylepšením je o 86 milimetrů delší rozvor náprav – nově dosahuje celkových 2893 milimetrů. Porsche jej dosáhlo zkrácením převisů karoserie při zachování kompaktnosti vozu.
Designéři automobilky se inspirovali dynamickým designem sportovních kupé a novinku představují s elegantními bezrámovými okny. V předních světlech inspirovaných Taycanem můžete mít volitelnou technologii dálkových světel Matrix LED a zadní část poutá pozornost širokou horizontální LED linií.
Porsche představuje nový Macan s minimalističtějším luxusním interiérem s 12,6“ digitálním přístrojovým štítem a 10,9“ centrálním dotykovým displejem nového infotainmentu na základech operačního systému Android Automotive OS. Vůbec poprvé je k dispozici i volitelná 10,9“ obrazovka před spolujezdcem pro ovládání infotainmentu nebo streamování zábavního obsahu. Dalším prvenstvím je i head-up displej s rozšířenou realitou.
Mezigeneračně se změnil i posez za volantem – v závislosti na konkrétní výbavě můžete na předních sedadlech sedět o až 28 milimetrů níže než v předcházejícím modelu. Na zadních sedadlech je posez nižší o až 15 milimetrů a nabízí i větší prostornost. K praktičnosti automobilka uvádí, že má základní objem zavazadlového prostoru 540 litrů a pod přední kapotou najdeme „frunk“ o objemu 84 litrů. Elektromobil umí táhnout i přívěs o hmotnosti až 2000 kilogramů.
V Česku bude už letos
S oficiálním debutem automobilka zahájila objednávky a uvádí, že první vozy se dostanou do rukou zákazníků už ve druhé polovině letošního roku. První českou cenu zatím bohužel neznáme, ale na domácím trhu v Německu se novinka bude prodávat se základními cenami 83.993 eur za Macan 4 a 114.576 eur za Macan Turbo. Od zahájení prodeje první generace v roce 2014 se dodnes prodalo přes 800 tisíc vozů.